Anonym (Hej) skrev 2022-12-29 10:45:58 följande:
Sommarktiviteter:
Plocka svamp/blommor/bär, leta nya växter och arter, typ pricka av.
Cykelturer med familjen.
Bada, leta efter nya badplatser med benen eller cykel.
Lekar, tagen, dunken, testa bäst i test-boken.
Vintertid:
Börja med en alpinsport, om det finns möjlighet till det.
Åka skridskor, spela bandy eller innebandy.
Rulla snögubbar, bygg grottor.
Längdskidor.
Badhus.
Lekland.
Pingis/paddel.
Köp en hund, om alla vill i familjen. Börja gärna träna den, kanske agility, spårning osv.
Bada på sommaren tycker hon är kul. Många av grejerna på listan är saker vi försökt med men som hon ratar tyvärr.
Hundar har vi och jag har fått med henne ut någon gång. Sagt att hon får ta "ansvar" för den ena. Föreslagit att testa agility osv
Men hon är otroligt svårmotiverad. Känner att det som är kvar nu är någon form av muta....
Anonym (Q) skrev 2022-12-29 11:03:07 följande:
Föregå med gott exempel och håll henne sällskap. Det är lagom kul att promenera och cykla i december helt själv.
Under pandemin använde jag och ungarna appen Zombies, Run! för att göra utetiden lite roligare. Även Pokemon go, men det var inte lika populärt.
Fritidsaktiviteter är otroligt värdefulla för barn (och vuxna!) som inte själva kommer till skott att aktivera sig. Hon får så klart bestämma själv vad hon vill göra, men hos ska göra något. Låt henne testa lite olika saker av det som finns tillgängligt nära er.
Snabbaste sättet att få henne att aktivera sig är att begränsa hennes tillgång till skärmar. Låt henne tjäna in sin skärmtid genom aktiv tid. Att vara ute eller röra sig inne. En minut för en minut.
Jag försöker (och det har gått ett par gånger) få med henne ut på hundpromenader. Föreslagit att hon och systern ska cykla en tur och upptäcka saker...att dom är så pass stora och får den friheten. Tex cykla till hamnen 2 km bort och köpa glass. Funkar ett fåtal gånger men väldigt svårmotiverad...
Hon har testat aktiviteter som hon själv valt men hon mår dåligt när det är nya barn och det kanske blir lite stimmigt. Så det slutar i tårar.
Att tjäna in skärmtid är ju en bra grej! Tack för tipset! Ska även kolla upp Zombie, Run!