• Hyllemor

Färgblindhet hos barn

Hej,

båda mina bröder och min son har röd/grön färgblindhet.

Det kan vara bra att få konstaterat av någon inom sjukvården att man har färgblindhet. Båda mina bröder har fått detta konstaterat hos skolsköterskan när de var barn. Min son har inte fått det diagnostiserat men det är ganska uppenbart att han också är färgblind, men vi har valt att inte göra något så länge det inte ställer till några problem. Han är dock själv medveten om problemet och ibland får vi hjälpa honom om han ska färglägga någonting och han exempelvis inte ser skillnad på röd och orange. Varken han eller mina bröder har någonsin gillat att färglägga någonting (trots att alla ritar väldigt bra) så det kan ju vara ett hinder.

Min ena bror hade vissa problem i skolan när läraren skrev med någon särskild färg på whiteborden (röd kanske? minns inte) så när han fick sin "diagnos" så slutade alla lärare att skriva med den färgen på pennan. Han bär dessutom "färgblindhetsglasögon" (jag vet inte vad de heter) vid vissa tillfällen, särskilt om han ska på bio eller göra någon annan upplevelse. Han använder dem i första hand utomhus, där de funkar bättre än inomhus, bortsett från bio. Dessa har han dock köpt själv för att få en bättre upplevelse. Jag vet inte om dessa glasögon går att få utskrivna på recept.

• Hyllemor
    Fajjer skrev 2022-12-29 22:25:10 följande:
    Kan man få glasögon för färgblinda? Hur fungerar dessa glasögon? Skäms
    Min bror som är färgblind har sådana glasögon. Jag har ingen aning om hur de fungerar. Jag har provat dem men märker ingen större skillnad (för jag är ju inte färgblind), utan snarare är det som att ha ett par solglasögon på sig, men han upplever färger på ett helt annat vis när han har dem på sig. Rött, rosa, lila och gult kan han se med sina glasögon, vilket han inte kan annars. Han vet att rött är rött men han kan inte se skillnad på rosa/lila och han ser inte rött så skarpt som vi andra, utan snarare samma som "brunt" (säger han.) men det är svårt att veta eftersom han inte ser färger som andra. Han målade exempelvis sina väggar gula och trodde att de var vita, innan han köpte sina glasögon. 
Svar på tråden Färgblindhet hos barn