• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • BaeA
    GrönaLjuslyktan skrev 2025-02-02 14:03:55 följande:
    Hej igen BaeA, undrade vad du hade för dig, men då förstår jag. Bra ändå med en läkare som vill försöka skapa optimala förutsättningar, hoppas de extra 4 veckorna gör just det! Inga tankar från min sida gällande 1 eller 2 embryon, men önskar dig stort lycka till när insättningen väl sker ❤️
    Tack för omtanken <3 och ledsen att det blev en kortvarig lycka för dig. Usch, vet precis känslan av att ha kommit vidare och sedan slutar det ändå inte som man tänkt efter all tid man försökt. Så ortättvist! 
  • ignjatov

Hej är så förvirrad ang min ivf procedur , hade uppskattat om någon hade kunnat ge mig lite råd eller hur ni tolkar detta ,
    Gjorde embryoåterföring 17 januari,
    Började blöda 25e januari ca 7 dagar efter embryoåterföring och det var som en mens som varade i 3 dagar. 
    Gjorde clearblue ultratidigt test 31 januari som visade "gravid". MEN i mitt huvud känns det som att något inte stämmer kan ja plussa fast ja blött eventuellt var de missfall å har fortfarande hcg att de blir ett "falskt" positivt? Om ni förstår hur ja menar. 
    För nu kommer det ännu mer förvirrande tog ett till graviditetstest 3 feb CB vecko indikation å den visade inte gravid, och så tog jag ett till clearblue ultratidigt igen idag och den visade positivt.   Tycker de borde gått tillräckligt många dagar att de borde visas positivt på cb vecko indikation. 

• Quincey
    LMSM skrev 2025-02-03 15:39:48 följande:
    ja, han behöver lämna  några stycken. 

HIV och det får man ju ta i Sverige också och vi tog snart i augusti för de tidigare hade gått ut efter 2 år. Nu vill de ha IGEN redan 6 månader senare känns lite segt 
    Sen behöver han lämna nytt spermaprov med tror jag 
    Inte tänkt på att man skulle kunna flytta blastocysterna och testa, känns lite läskigt och riskabelt haha, får kanske kolla på det.

Är det ett standard spermatest eller ska de kolla på DNA-fragmentering? Verkar inte vara många som kollar det i Sverige. 
  • Quincey
    BaeA skrev 2025-02-03 21:42:34 följande:
    Tack för inputen, tycker det är så svårt att veta. Samtidigt som man såklart gärna hade velat ha en lyckad tvillinggravditet om det gick, men med all otur man haft så blir en ju tveksam. Alla dessa pengar, det är så himla sorgligt att det också är en klassfråga, att man också ska vara tacksam för att man har möjligheten att göra detta. Önskar att det fanns en bättre set-up spec när det föds för lite barn och vi är många som kämpar, men alla inte har ekonomin. Håller tummarna för guldägget, när ÅF?
    Ja, håller med. Hade ju varit skönt att få fler än 3 försök, åtminstone få 3 återföringar inte bara 3 plock, det är ju inte ens ett riktigt försök känner jag.

Har fortfarande förhöjt hcg, graviditeten stannade av för nästan 2 månader sedan.. MA är verkligen en pina, absurt att min kropp återhämtade sig snabbare efter en sen abort än efter en graviditet som slutade i vecka 6-7. Är så trött på det här, nästa återföring blir om 2 månader skulle jag tro 😒
  • Quincey
    ignjatov skrev 2025-02-04 15:14:36 följande:

Hej är så förvirrad ang min ivf procedur , hade uppskattat om någon hade kunnat ge mig lite råd eller hur ni tolkar detta ,
    Började blöda 25e januari ca 7 dagar efter embryoåterföring och det var som en mens som varade i 3 dagar. 
    Gjorde clearblue ultratidigt test 31 januari som visade "gravid". MEN i mitt huvud känns det som att något inte stämmer kan ja plussa fast ja blött eventuellt var de missfall å har fortfarande hcg att de blir ett "falskt" positivt? Om ni förstår hur ja menar. 
    För nu kommer det ännu mer förvirrande tog ett till graviditetstest 3 feb CB vecko indikation å den visade inte gravid, och så tog jag ett till clearblue ultratidigt igen idag och den visade positivt.   Tycker de borde gått tillräckligt många dagar att de borde visas positivt på cb vecko indikation. 

Hej! Om du gjorde återföring av blastocyst 17/1 borde CB veckoindikator rimligtvis visa Gravid 2-3 veckor. Ultratidigt upptäcker hcg från 10 mIU och veckoindikator från 20 mIU tror jag, så du verkar ligga mellan 10-20 i hcg. Kan vara ett missfall, har du gravtest med streck så kan du kolla om de blir starkare eller svagare med tiden?
  • ignjatov

Hej tack för svaret ! Eller hur det var också min tanke att då borde de visa positivt på cb vecko indikator med, med tanke de ändå gått en liten tid , tycker också de låter som ett missfall å att man fått (falskt) positivt.  Nej har tyvärr inga sträck tester men efter ditt råd borde ja nog inskaffa mig ett sådant som du säger själv att man ser om de avtar eller stärker med tiden , stort tack för hjälpen! Man blir så förvirrad :)

• Mathilda88
    Quincey skrev 2025-02-03 15:08:33 följande:
    Åh så underbart att du hört hjärtat ❤️ Har hört att mycket illamående osv ska vara tecken på hälsosam graviditet ❤️
    Tack Hjärta Jag fick se det iallafall! 
    Tack för peppen, man kan ju alltid hoppas iallafall då detta varit väldigt tufft och jag nu har full förståelse för Noelani att hon är nöjd med ett barn efter denna intron! Hade det inte varit en lång fight, enorm längtan och mkt pengar på vägen hit så hade jag allvarligt övervägt att hoppa av tåget.. Tyvärr! Så lågt sjönk jag mentalt så dåligt jag mådde senaste veckorna.. Och säkert också bidragande med senaste årens kämpande och käftsmällar som kom ikapp en.
    Sen mådde min svägerska illamående hela första trimestern för att i v.11 få veta att de hade ett MA sen flera veckor tillbaka. Annars hade jag kunnat tro dig Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2025-02-04 17:21:27 följande:
    Ja, håller med. Hade ju varit skönt att få fler än 3 försök, åtminstone få 3 återföringar inte bara 3 plock, det är ju inte ens ett riktigt försök känner jag.

Har fortfarande förhöjt hcg, graviditeten stannade av för nästan 2 månader sedan.. MA är verkligen en pina, absurt att min kropp återhämtade sig snabbare efter en sen abort än efter en graviditet som slutade i vecka 6-7. Är så trött på det här, nästa återföring blir om 2 månader skulle jag tro 😒
    Instämmer verkligen! På tre äggplock fick jag en återföring via landstinget (dag 2 embryon..), väldigt missnöjd! Där fanns så mkt mer att prova som inte hanns med. 

Åh nej, jag beklagar GråterHjärta Ja vilken pina. Håller tummarna att det släpper snart!
  • Mathilda88
    ignjatov skrev 2025-02-04 15:14:36 följande:

Oj, va märkligt ja. Be kliniken kolla dig så det inte sitter utomkveds. Inte ovanligt med blödning och fortsatt hCG då. Annars så du inte fått någon cysta som sänder ut hCG och skapar falska värden. Du borde ha mkt mer än bara synligt på ultratidigt så här dags. Har kliniken återkopplat något till dig om resultatet? För ja du borde ha vecka 2-3 nu (tom mitt svaga utomkved i somras visade 1-2 vid den tidpunkten). 
  • Mathilda88
    BaeA skrev 2025-02-03 21:39:27 följande:
    Ja, exakt så! Man får bara upp på hästen igen <3 Skönt att de mådde bra, jag skulle dock vilja förstå vad det beror på med tanke på att jag annars reagerar så starkt på hormoner. Embryoglue har vi inte testat däremot ska jag få ett lite mer avancerat immunprotokoll. De är AA, AB och AC alla 5 dagars. Antaligen för att jag har gjort så många misslyckade så de inte ser högrisk för tvillinggraviditet? 

Åh, jobbigt med krämpor så tidigt, men samtidigt lite "glad" för din skull att du faktiskt är påverkade, det kanske gör det hela enklare att greppa? Hur mår du mentalt, så stark som gått igenom så mycket dessa år. Vilket team ni kommer vara, du och bebis! 
    Jag är likadan, reagerar starkt på hormoner men mådde jättebra på "klimakteriet". Har inte heller blivit klok på varför. Bara att det varit densamma för både mamma och mormor.. Håller tummarna!

Det har ju inte gått att missa faktum nej. Just nu vill jag bara slippa allt vad symtom heter, för det får mig att må så dåligt på alla plan. Fysiskt som mentalt. Jag var så uppgiven gångna veckan att jag var ärligt lockad att ge upp. Hade det inte varit så mkt längtan, tid, kämpande och pengar med i bilden utan bara varit en oplanerad graviditet som var en olycka så hade jag nog kastat in handduken.. Skrämmande men sant. Känner helt med Noelani, ett barn får nog räcka. Tror absolut att senaste årens kämpande och käftsmällar hann ikapp nu när man äntligen nått så här pass långt och överraskades över det fysiska måendet. Dessutom fortsätter kämpandet med att få rätt hjälp även efter att man blivit gravid. Plus strul på nya jobbet. Jag blir så matt. 

Börjat uppleva en förbättring sen igår, hoppas det håller i sig. När jag mår fysiskt bättre så kommer engagemanget och glädjen tillbaka för graviditeten, så bara hoppas det kan få fortsätta gå på detta hållet nu.
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023