• Anonym (S)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Mobilen är inte en leksak utan en nödvändighet. Se till att hon lägger bort den större delen av tiden. Du kan inte tvinga henne att röra på sig aktivt men du kan uppmuntra henne att gå med i någon idrottsförening tillsammans med någon kompis. Gör promenaderna till något trevligt, säg t ex att ni ska ta med er fika ut i skogen eller nåt liknande.

• Anonym (S)

Ok, om vi då utgår från att hon föredrar mindre grupper eller till och med ensam så skulle hon kunna testa orientering eller yoga (man slipper prata med andra under tiden). Jag tyckte också att äventyrsbad var en bra idé, det kanske kan trigga simglädjen igen. Ni kan också cykla iväg tillsammans och upptäcka omgivningarna när det är barbacke ute.

• Anonym (S)

Jag kom just på en annan rolig sak! Geocaching! :D Om hon var intresserad av Pokemon Go så kommer Geocaching bli tusen gånger roligare, för det är på riktigt!

• Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:16:10 följande:
    Orientering var en jättebra idé! Hon älskar geografi/kartor ju! Att jag inte tänkt på det! Tack! Toppentips! Tyvärr har vi jättelångt till något äventyrsbad....
    Gör en dagsutflykt! :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:21:08 följande:
    Låter som en bra idé! Tack! Hon tycker om att lyssna på musik i sina lurar så det kanske kan gå hemGlad
    sextiotalist skrev 2022-12-28 12:10:50 följande:

Mitt tips är att ge henne en fitbit. Så får hon samla steg. Som hon sedan kan byta in mot något hon gillar.
    Vad hon gör för att få ihop det är inte viktigt. Det viktigaste är att hon rör sig. Förklara också att kroppen mår bättre, hennes hjärna mår bättre.

Det var en bra idé! Tack!
    Ska kolla upp hur det funkar! Tack!

Geocaching funkar så här: ladda ner appen på telefonen, sedan går man in där och den visar en karta över var man är (kräver gps). Då kommer den att visa var i närheten det finns s.k. cacher som man kan leta upp. De är gömda lite överallt och kan innehålla lite vad som helst, ett föremål, en dikt, en gåta, en namnlista eller vad som helst.

sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:36:27 följande:
    Menar du till äventyrsbad? Vi bor på Gotland så det är 3 timmars färja och bilkörning på det, enkel väg. Men vi har gjort helgutflykter förut. Men det blir kostsamt då det innefattar hotell också....
    Ja precis, synd att ni bor lite avigt till, då blir det lite mer begränsat förstås. Fundera på vandrarhem istället för hotell så blir det billigare.
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 12:49:53 följande:
    Tack!!Solig Låter som att det kan vara något för henne och hennes syster!
    Och! Detta kan man syssla med även på semesterresor :D Finns i hela världen!
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-28 19:47:44 följande:

Nu har vi laddat ner geocatching-appen! 11-åringen verkar ändå hyfsat intresserad...för att vara hon. Hennes storasyster desto mer. Och jag och pappan ocksåFlört Finns lite catchar runt omkring oss så det ska bli intressant! Hoppas hon tycker det är kul!

Även kollat lite på smartklockor, hon fyller år alldeles snart och jag börjar fundera på en sån...men rädd att hon ska ta det som en pik att röra på sig mer. Och det blir ju inte så bra på det sättet. Vi får se...

Vad härligt :D
  • Anonym (S)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:53:01 följande:
    Nix, hon går inte att få med ut (det händer men otroligt sällan).
    Det jag känner nu är att jag får börja med "muta", pengar eller skärmtid...

Hon har tyvärr skolskjuts. Det är för långt till skolan...
    Ja det är ju ni föräldrar som sätter gränserna. Bara för att det är "hennes" mobil betyder inte att hon har fri tillgång till den.
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...