Inlägg från: Anonym (Viktigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viktigt)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Har ni pratat om hur otroligt viktigt rörelse är? att hon riskerar att få dålig hälsa hela livet om hon inte rör sig nu? 

jag skulle ställa hårda krav på aktivitet på en elvaåring. Hon får välja vilken form men att välja att inte röra sig ska inte vara ett alternativ. 

• Anonym (Viktigt)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:40:47 följande:
    Ja, självklart! Det är ju därför jag vill att hon ska röra sig. Jag har sagt att hon får välja vad som helst som aktivitet och hon har provat på vissa grejer men det slutar alltid med tårar på aktiviteten för att hon börjar må dåligt av någon anledning... Hon tycker det är jobbigt med mycket stim/ljud och när det är nya barn. Har fått tips här om Orientering och ska ta upp det med henne... Även Geocatching.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).

För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

Om ni har hundar - ser ni till att hon går med på minst en promenad per dag? För om hon inte gör något annat är ju det en miniminivå. 

Och hur tar hon sig till skolan?
  • Anonym (Viktigt)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 11:53:01 följande:
    Nix, hon går inte att få med ut (det händer men otroligt sällan).
    Det jag känner nu är att jag får börja med "muta", pengar eller skärmtid...

Hon har tyvärr skolskjuts. Det är för långt till skolan...
    Fast ställ krav. Utan en hundpromenad per dag så tas hennes mobil bort när ni är hemma. Att vara fysiskt aktiv när man är barn ska inte kunna vara frivilligt. Det är ju lika stor del i ert föräldraansvar som att hon ska borsta tänderna varje dag. 
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...