• Anonym (förvirrad)

Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!

Jag får väl kalla detta en testomgång eftersom det glunkas om att elstöd kommer betala ut likadant.

Jag har fått en bankgiroavi och jag har hört att den går att läsa in/sätta in på kontot digitalt online. Men hur? Jag försöker hitta men jag fattar inte. Jag har inget fysiskt ID-kort, har inte haft på ett par år för jag har inte råd att skaffa ett pga sjukpension, så att lösa in i butik eller på banken kommer vara svårt till omöjligt.

Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-27 15:50
    Kan jag exempelvis legitimera mig med bank-id om jag vill lösa in avin på Coop/Ica?

• Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!
  • Anonym (Empati)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 17:28:54 följande:
    Står ogiltig parentes, kan du beskriva vad som står i text 
    Så gör du:
    Logga in påswedbank.se/kontoregistermed ditt BankID eller säkerhetsdosa.
    Om du har internetbanken hos oss, gå in under ?Övriga tjänster?. Annars ser du rubriken
    ?Utbetalningsavier? i menyn efter att du loggat in.

Klicka på ?Sätt in pengar från en utbetalningsavi?.
    Ange det 10-siffriga IDK-numret som du hittar på avin i det nedre högra hörnet.
    Klicka sedan på Fortsätt.

Välj konto för insättning i rullistan eller skriv in ditt kontonummer i en annan bank.
    Godkänn insättningen.
    Klart! Pengarna kommer in på det valda kontot senast nästa vardag. Spar din avi till dess
    att du ser insättningen på ditt konto.

Vem kan lösa in en utbetalningsavi digitalt?

Det är möjligt för dig som privatperson att lösa in en utbetalningsavi från Swedbank

och sparbankerna digitalt. Följande krävs av dig som avimottagare:

Du är en privatperson som är över 18 år.
    Har ett BankID eller Mobilt BankID, (eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank).
    Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin som du fått hemskickat med
    posten.

Du behöver inte vara kund hos Swedbank eller sparbank, och när du löser in avin så innebär

det inte att du automatiskt blir kund hos Swedbank eller sparbank. Det är kostnadsfritt att

lösa in avin digitalt
  • Anonym (Empati)

Nu blev det lite konstigt när jag kopierade texten, den låg som pdf. Men jag googlade bara "bankgiroavi bank-id" så kom Swedbank upp som första. Borde ju finnas för de andra bankerna också men jag skrollade inte vidare....

• Anonym (E)
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 17:24:38 följande:

Jag förstår inte verkligheten att man kan ha flera olika läkare utan legitimation. Du behöver vanligen legitimera dig hos vårdgivare, särskilt om du är ny och okänd för dem. Annars behöver någon annan intyga att du är du. Den som vet mer om hur det fungerar "i verkligheten" får gärna utveckla. Det finns säkert många utan legitimation som avstår från att söka vård. Kanske läser de här. 

Jag kan inte ens komma på senaste gången som jag visade fysisk legitimation hos läkare. Att man kommit dit brukar registreras med bank-id eller knappa in födelsenr.

Det var inte det som syftas på "i verkligheten" men man kan alltid låtsas som ämnet är något annat.

• Anonym (Sluta)
    Anonym (Empati) skrev 2022-12-27 17:31:53 följande:
    Så gör du:
    ◊Logga in påswedbank.se/kontoregistermed ditt BankID eller säkerhetsdosa.
    ◊Om du har internetbanken hos oss, gå in under ?Övriga tjänster?. Annars ser du rubriken
    ?Utbetalningsavier? i menyn efter att du loggat in.
    ◊Klicka på ?Sätt in pengar från en utbetalningsavi?.
    ◊Ange det 10-siffriga IDK-numret som du hittar på avin i det nedre högra hörnet.
    Klicka sedan på Fortsätt.
    ◊Välj konto för insättning i rullistan eller skriv in ditt kontonummer i en annan bank.
    ◊Godkänn insättningen.
    ◊Klart! Pengarna kommer in på det valda kontot senast nästa vardag. Spar din avi till dess
    att du ser insättningen på ditt konto.
    Vem kan lösa in en utbetalningsavi digitalt?
    Det är möjligt för dig som privatperson att lösa in en utbetalningsavi från Swedbank
    och sparbankerna digitalt. Följande krävs av dig som avimottagare:
    ◊Du är en privatperson som är över 18 år.
    ◊Har ett BankID eller Mobilt BankID, (eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank).
    ◊Ditt personnummer behöver vara tryckt på avin som du fått hemskickat med
    posten.
    Du behöver inte vara kund hos Swedbank eller sparbank, och när du löser in avin så innebär
    det inte att du automatiskt blir kund hos Swedbank eller sparbank. Det är kostnadsfritt att
    lösa in avin digitalt
    Perfekt. Här står det klart och tydligt för den som har samma bryderi i framtiden.
  • Anonym (Sluta)

Sedan undrar jag lite över hur en så fattig person kan vänta en stor återbetalning av sin elräkning eftersom den bara gäller de med stora elräkningar, men det finns alltid undantag. Bara som en förklaring till min initiala reaktion. Ts behöver inte berätta, kanske bor i ett ärvt hus eller något och inte har inkomst nog att få ett hyresrättskontrakt med 75 procent sjukersättning. 

• Anonym (Sluta)
    Anonym (E) skrev 2022-12-27 17:36:08 följande:

Jag kan inte ens komma på senaste gången som jag visade fysisk legitimation hos läkare. Att man kommit dit brukar registreras med bank-id eller knappa in födelsenr.

Det var inte det som syftas på "i verkligheten" men man kan alltid låtsas som ämnet är något annat.

Ok, tack! 
  • Anonym (ID-kort)

Ett id-kort kostar 500 kr och är giltigt i 5 år så lägger du undan 8.40 per månad då har du råd att förnya det efter fem år 

• Anonym
    Anonym (ID-kort) skrev 2022-12-27 17:57:42 följande:

Ett id-kort kostar 500 kr och är giltigt i 5 år så lägger du undan 8.40 per månad då har du råd att förnya det efter fem år

Det finns väldigt många saker som har ett pris och en summa som man kan spara över en given tid för att köpa. Nu hade inte TS det. Finns det något annat du vill berätta priset på?
  • Aniiee
    Anonym (Sluta) skrev 2022-12-27 17:37:07 följande:

Sedan undrar jag lite över hur en så fattig person kan vänta en stor återbetalning av sin elräkning eftersom den bara gäller de med stora elräkningar, men det finns alltid undantag. Bara som en förklaring till min initiala reaktion. Ts behöver inte berätta, kanske bor i ett ärvt hus eller något och inte har inkomst nog att få ett hyresrättskontrakt med 75 procent sjukersättning. 

TS, sa väl inte att det var en stor elräknign? Och, nej, återbetalningen gäller alla abonnenter i elområde 3 och 4, så även om man bara, som min syster, har en elförbrukning på ca 150 kwh i månaden i sin trea tillsammans med sin dotter, så får man tillbara 1200 kwh*0,50 kr*12 månader=720 kr. Är man så fattig som att bara ha 75% sjukersättning i inkomst så är 750 kr mykcket pengar.

För övrig hoppas jag att du skäms, så som du har gått åt TS i den här tråden.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Jag har fått en avi från bankgirot, hjälp!