Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 18:29:37 följande:
Ok. Då får ni göra som de andra skrivit: Berätta varför det är jätteviktigt att röra på sig och att man blir sjuk av att vara stillasittande, får diabetes, högt blodtryck, det blir fett i blodådrorna i stället för blod, värk överallt i kroppen av stelhet, åldras i förtid och dör av sjukdomar långt i förtid. Ju tidigare man blir stillasittande ju snabbare kommer sjukdomarna. Lite lektion i hälsa och kroppen och varför man måste röra på sig en timme varje dag i vardagen minst.
Jag håller med men med ett tillägg. Barn har nog svårt att ta till sig att de löper risk att få sjukdomar som vuxna om de inte rör sig. Jag tänker att det man ska trycka på är att rörelse får människor att må bättre här och nu. Både fysiskt (piggare, starkare, kunna göra kullerbyttor osv, sover bättre) och psykiskt (gladare, lättare med skolarbete osv). Min äldste son, som är en riktig gamer, fick själv en ögonöppnare förra våren då vi drog igång en ordentlig kampanj med skogsutflykter varje helg för han insåg att även om han var lite trött i kroppen gjorde han bättre ifrån sig i sitt spel efter att vi hade varit ute.