Inlägg från: Anonym (Stillasittande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stillasittande)

Jag får inte min 11-åring att röra på sig...

Jemp skrev 2022-12-28 13:10:29 följande:

Det finns en app som heter hitta ut som påminner om geocaching. Sommartid finns kontroller utsatta hela säsongen. Orienteringsföreningarna som anordnar. 

Yoga finns pass på Youtube så man kan träna hemma. Friskis har också onlinepass. 

Toppen, tack!

Nu har vi laddat ner geocatching-appen! 11-åringen verkar ändå hyfsat intresserad...för att vara hon. Hennes storasyster desto mer. Och jag och pappan ocksåFlört Finns lite catchar runt omkring oss så det ska bli intressant! Hoppas hon tycker det är kul!

Även kollat lite på smartklockor, hon fyller år alldeles snart och jag börjar fundera på en sån...men rädd att hon ska ta det som en pik att röra på sig mer. Och det blir ju inte så bra på det sättet. Vi får se...

minst skrev 2022-12-28 23:27:00 följande:

Jag kan också tipsa om någon som heter Turf. Om ditt barn gillar att cykla så handlar det om att man cyklar till platser som finns på en turf-karta och så "paxar" man platsen genom att vara där en korts stund. Alla platser ger olika poäng och så kan man tävla mot andra. Jag kanske inte förklarar så bra men googla på det.

Det låter skoj! Ska kolla upp det. Tack!
    Anonym (Viktigt) skrev 2022-12-29 09:50:30 följande:

Har ni pratat om hur otroligt viktigt rörelse är? att hon riskerar att få dålig hälsa hela livet om hon inte rör sig nu? 

jag skulle ställa hårda krav på aktivitet på en elvaåring. Hon får välja vilken form men att välja att inte röra sig ska inte vara ett alternativ. 

Ja, självklart! Det är ju därför jag vill att hon ska röra sig. Jag har sagt att hon får välja vad som helst som aktivitet och hon har provat på vissa grejer men det slutar alltid med tårar på aktiviteten för att hon börjar må dåligt av någon anledning... Hon tycker det är jobbigt med mycket stim/ljud och när det är nya barn. Har fått tips här om Orientering och ska ta upp det med henne... Även Geocatching.
    Limajo skrev 2022-12-29 10:14:01 följande:

Hur aktiva är du och pappan? Mitt ena barn har också lätt för att bli stillasittande och jag kan ju inte tvinga iväg honom på saker själv men vi är mycket ute i naturen tillsammans och vi undviker bil så mycket det går osv. Det är viktigt att vara en bra förebild och rörelse behöver ju inte vara schemalagda aktiviteter. 

Fitbit eller stegräknare i mobilen eller liknande är ett bra tips. Många barn gillar ju diverse utmaningar.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan och jag löper och går långpromenader med hundarna (bortsett den här vintern då jag haft gipsad fot).
    Jemp skrev 2022-12-29 10:19:03 följande:
    Varför tror du pik är dåligt? Eller ja, pikar är ju sällan trevliga men en uppmaning att röra sig behöver ju inte vara dålig. Eller är det just för att det är en present? 
    Att kroppen mår bra av att röra sig gäller ju alla och är nåt man absolut kan lära 11-åringar menar jag. Blanda inte in vikt eller så, bara hälsa. 
    För att jag inte vill att hon ska bli ledsen, särskilt inte på hennes födelsedag... Nej, vikt blandar vi inte in. Jag vill att hon ska röra på sig för att vara hälsosam.

Anonym (Hej) skrev 2022-12-29 10:45:58 följande:

Sommarktiviteter:
    Plocka svamp/blommor/bär, leta nya växter och arter, typ pricka av. 
    Cykelturer med familjen. 
    Bada, leta efter nya badplatser med benen eller cykel. 
    Lekar, tagen, dunken, testa bäst i test-boken. 

Vintertid:
    Börja med en alpinsport, om det finns möjlighet till det. 
    Åka skridskor, spela bandy eller innebandy. 
    Rulla snögubbar, bygg grottor. 
    Längdskidor. 
    Badhus. 
    Lekland. 
    Pingis/paddel. 

Köp en hund, om alla vill i familjen. Börja gärna träna den, kanske agility, spårning osv. 

Bada på sommaren tycker hon är kul. Många av grejerna på listan är saker vi försökt med men som hon ratar tyvärr.

Hundar har vi och jag har fått med henne ut någon gång. Sagt att hon får ta "ansvar" för den ena. Föreslagit att testa agility osv
    Men hon är otroligt svårmotiverad. Känner att det som är kvar nu är någon form av muta....
    Anonym (Q) skrev 2022-12-29 11:03:07 följande:

Föregå med gott exempel och håll henne sällskap. Det är lagom kul att promenera och cykla i december helt själv. 

Under pandemin använde jag och ungarna appen Zombies, Run! för att göra utetiden lite roligare. Även Pokemon go, men det var inte lika populärt.

Fritidsaktiviteter är otroligt värdefulla för barn (och vuxna!) som inte själva kommer till skott att aktivera sig. Hon får så klart bestämma själv vad hon vill göra, men hos ska göra något. Låt henne testa lite olika saker av det som finns tillgängligt nära er. 

Snabbaste sättet att få henne att aktivera sig är att begränsa hennes tillgång till skärmar. Låt henne tjäna in sin skärmtid genom aktiv tid. Att vara ute eller röra sig inne. En minut för en minut.

Jag försöker (och det har gått ett par gånger) få med henne ut på hundpromenader. Föreslagit att hon och systern ska cykla en tur och upptäcka saker...att dom är så pass stora och får den friheten. Tex cykla till hamnen 2 km bort och köpa glass. Funkar ett fåtal gånger men väldigt svårmotiverad...
    Hon har testat aktiviteter som hon själv valt men hon mår dåligt när det är nya barn och det kanske blir lite stimmigt. Så det slutar i tårar.
    Att tjäna in skärmtid är ju en bra grej! Tack för tipset! Ska även kolla upp Zombie, Run!
    Anonym (Viktigt) skrev 2022-12-29 11:44:38 följande:
    Om ni har hundar - ser ni till att hon går med på minst en promenad per dag? För om hon inte gör något annat är ju det en miniminivå. 

Och hur tar hon sig till skolan?
    Nix, hon går inte att få med ut (det händer men otroligt sällan).
    Det jag känner nu är att jag får börja med "muta", pengar eller skärmtid...

Hon har tyvärr skolskjuts. Det är för långt till skolan...
    Limajo skrev 2022-12-29 11:50:23 följande:
    Ni kanske ska träna mindre var för sig och inte heller förvänta er att dottern ska göra saker ensam utan göra mer tillsammans. Att hon följer med ut på hundpromenader är ju ett väldigt enkelt första steg i rätt riktning.
    Jag förväntar mig inte att hon ska göra saker ensam? Jag vill mer än gärna att hon följer med mig ut men det går inte. Hon har också en storasyster som gärna vill ha med henne på cykelturer och annat....

Till er som skrivit att det är föräldrars ansvar att sätta gränser och krav:

Absolut! Det är klart att det är vårat ansvar. Hon har inte fri tillgång till telefonen. Grejen är att hon funkar inte som man tänker sig att det funkar med andra barn...att det blir lite knorr och motstånd när man ska hitta på nått. Kanske att man måste hota med att ta telefonen/plattan etc, och så följer ungen motvilligt med efter det.... Jag ska ge ett exempel på hur hon gör:

Låt säga att vi i familjen ska på på utflykt/promenad eller något annat. Klart som korvspad att hon säger att hon inte vill och vi säger att hon ska och bla bla det håller på ett tag. Tillslut säger jag att då blir det ingen telefon resten av dagen/veckan hur mycket du än tjatar. Svaret jag får då är "det gör inget" eller "jag bryr mig inte". Hon ska inte med. Och det är ju inte direkt så att man tar en 11-åring under armen och går som man kan göra med en 3-åring som trotsar. (Sen på kvällen kommer tårarna och hon vill ha sin mobil. Ångrar att hon inte bara följde med osv Men ni behöver ju inte tro att hon lärt sig till  nästa gång.....nej, då är det samma visa)
    ALTERNATIVT så får vi med henne och hon förstör stämningen för resten av familjen med sitt humör och sitt provocerande sätt. Om vi andra går i normal gångtakt så tar hon yttepyttemyrsteg....vi snackar att hon kanske tar sig 1 meter på 3 minuter. Förvisso har hon följt med men hon är inte aktiv....

Anonym (Abc) skrev 2022-12-29 12:56:03 följande:

Jag har liknande problem med mitt barn. Nu har jag börjat prata med honom om rena fakta kring träning och hälsa då jag tror att jag når bättre fram till honom genom att förklara hur kroppen funkar än att försöka få honom att tycka det är kul. (Sedan när man kommer förbi den jobbiga tröskeln så har ju kroppen en förmåga att belöna en själv med att träningen faktiskt börjar kännas bra)

Kanske testa det? Att kommande åren är de viktigaste åren som finns i livet gällande att träna kroppen inför resten av livet. Inte sant riktigt än, men när man kommer in puberteten är det sant. Så just nu att få in en form av vana och sedan ta tillvara på det under puberteten så har man byggt en bra grund inför framtiden.

tranarpasset.com/2015/06/23/kan-barn-trana-sig-till-battre-kondition/

Tack! Jag ska kolla in länkenGlad
    linani skrev 2022-12-29 13:18:56 följande:
    Bara för att jag är en besserwisser och inte kan låta bli... Det heter inte CATCHING, utan geocaching. Man letar upp en cache = "gömma" :)
    Haha, blev osäker på hur det stavades men chansade. Ska bättra mig till nästa gångFlört
    Anonym (Krav) skrev 2022-12-29 14:06:01 följande:

Vår 11-åring var lat, gillade spela dataspel och kolla på mobilen (innan TickTock)
    Visst gick han på veckans träningar men övrig tid slappade han.
    Vi bestämde 1timma dataspelande om dagen.
    Ville han ha mer skärmtid så fick han förtjäna den en timme fys gav en timmes skärmtid.
    Nu flera SMmedaljer senare har vi en vältränad men framförallt grad och trevlig kille .

Så härligt! Ger mig hoppGlad
    Anonym (LaX) skrev 2022-12-29 15:19:19 följande:

Barn gör inte som man säger, de gör som man gör. Hur mycket tränar du själv?

Själv blev jag jättesportig eftersom min pappa alltid var jättesportig. Han joggade 2 dagar i veckan i alla år och då ville jag ju också följa med och göra det. Han spelade tennis, då ville jag också vara med. Sedan, varje lördag var vi och shoppade och efteråt ville min pappa motionera så vi var varje lördag antingen i en simhall, äventyrsbad eller i en ishall och åkte skridskor ihop.

Så kontentan är: Hur mycket tränar du själv regelbundet? 3 gånger i veckan bör man motionera ordentligt som vuxen. Ser barnet att du tränar 3 gånger i veckan alltid, år efter år kommer det sätta sig hos barnet att det är så man gör.

Hennes pappa styrke/konditionstränar flera gånger i veckan. Jag springer och går långpromenader/andra aktiviteter med hundarna. Försöker även få in styrkepass hemma, men det går lite i perioder. Vi är ofta iväg med husvagnen och då är vi ute mycket. Våra andra barn är betydligt mer aktiva och bangar inte aktiviteter.
    Hon har inte alltid varit så här, från att ha varit en påhittig, glad och busig unge till att komma i puberteten och bli som förbytt. Kan ju vara så att hon inte mår bra (trots att hon säger till mig att hon gör det)....Jag och hennes pappa har till och med pratat om att ta kontakt med BUP.
    Limajo skrev 2022-12-29 15:29:51 följande:

Jag förstår inte varför man hotar/mutar med mobil- och speltid. Det har ju ingenting med varandra att göra. Hon har fattat att det går att lirka med era mutor och hot och sätter det i system. 

Mina barn har fri tillgång till sina skårmar. Men jag förväntar mig också att de ska lägga sig i tid, göra läxor, gå på sina aktiviteter, följer med på gemensamma aktiviteter och umgås med familjen då och då. Skärmen är inget förhandlingsmedel för vare sig dem eller mig. Visst kan det knotas ibland men de vet vad som gäller.

Hon har fattat att hon kan lirka? Nej, har vi sagt att hon inte får ha telefonen resten av dagen om hon inte följer med/hittar på något annat så är det så. Våra andra barn kan hantera att ha fri tillgång till telefonen. De tröttnar efter ett tag och hittar på annat. Gör läxor och går och lägger sig i tid osv Men 11-åringen kan INTE hantera fri skärmtid. Tro mig, vi har testat....hon sitter varenda vaken stund i så fall.
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-30 09:45:15 följande:

En sak jag reagerat på i dina inlägg, TS. Det är mycket syster. Ni åker till simhallen för att syster behöver vattenträning. Hon slutade spela pokemon go pga syster. Syster vill ha med henne ut och cykla. Syster blev mer intresserad av geocaching. Osv. Det är så klart fint att syskon vill umgås med sina syskon, men när får din 11-åring ha sin motion och sin rörelse ifred, på sina villkor utan att vara i skuggan av sin syster?

Det är säkert bara så det låter för mig i tråden för att jag är lite skadad då jag själv mest var ett bihang till min storasyster. Det var hon som gjorde/fick göra saker och för mina föräldrar var det liksom bara självklart att jag skulle vara med p det utan egen åsikt eller behov att göra saker själv eller någon av dem utan min syster. Aldrig att jag fick gå en promenad själv med min mamma, min storasyster var alltid med och tog alltid plats. 

Förstår om det låter så, men det är nog för att hennes syster är mer på och mer pepp på att hitta på saker. Skulle 11-åringen vilja göra något själv, eller med mig eller pappa eller vad som helst, så skulle hon såklart få det. Men hon är svår att få med på saker. Vare sig det är själv eller tillsammans med någon. Vi lär oss spela ukulele tillsammans, vi har hängt i stallet tillsammans (då hon hade det som aktivitet). Jag förstår precis vad du menar med att vara ett bihang, för jag var ett bihang i min familj när jag växte upp. Min storasyster fick gå på ridskola men inte jag, det skulle bli för dyrt och besvärligt att köra två barn på olika tider. Jag ville börja dansa, men det gick inte eftersom min syster skulle köras på ridning. Sen köpte mina föräldrar häst, för min systers skull. Men min syster var elak mot mig och jag fick inte ens gå in i stallet. Mina föräldrar gjorde ingenting. Så jag har varit extremt noga med att det inte ska bli så för mina barn.... Men tråkigt om det låter på mina inlägg som att vi favoriserar systern, vi gör ingen skillnad på dem, jag lovar!
Svar på tråden Jag får inte min 11-åring att röra på sig...