• diablo78

    Pris förlovningsring

    Vad kostade era förlovningsringar?

    Läster och googlar att det genomsnittliga är 3 månadslöner. Men vissa köper ju både billgare och dyrare.

    Är man inte lika mycket värd om man köper en ring som kostar 1000-3000kr? 

  • Svar på tråden Pris förlovningsring
  • Anonym (summan)
    diablo78 skrev 2022-12-29 20:08:39 följande:
    Pris förlovningsring

    Vad kostade era förlovningsringar?

    Läster och googlar att det genomsnittliga är 3 månadslöner. Men vissa köper ju både billgare och dyrare.

    Är man inte lika mycket värd om man köper en ring som kostar 1000-3000kr? 


    Dessutom, om man börjar blanda in sitt eget värde som människa eller i relationen med hur mycket en ring kostar så är man mer än lovligt omogen tycker jag. Och då borde man vänta med förlovning tills man vuxit upp lite mer. 
  • NeverSurrender

    Våra förlovningsringar gick på ca 2500 ihop. De är guld
    Nu är vi gifta och vigselringarna blev nog 1500 tillsammans. Vi valde svart tungsten.

    Vi valde ringar vi gillade och ville ha 

  • Anonym (N)

    Som någon annan skrivit , det är väldigt omoget att värdera sig själv och / eller sin relation baserat på ringens värde.
    Eller att köpa en jättedyr ring om man egentligen inte har råd.
    Har man stora besparningar  , hög lön , egen bostad / inga lån osv. då kan man väl unna sig med jättedyr ring / bröllop ,resa ,  men det är bara sorgligt om någon prioriterar saker och ytan om man inte har råd och belånar sig för en ring. 

    Jag menar rent allmänt , vet såklart inte om just TS/hens partner har råd med dyr ring eller ej.

  • Anonym (Lina)

    Du kan köpa en ring för 500 om du vill. Ni avgör själva. Marknaden har såklart försökt få konumenter att lägga extrema pengar på ringar. Sen är folk så lättledda att de "köper " det, bokstavligen. Kvinnor lär sig bedöma bärdet på sig själva efter vad de äger. Tyvärr. 

  • Anonym (K)
    diablo78 skrev 2022-12-29 20:08:39 följande:
    Pris förlovningsring

    Vad kostade era förlovningsringar?

    Läster och googlar att det genomsnittliga är 3 månadslöner. Men vissa köper ju både billgare och dyrare.

    Är man inte lika mycket värd om man köper en ring som kostar 1000-3000kr? 


    Du tror att ens värde som partner speglas i vilken ring man har....? Snälla... Vem har inbillat dig det? Idioter antagligen.

    Självklart köper man de ringar man vill och om man har något vett i skallen så spenderar man så klart inte ens en halv månadslön på förlovningsringar.
  • Anonym (jag)

    Det där med att det "ska" kosta 3 månadslöner kommer från tiden då kvinnor va hemma med barnen. Det va en försäkring ifall någon hände med mannen så kunde kvinnan sälja ringen och klara sig några månader och hitta en annan lösning.

    Min förlovningsring va i titan och gick på nån hundring har jag för mig

  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2022-12-30 03:15:08 följande:
    Nej, det är faktiskt trams från judisk tradition....
    Det är kanske där traditionen har sitt ursprung, men det är väldigt vanligt att göra så (alltså att mannen ger kvinnan en ring med stenar till förlovningen, och så utbyter de släta ringar vid vigseln) bland amerikaner, oavsett om man är jude eller inte.Så vanligt att man numera är en amerikansk tradition, oavsett var den har sitt tidigare ursprung. Den traditionen, precis som den med brudöverlämning, har hittat till Sverige via filmer och annan populärkultur.
  • Anonym (Greta)

    Våra förlovningsringar var ?enligt svensk tradition? likadana släta guldringar med ett diskret mönster. Dessa kostade knappt 3000 kr/styck. Då var vi fattiga studenter. 


    Min vigselring kostade ca. 9000 men köptes på rea för knappt 7000. Då hade vi börjat jobba och tjänade okej. skulle vi ha gift oss nu när lönerna ökat skulle jag kunna tänka mig att lägga lite mer men absolut Max 15000. Då är jag ändå rätt smyckesintresserad och har ringarna på mig nästan jämt. 

  • Anonym (K)
    Anonym (jag) skrev 2022-12-30 12:24:33 följande:

    Det där med att det "ska" kosta 3 månadslöner kommer från tiden då kvinnor va hemma med barnen. Det va en försäkring ifall någon hände med mannen så kunde kvinnan sälja ringen och klara sig några månader och hitta en annan lösning.

    Min förlovningsring va i titan och gick på nån hundring har jag för mig


    Riktigt "förr i tiden". Går du till pantbanken idag med en gammal förlovningsring får du inte ens en månadslön för en så dyr ring.
  • Embla twopointoh
    diablo78 skrev 2022-12-29 20:08:39 följande:
    Pris förlovningsring

    Vad kostade era förlovningsringar?

    Läster och googlar att det genomsnittliga är 3 månadslöner. Men vissa köper ju både billgare och dyrare.

    Är man inte lika mycket värd om man köper en ring som kostar 1000-3000kr? 


    Min förlovningsring var billigare än vigselringen, eftersom vi följde den svenska traditionen med att byta släta guldringar vid förlovningen, och sedan fick jag en ring med diamanter vid vigseln.

    Vad man väljer för ringar handlar om så mycket mer än priset (om man nu inte är vansinnigt ytlig/omogen). Jag skulle gissa (eller hoppas) att de flesta väljer ringar efter personligt tycke och smak och inom den prisklass de tycker är rimlig, inte efter att ringen ska vara så dyr som möjligt (att den ringen man väljer råkar vara snordyr, det är en annan sak).

    Sedan kan det såklart uppstå konflikt om mannen och kvinnan har väldigt olika uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en ring. Det har dock ingenting med värderingen av ens parter att göra.
Svar på tråden Pris förlovningsring