Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

Cirkus - djurplågeri?

CoolCalle skrev 2012-01-14 22:49:06 följande:
    Jag jobbar på Cirkus Maximum till och från. Vill nämna följande:

År 2006 var det 4 indiska elefanter på Maximum, Mosly, Toni, Madras och India. Mosly & Toni återkommer ev i år.
    Allihopa är damer i 40-årsåldern.

Jag förstår att man kan bli fundersam men cirkusdjur idag tillhör faktiskt de djur som har det bäst. Det är bevisat även om djurrättsaktivister kan hävda annat. Deras kunskaper är bristande. Den etiska biten är en åsiktsfråga, personligen gillar jag inte att se hundar och katter av flera skäl. Men jag respekterar det. De är fullt friska och mår bra, men jag gillar inte alla omständigheter för dem. Dessa saker måste hållas isär.

Elefanter, hästar, kameler, sebror, åsnor, lamor, dromedarer, och övriga hovdjur hittar jag inget fel med. 
    Sjölejon sover mycket så de har det också bra och deras dressörer är duktiga.

Men hundar och katter, njae, ytterst tveksam i många fall.  

Jag har sett det mesta på Maximum och älskar cirkusen. 

Naturligtvis händer ju olyckor där också, men de har inget djurförbud. (Reglerna är starka) Så jag tycker gott att man besöka de svenska cirkusarna utan att behöva vara orolig. 

Jag svarar gärna på frågor!

Tack för mig!

PS gillar din blogg DS!
    Att djur inte blir misshandlade får mat och viloplats räcker liksom inte till. rörelsefrihet och berikning, samt att det naturliga beteendet möjliggörs hör också till livskvalitet, där brister cirkusar rejält.
  • ModestyB
    solstråle80 skrev 2012-01-26 13:51:56 följande:

Måste bara fråga alla er som är emot djur på en cirkus. Går ni och tittar på hopptävlingar, dressyrtävlingar, trav, hundutställningar, kattutställningar  mm??????

Vad anser ni är fel att ha djur på en cirkus?????

Det går knappast att jämföra en aktivitet som pågår en halv eller en hel dag med ett helt djurliv, eller tycker du det?

Tidningen Voltaire hade ett specialnummer om djur i fångenskap för ett par nummer sedan, fantastiskt intressant läsning. Framför allt medellivslängden hos djuren i fångenskap resp. i det vilda.
    Rekommenderad läsning om man kan hitta tidningen, men den borde finnas på biblioteket.
Svar på tråden Cirkus - djurplågeri?