• BaeA

Vi som startar IVF 2023

Nu äntligen ruvar jag på TVÅ efter tre månaders nedreglering - testdag 1 april. En vecka innan bebisen skulle varit beräknad om jag inte fått MF.  

• BaeA
    Macbookpro skrev 2025-03-17 20:17:25 följande:

Åh vad spännande! Nu håller vi tummarna!Hur Kommer det sig att du fick sätta in två stycken? Vad betyder egentligen nedreglering? 

Jag fick blandade Nyheter idag när jag skulle på återföring. Tyvärr visade ultraljudet att det var massa vätska så jag fick inte göra någon återföring utan måste vänta till nästa gång. Det är sant att jag har haft mycket mera ont efter detta äggplock. enligt läkaren är risken att jag blir sjuk under en eventuell graviditet alldeles för stor.

de goda nyheterna var dock att det blev tre blacocyster som ska frysas. Det är också möjligt att några av de andra fem utvecklas på ett bra sätt och också kan frysas. Det var inget som var ute ur leken så att säga. Håller tummarna 

Har också haft vätska i buken tidigare som gjort att jag fått vänta med återföring till nästa cykel, även om det är segt så tycker jag att det är bra att sånt tas på allvar så att man inte riskerar att bli dålig och överstimulerad vid en eventuell graviditet. Detta är min 6:e återföring så jag fick frågan om jag ville återföra två för att de anser att chansen att båda tar fäste är relativt liten. Har gjort nedregelring av två orsaker, dels för att krympa myom som jag har, de äter östrogen och genom att stänga av den funktionen kan de krympa med 50%, läkarna sa att man knappt kunde se dem nu, vilket är positivt. Det andra är misstankar om silent endo och då gör man också nedregelring för att hämma inflammationen. Har tagit ett implantat som heter Zoladex + letrozol under 3 mån. Aldrig mått bättre i livet, vilket är fantastisk! Många brukar må skit, men inte jag!
  • BaeA
    Anonym (Tekoppen) skrev 2025-03-16 09:25:59 följande:
    Jag har endast en vän nu som inte har barn och hon och hennes man vill inte och avser inte skaffa några barn. Kontentan är att alla andra vänner både nära och övriga jag umgås med nu faktiskt har barn. Ett par av dem vet jag har kämpat med att få sina, den ena med båda sina och den andra kämpade med att få ett syskon. Säkert fler som man inte vet som kämpat men alla har ändå fått sina efterlängtade barn, utom jag. Känner sån otrolig sorg i hjärtat. Fyller snart 40 och pengarna sinar att försöka mer ivf oavsett och vet att jag snart kommer behöva ge upp min dröm. 
    Det är så tufft, men jag försöker varje dag påminna mig själv om vad jag faktiskt har och att det är ett fint och rikt liv och att man också ser sina vänners barn få växa upp, även om man är avundsjuk! Men det går upp och ner eftersom det känns som det går för alla utom en själv 
  • BaeA
    Quincey skrev 2025-03-31 14:10:45 följande:

Hej alla! Har varit bortrest och missat lite här. Lycka till LMSM, så härligt med många blåsor och rätt beslut att ni avbröt och gjorde om stimuleringen!

Lycka till BaeA med ruvandet!

Jag gjorde ultraljud innan vi reste iväg och hade då fortfarande rester kvar efter MA i januari som varken kom ut efter två omgångar Cytotec eller en mens .. Hoppas allt kommer ut nu så vi kan göra vår FET snart!

Tack, har testdag i morgon lite nervös inför det!! 
  • BaeA

det blev tyvärr negativt för mig, förstår inte varför. så ledsen arg och besviken nu. väntat 3,5 månad och ändå inget. fattar inte vad det är som är fel? 

• BaeA
    Quincey skrev 2025-04-01 18:31:13 följande:
    Åh blir ledsen för din skull, så lång väntan. Känner igen ilskan och frustrationen över att behöva vara med om samma sak så många gånger, och att det finns något ?fel? men att man inte vet vad 💔
    Tack snälla ❤️ ja, fan vad vi båda kämpar på här. till och med när läkarna kliar sig i huvudet och inte riktigt förstår varför det inte funkar. Har återfört 7 st embryon nu som har haft bra gradering, alla 5 eller 6 dagars. Alla kan väl inte ha avvikelser, eller så har vi riktigt dåliga ägg eller spermier men då känns det ju inte som att de skulle att bli blaston eller upptiningen. 
  • BaeA
    LMSM skrev 2025-04-02 08:45:12 följande:
    SÅ himla ledsen för din skull, jag vet precis hur det känns. Läste någonstans att du skulle testa dina blastocyster? Gjordes det?

Det är så hjälpa orättvist alltså vet knappt vad jag ska säga längre. Hjärta
    Tack ❤️ och tack för att du delar med dig kring din resa till Olga. Tänker att det kanske får bli vårt nästa steg om inte vi inte kommer på någon super plan som vi inte testat. Var 32 när man började försöka och då tyckte jag att det var lite ?gammalt? nu är man 36. trodde verkligen att det skulle fungera nu och att året skulle få börja bra. Men redan i månad 4 liksom, så ingen bebis 2025 heller. tycker sorgen blir större för varje nederlag man får. hade haft lättare att acceptera om vi visste varför. 

vi försökte testa dem, men de släppte ifrån sig för lite DNA så det gick inte, så typiskt! 
  • BaeA
    LMSM skrev 2025-04-03 09:59:24 följande:
    Det gör jag så gärna. Jag själv letade runt överallt för att hitta någon information men fanns ingen. 

Ja jag vet tiden bara rusar förbi. Jag var 34 vid vårat första IVF försök. Ingen ålder enligt läkarna som efter min utredning för tre år sedan gav mig två år innan mina ägg var slut när vi var. Nu står jag här snart tre år senare inne på min tionde stimulering och 37 år om knappt två veckor. Får fortfarande ägg så där hade läkarna fel MEN de verkar vara totalt jäkla värdelösa. Sån ångest alltså att tiden går så fort och man står kvar på samma ställe. Kan faktiskt inte tänka på det. 

Å jag förstår, de testar på ett annat sätt då ? för jag har aldrig hört om att man kan testa i Sverige tidigare.

För er som får så många blaston och bara återför och återför blir jag tokig på läkarna som står och petar sig i huvudet och undrar vad som är fel. Ja om ni kunde testa äggen hade ni vetat om det var fel på äggen eller om det kanske är ngt annat som immunförsvar osv osv. 

Tycker helt klart det är värt att gåigenom krånglet med behandling utomlands för att kunna testa blastocysterna så man vet direkt vilket som ens har en chans. 

Jag blir såklart överlycklig om jag ens får något att testa efter 79 plockade ägg utan en enda blasto haha
    Nej, det är helt sjukt! Men heja oss som inte ger upp. Hoppas verkligen att olga är lösningen för er och att det inspirerar fler att ta steget att vända sig dit. På EC där jag går så kan man göra ni-pgt då testar man alltså vätskan som omsluter embryot, man gör alltså inte en biopsi på embryot och det ger lägre sannolikhet men fortfarande över 85% om jag minns rätt. Men i mitt fall så blev det tyvärr error. Måste dock säga att min klinik inte bara åteför och återför jag har iprincip gjort allt. operation av myom två gånger, tester för hidden infections, hystroskopi, nedreglering, blodprover, window of imp, fått immundämnade mediciner etc. 

Så nu ska jag ta en del nya blodprover och också fått en remiss till SÖS för ultraljud då de är speclister där för second opinion.

Håller tummarna för dig nu! Hoppas resan går bra dit och hem 
  • BaeA
    TheC123 skrev 2025-04-04 17:36:43 följande:
    Tillbaka i tråden efter en lång paus..
    Vi har precis kommit hem efter vårt RUL. De visar sig att det inte finns något fostervatten, vår Billy kommer därmed inte kunna överleva. 
    vi har kämpat med infertilitet i över 3 år. Gjort 5 embryo återföringar som resulterat i 2 tidiga  MA och nu Billy som inte kommer att överleva, i v 20. 
    5-10% av alla par kämpar med infertilitet
    1-2 % av alla kvinnor får fler en 1 missfall 
    98% av alla rutinultraljud går bra 
    1 % av graviditeter saknar fostervatten 
    Hur kan man alltid vara minoriteten? Varför händer allt oss? Det är frågor som går runt runt i huvudet på mig. Vet inte hur jag ska överleva detta och orka fortsätta kämpa. 
    Känner mig så arg och besegrad. Arg på alla 98% som går på rutinultraljudet och får gå därifrån med nya foton på sitt barn. Arg på alla som bara ?råkar? bli gravida. Arg på att ALLT hände oss. Varför kan inte misären få spridas ut lite? Varför ska vi behöva vara med om allt som inte ska hända? 
    Nu får man tampas med  allt det negativa kring en graviditet, 12 gravidkilon och en förlossning som inte kommer resultera i ett varmt barn. 
    Jag kommer få säga hej till min son, för att i samma stund behöva säga förlåt och farväl. 
    Vet inte varför jag skriver, antar bara att jag behöver skriva av mig samtidigt som jag hoppas att någon med en liknande historia kan skänka en gnutta hopp. 
    Tack för stg ni tog er tiden att läsa. 
    Åh, mitt hjärta går sönder för er! fyfan när man kommit så långt och tror att äntligen är det ens tur. finner inga ord som kommer göra det bättre. ni är starka och föräldrar ÄR ni och hoppas att Billy får bli storebror när ni är redo! ❤️
  • BaeA
    LMSM skrev 2025-04-16 17:27:34 följande:

Ville bara säga att kliniken hörde av sig för några timmar sedan, med negativa besked. Det är helt ärligt ingen skillnad allts mot de resultat jag har haft i Sverige.
    Majoriteten hade avstannat vid 4 celler och ett enda var på 6 celler dag 3. Har flera gånger haft bättre resultat än så i Sverige.

Sorgen är så djup alltså och jag måste vara den med absolut sämst resultat någonsin. Inte en enda blastocyst har jag lyckats få på 91 ägg. Jag måste ge upp nu vi har varken råd eller ork att fortsätta rent psykiskt är helt jävla dränerad på allt liv. SÅ jävla arg på att det är min lott i livet att vara infertil, varför just jag !? vad har jag gjort....

Jag kan mao inte rekommendera Olga till ngn som inte har resultat i Sverige men om man däremot får blastocyster men som inte leder till ett barn så tror jag man kan spara sig en del lidande iom att man kan kolla embryona. 

Jag är helt säker på att det kommer gå för er andra tillslut, en dag kommer det vara er tur!

Åh, jag beklagar djupt! ❤️ fy så tuffa och tunga besked att få när man tagit sig vidare utomlands och hoppas på bättre resultat. Sorgen, smärtan, hoppet och förtvivlan jag förstår inte inte hur mycket vissa av oss ska kunna stå ut. Jag förstår också att man bli ännu mer besviken när kroppen verkligen är i ?toppform?. hade ju varit enklare att acceptera om man visste vad det var för fel. jag hoppas ni får ta er tid att landa, sörja och sedan komma vidare. Ni kommer bli föräldrar om ni vill på något sätt, men man behöver ju tid att landa.  Ta hand om varann och var inte för hård mot dig själv, du är grym! ❤️

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023