Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Färgblindhet hos barn

Färgblindhet sitter på x kromosomen, så mamman måste bära på anlaget, dvs morfar behöver vara färgblind. Sen är det klart, d

Färgblindhet kan uppstå utan arvsanlag men den sannolikheten är mycket liten.
    Glasögon för färgblindhet verkar inte vara så bra. Hjälpmedel som säger vilken färg ett objekt har finns, men det är mest för dem med total färgblindhet 
    Ca 8% av pojkar har en färgdefelt och vanligast är röd/grön. En färgdefekt kan vara ett hinder för vissa jobb, annars inget jättestort problem i vardagslivet.
  • Anonym (X)

Det blev konstigt... Det skulle stå

Sen är det klart att färgblindhet kan uppstå utan arvsanlag men den sannolikheten är mycket liten.

• Anonym (X)
    EpicF skrev 2022-12-29 00:12:20 följande:
    Nej, jag pratade inte om vanliga glasögon. Men ja, de kan också få bidrag till.  Så även för specialglasögon. 
    Fast man får inte bidrag för glasögon för färgblinda, det finns inte heller några studier vad jag känner till som bevisar att de fungerar. Jag jobbar med ögon och har jobbat inom ögonsjukvården...
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2022-12-29 12:24:47 följande:

Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar. 

Tittar man på bidrqgsblanken så finns de inte med som alternativ... Sen finns det fortfarande mig veterligen inga vetenskapliga studier som visar att de fungerar!
    Glasögon för färgblinda är ett filterglaw och det får man inte bidrag för. Det står uttryckligen på blanketten för bidrag att man får bidrag för standardglas.
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2022-12-29 18:50:54 följande:
    Och ändå så får barn och unga bidrag. 
    Fast de (glasögon för färgblinda) finns fortfarande inte som alternativ att söka bidrag för. Här i Skåne söker patienterna själva sitt bidrag och då går det inte... Du får gärna motbevisa mig med bevis. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Färger) skrev 2022-12-29 19:19:30 följande:
    Fast optiker tar inte emot barn under åtta år, så man måste ändå ta vägen via ögonkliniken. 
    Fast det är optikern som säljer glasögon även till barn under 8 år på recept från ögonläkare/ortoptist och jag tvivlar starkt på att de har koll på sådana glas, de vet ju inte ens att det finns behandlingar för myopi...
  • Anonym (X)

Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...

EpicF skrev 2022-12-29 20:41:30 följande:
    Du verkar ha lite tilltro till ögonläkare.... Många ögonläkare ved om olika behandlingsmetoder för olika synfel, inkl färgblindhet.
Svar på tråden Färgblindhet hos barn