• Anonym (Abc)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Jag har liknande problem med mitt barn. Nu har jag börjat prata med honom om rena fakta kring träning och hälsa då jag tror att jag når bättre fram till honom genom att förklara hur kroppen funkar än att försöka få honom att tycka det är kul. (Sedan när man kommer förbi den jobbiga tröskeln så har ju kroppen en förmåga att belöna en själv med att träningen faktiskt börjar kännas bra)

Kanske testa det? Att kommande åren är de viktigaste åren som finns i livet gällande att träna kroppen inför resten av livet. Inte sant riktigt än, men när man kommer in puberteten är det sant. Så just nu att få in en form av vana och sedan ta tillvara på det under puberteten så har man byggt en bra grund inför framtiden.

tranarpasset.com/2015/06/23/kan-barn-trana-sig-till-battre-kondition/

• Anonym (Abc)
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 15:19:19 följande:

Barn gör inte som man säger, de gör som man gör. Hur mycket tränar du själv?

Själv blev jag jättesportig eftersom min pappa alltid var jättesportig. Han joggade 2 dagar i veckan i alla år och då ville jag ju också följa med och göra det. Han spelade tennis, då ville jag också vara med. Sedan, varje lördag var vi och shoppade och efteråt ville min pappa motionera så vi var varje lördag antingen i en simhall, äventyrsbad eller i en ishall och åkte skridskor ihop.

Så kontentan är: Hur mycket tränar du själv regelbundet? 3 gånger i veckan bör man motionera ordentligt som vuxen. Ser barnet att du tränar 3 gånger i veckan alltid, år efter år kommer det sätta sig hos barnet att det är så man gör.

Vissa barn vill bara inte röra sig. Både jag och mitt barns pappa går på gymmet alt. springer i spåret 4-5 dagar i veckan. Syskonet tränar lagsport 4 gånger i veckan plus match. Och vi har hemmagym + gymkort till barnet där han faktiskt tycker det är rätt kul när man väl kommer dit. Men det är svårt att komma dit helt enkelt.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Stillasittande) skrev 2022-12-29 15:36:49 följande:
    Hon har fattat att hon kan lirka? Nej, har vi sagt att hon inte får ha telefonen resten av dagen om hon inte följer med/hittar på något annat så är det så. Våra andra barn kan hantera att ha fri tillgång till telefonen. De tröttnar efter ett tag och hittar på annat. Gör läxor och går och lägger sig i tid osv Men 11-åringen kan INTE hantera fri skärmtid. Tro mig, vi har testat....hon sitter varenda vaken stund i så fall.
    Jag tror att de som inte upplevt den här typen av barn faktiskt inte förstår hur det är att ha ett barn som har sådant totalt motstånd mot rörelse och tror att allt blir löst om man tar bort saker hemma.

Men som sagt. Testa ett ärligt samtal om varför man måste röra sig och kanske ta fram en plan tillsammans. när viljan i känslan inte går att locka fram får man försöka med att få med hjärnan istället. För oss har det lyckats till viss del i alla fall.
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...