• Limajo

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Hur aktiva är du och pappan? Mitt ena barn har också lätt för att bli stillasittande och jag kan ju inte tvinga iväg honom på saker själv men vi är mycket ute i naturen tillsammans och vi undviker bil så mycket det går osv. Det är viktigt att vara en bra förebild och rörelse behöver ju inte vara schemalagda aktiviteter. 

Fitbit eller stegräknare i mobilen eller liknande är ett bra tips. Många barn gillar ju diverse utmaningar.

• Limajo
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:40:47 följande:
    Ja, självklart! Det är ju därför jag vill att hon ska röra sig. Jag har sagt att hon får välja vad som helst som aktivitet och hon har provat på vissa grejer men det slutar alltid med tårar på aktiviteten för att hon börjar må dåligt av någon anledning... Hon tycker det är jobbigt med mycket stim/ljud och när det är nya barn. Har fått tips här om Orientering och ska ta upp det med henne... Även Geocatching.
    Limajo skrev 2022-12-29 10:14:01 följande:

Hur aktiva är du och pappan? Mitt ena barn har också lätt för att bli stillasittande och jag kan ju inte tvinga iväg honom på saker själv men vi är mycket ute i naturen tillsammans och vi undviker bil så mycket det går osv. Det är viktigt att vara en bra förebild och rörelse behöver ju inte vara schemalagda aktiviteter. 

Fitbit eller stegräknare i mobilen eller liknande är ett bra tips. Många barn gillar ju diverse utmaningar.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

Ni kanske ska träna mindre var för sig och inte heller förvänta er att dottern ska göra saker ensam utan göra mer tillsammans. Att hon följer med ut på hundpromenader är ju ett väldigt enkelt första steg i rätt riktning.
  • Limajo
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:54:46 följande:
    Jag förväntar mig inte att hon ska göra saker ensam? Jag vill mer än gärna att hon följer med mig ut men det går inte. Hon har också en storasyster som gärna vill ha med henne på cykelturer och annat....
    Hon är elva år. I den ålder skulle de kunna leva på godis och kolla tiktok dygnet runt om man lät dem. Ni behöver sätta ned foten, att vara ute tillsammans på helgen, ta promenader med hunden mm är inget man kan välja bort att göra lika lite som man inte kan välja bort att äta grönsaker eller gå till skolan. Mina barn är inte jättepepp på att gå ut men de vet att vi alltid gör en längre utflykt i skogen på helgen så det är bara att följa med.  När de väl är ute har de ändå rätt kul. 
  • Limajo
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 15:06:01 följande:

Till er som skrivit att det är föräldrars ansvar att sätta gränser och krav:

Absolut! Det är klart att det är vårat ansvar. Hon har inte fri tillgång till telefonen. Grejen är att hon funkar inte som man tänker sig att det funkar med andra barn...att det blir lite knorr och motstånd när man ska hitta på nått. Kanske att man måste hota med att ta telefonen/plattan etc, och så följer ungen motvilligt med efter det.... Jag ska ge ett exempel på hur hon gör:

Låt säga att vi i familjen ska på på utflykt/promenad eller något annat. Klart som korvspad att hon säger att hon inte vill och vi säger att hon ska och bla bla det håller på ett tag. Tillslut säger jag att då blir det ingen telefon resten av dagen/veckan hur mycket du än tjatar. Svaret jag får då är "det gör inget" eller "jag bryr mig inte". Hon ska inte med. Och det är ju inte direkt så att man tar en 11-åring under armen och går som man kan göra med en 3-åring som trotsar. (Sen på kvällen kommer tårarna och hon vill ha sin mobil. Ångrar att hon inte bara följde med osv Men ni behöver ju inte tro att hon lärt sig till  nästa gång.....nej, då är det samma visa)
    ALTERNATIVT så får vi med henne och hon förstör stämningen för resten av familjen med sitt humör och sitt provocerande sätt. Om vi andra går i normal gångtakt så tar hon yttepyttemyrsteg....vi snackar att hon kanske tar sig 1 meter på 3 minuter. Förvisso har hon följt med men hon är inte aktiv....

Jag förstår inte varför man hotar/mutar med mobil- och speltid. Det har ju ingenting med varandra att göra. Hon har fattat att det går att lirka med era mutor och hot och sätter det i system. 

Mina barn har fri tillgång till sina skårmar. Men jag förväntar mig också att de ska lägga sig i tid, göra läxor, gå på sina aktiviteter, följer med på gemensamma aktiviteter och umgås med familjen då och då. Skärmen är inget förhandlingsmedel för vare sig dem eller mig. Visst kan det knotas ibland men de vet vad som gäller.

• Limajo
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 18:29:37 följande:
    Ok. Då får ni göra som de andra skrivit: Berätta varför det är jätteviktigt att röra på sig och att man blir sjuk av att vara stillasittande, får diabetes, högt blodtryck, det blir fett i blodådrorna i stället för blod, värk överallt i kroppen av stelhet, åldras i förtid och dör av sjukdomar långt i förtid. Ju tidigare man blir stillasittande ju snabbare kommer sjukdomarna. Lite lektion i hälsa och kroppen och varför man måste röra på sig en timme varje dag i vardagen minst.
    Jag håller med men med ett tillägg. Barn har nog svårt att ta till sig att de löper risk att få sjukdomar som vuxna om de inte rör sig. Jag tänker att det man ska trycka på är att rörelse får människor att må bättre här och nu. Både fysiskt (piggare, starkare, kunna göra kullerbyttor osv, sover bättre) och psykiskt (gladare, lättare med skolarbete osv). Min äldste son, som är en riktig gamer, fick själv en ögonöppnare förra våren då vi drog igång en ordentlig kampanj med skogsutflykter varje helg för han insåg att även om han var lite trött i kroppen gjorde han bättre ifrån sig i sitt spel efter att vi hade varit ute.  
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...