Anonym (vad) skrev 2022-12-28 14:31:47 följande:
Vad är det för hjälpmedel man kan få? Och varför skulle det vara viktigt att få diagnos att man är färgblind? Det enda är väl att utesluta att det beror på skada på synnerven, men om det är vanlig färgblindhet så finns inget att göra.
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Det är meningslöst att få en diagnos på att man faktiskt har färgblindhet men det kan vara bra för att utesluta en skada. Du säger ju emot dig själv?
Sen fattar jag inte heller om du menar att föräldrar ska diagnosticera sina barn hemma istället för hos en optiker eller läkare? Man bara bestämmer sig för att barnet är färgblint och så kör man på det?
Jag ser den här typen av nästan maniskt ifrågasättande som
typiskt för familjeliv. Man bara MÅSTE ifrågasätta, gärna med en dryg ton som att folk är
dumma i huvudet som ens tänker tanken på att ställa frågan. Snart kommer säkert också ett annat svar som säger att TS är en vidrig förälder som inte är på akuten med sitt barn nu för det kan faktiskt vara X sjukdom och hur kan man fråga på familjeliv. Sen är bråket igång.
Kära signaturen vad. 1177 säger att man ska kolla upp om man misstänker färgblindhet hos sitt barn. Anser du att du vet bättre?