• Anonym (C)

Extremt dåligt bemötande av tandläkare

Jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara ett krav att man borstar tänderna för att tandläkaren ska undersöka dem. Fick ni någon sådan information inför besöket?

• Anonym (C)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 12:08:24 följande:
    Nej det har vi inte. Hen tittade bara någon sekund i munnen innan hen vägrade fortsätta och resten av tiden släppte hen knappt datorn med blicken.

I så fall tycker jag definitivt att du ska kontakta mottagningen. Visst kan man göra som någon skrev och bara byta tandläkare, men det löser ju bara ert problem. Arbetsgivaren behöver få veta att de har en anställd som hittar på sina egna regler och beter sig otrevligt mot patienter.
  • Anonym (C)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 13:28:56 följande:
    Det är väl självklart att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök? 

Det är vanlig hyfs, ja. Men jag har aldrig hört att det skulle vara ett krav. Jag har hört en del skräckhistorier om hur äckliga munnar man ibland möter i tandläkaryrket, men aldrig ett ord om att dessa personer skulle ha nekats vård.
  • Anonym (C)
    molly50 skrev 2022-12-29 14:37:21 följande:
    Det är väl inte ett krav. Däremot är det väl en självklarhet för de allra flesta att man borstar tänderna innan ett tandläkarbesök. Likaväl som att man tvättar sig i underlivet innan ett besök hos gynekologen eller i rumpan innan man ska till en proktolog. 

Absolut. Men i TS fall blev hennes barn vägrad vård för att tänderna (enligt tandläkaren) inte var borstade. Så ska det inte fungera. Även personer som, av en eller annan anledning, inte sköter sin hygien har rätt till vård.
Svar på tråden Extremt dåligt bemötande av tandläkare