• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • BaeA
    Quincey skrev 2023-08-11 13:55:10 följande:

BaeA, ah ok, har du fått diagnosen PMDS av en läkare? 

Jag får nog börja tempa! Man vill verkligen testa allt.

Vad bra att ni kunde göra vanlig IVF. Vi har haft hög andel fragmentering och jag skulle hellre slippa ICSI för att kunna utesluta att det inte är det som skapar fragmenteringen. Ja min sambo tar Q10, omega-3, r-alpha lipoic acid, l-carnitine och d-vitamin. Dessa började han med efter IVF2. Mellan IVF1 och 2 tog han bara Profertil och Q10 och den gången gick det katastrofalt (rörlighet hade sjunkit från 40% till 14%) så hoppas verkligen den förbättras igen 😔

Var det återföring på dag 5 ni skulle göra sist? När sätter ni igång med nästa försök?

Vet inte hur diagnostiserad man kan bli mer än att jag fått antidepressiva utskrivna, vilket jag inte har velat ta någonsin. vården är ju inte jätte tillmötesgående när det kommer till kvinnohälsa. Jag har även varit hos Diamantis och på HerCare testat det mesta, då den tar över mitt liv.

Vad bra, det är samma tillskott som min man tar. Aha visste inte att det kunde vara en eventuell orsak till fragmentering.. Hoppas också att sommaren och vitaminerna gör nytta för er till nästa försök. 

Vi skulle gjort en FET då jag har relativt högt AHM så min läkare sa att det är större risk för mig att bli överstimulerad och må dåligt vid en ev. graviditet. Men får se om det blir en ET tidigare denna gång pga utfallet sist. 

Jag tog min första injektion av Menopur 275 igårkväll så nu är vi igång. 
  • Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-08-13 20:47:59 följande:
    Tvärtom här.. nästan alltid varit överviktig och gått ner en hel del. Det stannade dock av när jag slutade röka för 1.5 år sen så har en del kvar att ta tag i efter graviditet. Men så får det vara! 

Ja om det finns två som klarar sig så ska vi få tillbaka två men eftersom de plockade verkligen allt som fanns så tror jag nog ett par av de 10 är för små så risk finns nog gör 1 eller ingen ens. 

Sist dagen efter hade jag bara lite ont men nu är det faktiskt värre än i morse. Blir fan jobbigt imorgon vid återförande om svullnaden inte lägger sig.. de fick ju trycka en hel del sist 🤣
    Håller tummarna för dig idag ❤️🙏🏻

ja men är inte jätte pigg på att de ska in där igen när man är öm efter äggplock, men oftast går det ju smärtfritt 🥰
  • Noelani

Tack Orkidé8181 och Sola13!! Nu är vi på väg till Köpenhamn. Ska bli spännande att se om det finns mer än en 🥰

Hur mår ni idag? ❤️

• Noelani

Vi fick 2 tillbaka!! Och en tredje som nu skall odlas till torsdag. Vi är nästan i chock 😍

Allt gick så bra med insättningen denna gång också.. och vi fick veta att alla embryon såg bra ut.. Ingen fragmentering eller så.. 

Testdag 28/8. Konstigt nog 2 dygn mindre än sist 🤭

• Sola13
    Noelani skrev 2023-08-14 15:06:08 följande:

Vi fick 2 tillbaka!! Och en tredje som nu skall odlas till torsdag. Vi är nästan i chock 😍

Allt gick så bra med insättningen denna gång också.. och vi fick veta att alla embryon såg bra ut.. Ingen fragmentering eller så.. 

Amen perfekt ju, låter lovande!! två stycken, dubbla chansen 😍 sa de något om antal celler osv? Håller fortsatt tummarna! Och även för den som ska odlas till torsdag ☺️ två veckor till TD, nu är du igång med ruvandet! 👍
  • Quincey

BaeA, ok förstår. Såg ett inslag på tv om PMDS för många år sedan och kände igen mig i mycket, men inget jag tagit tag i att undersöka närmre.

Ja de vet inte riktigt vad som orsakar fragmentering, kan vara ägg, spermier eller tillvägagångssätt. 

Så kul att vara igång, tar du samma dos som sist? När är första UL? Fick ni förresten svar på varför embryona hade avstannat förra gången?

Noelani, fantastiskt att ni fick tillbaka två! Vilken lättnad att det var bättre resultat än förra gången, hoppas den tredje kan odlas vidare!

• Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-08-14 15:06:08 följande:

Wow😍
    stort grattis, nu MÅSTE det gå!!❤️

tack, jag mår faktiskt helt ok idag 😊😊
    hoppas du också mår bra🥰

tar du cyklogest nu eller något annat hormonstöd? 

när jag slutade med cyklogesten i v 11 så försvann typ hälften av alla mina biverkningar/ symtom? så jag kanske varit mer påverkad av dem än jag trott?
    jag trodde all trötthet mm berodde på grav?

• Noelani

Sola13, 

Nej de sa de inte och vi glömde fråga för vi blev så chockade..  haha.. men jag ska kolla med dem imorgon och se. Minns inte heller hur många de sa var mogna eller som blev befruktade 😅

Quincey,
    Tack snälla ❤️ Ja hoppas på det, men känner mig också så nöjd över att 3 klarat sig och vi fick två tillbaka så kommer inte bli ledsen om det inte går...

Orkidé8181,
    Jaa tack ❤️❤️❤️ Har en sån oförskämt bra känsla nu.. nästan så jag tror det här verkligen är gången det sker. Kände inte alls så förrän efter plocket i fredags. Då var jag helt övertygad om motsatsen.

Ja, jag ska börja med cyclogest nu igen ikväll och jag tror verkligen det kan ge massor med biverkningar. Mina försvann också när jag slutade med dem. 

Ska bli intressant att se om jag får den där krampen igen eller om den kanske kan bero på att min första insättning var lite svår. Tänkte på det idag nu när jag fick något att jämföra med. Det tog minst10 min sist och de fick greja och hålla på en massa för att komma in. Kändes så märkligt och jag kände allt. Denna gång tog det 30 sekunder och kändes ingenting. 

Har ditt illamående släppt? Kan de varit påverkat också av cyclogest?

• Orkidé8181
    Noelani skrev 2023-08-14 17:50:22 följande:

Sola13, 

Nej de sa de inte och vi glömde fråga för vi blev så chockade..  haha.. men jag ska kolla med dem imorgon och se. Minns inte heller hur många de sa var mogna eller som blev befruktade 😅

Quincey,
    Tack snälla ❤️ Ja hoppas på det, men känner mig också så nöjd över att 3 klarat sig och vi fick två tillbaka så kommer inte bli ledsen om det inte går...

Orkidé8181,
    Jaa tack ❤️❤️❤️ Har en sån oförskämt bra känsla nu.. nästan så jag tror det här verkligen är gången det sker. Kände inte alls så förrän efter plocket i fredags. Då var jag helt övertygad om motsatsen.

Ja, jag ska börja med cyclogest nu igen ikväll och jag tror verkligen det kan ge massor med biverkningar. Mina försvann också när jag slutade med dem. 

Ska bli intressant att se om jag får den där krampen igen eller om den kanske kan bero på att min första insättning var lite svår. Tänkte på det idag nu när jag fick något att jämföra med. Det tog minst10 min sist och de fick greja och hålla på en massa för att komma in. Kändes så märkligt och jag kände allt. Denna gång tog det 30 sekunder och kändes ingenting. 

Har ditt illamående släppt? Kan de varit påverkat också av cyclogest?

Hoppas verkligen du slipper biverkningarna av cyklogest, de går väl att härda ut, men man är rätt trött på hormoner 🤣

tack ja illamåendet typ bara försvann dagen efter jag slutade med cyklogest? eller försvann, helt plötsligt kunde jag vara uppe och sov inte mer än halva dagarna?
    det finns lite kvar som kommer och går under dagen, men bara jag småäter och inte är alltför trött så funkar det 😊

testdag 28/8, känns ju som en evighet 😂
    det är inte bara att ha barn som kräver tålamod 😅

jag går å väntar på RUL nu istället 😂

jag längtar tills jag kan sluta vänta på saker hela tiden 😂

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023