Pris förlovningsring
Det där med tre månadslöner går egentligen tillbaka hela vägen till en väldigt lyckad reklamkampanj på 1930-talet från DeBeers diamantimperium.
Det var svårt att sälja diamanter under depressionspåren och de ville både öka sin försäljning och etablera diamanten som den sten som självklart skulle vara i en förlovnings/vigselring. Innan dess hade man gärna färgstenar, om man hade råd med något mer än en slät guldring.
Under större delen av 1900-talet var det dock en månadslön som ringen skulle kosta. Men på 1980-talet blev det två månader, för då hade den blomstrande marknaden utrymme till det. Och på 2000-talet blev det tre månader, i DeBeers reklam.
Läs hela historien här:
www.superjeweler.com/blog/the-people-who-pushed-the-3-month-salary-lie/
Utdrag:
"Marketing experts agree that the DeBeers marketing strategy was one of the most successful in the world for many years. They literally invented the tradition that a diamond ring was the appropriate gift for a proposal, then they crafted a price guideline that was easy to understand and hard to ignore.
Many men proposing to the women they love now believe an expensive diamond engagement ring indicates that they love their partner and how MUCH they love their partner. The advertising questions whether their love is worth two or three months? salary. Naturally, most men hesitate to argue with this weird logic. The advertising has worked its questionable magic on women as well. Ladies are increasingly expecting their partners to spend three months? salary or go into debt to find the perfect, oversized diamond engagement ring they can flash in front of their friends."