• Anonym (Ll)

Sjukskrivning?

Har det hjälpt dig att vara sjukskriven? Förstår att det är olika för alla men jag ser nog inte hur en sjukskrivning kan hjälpa, jag vill ju klara det jag inte gör nu, inte bli satt på paus helt och så länge jag inte misslyckats helt borde det väl vara bättre att försöka göra det man ska? Har man jobb man inte klarar förstår jag meningen med paus men det har inte jag och jag kan ju inte pausa livet som sådant?

• Svar på tråden Sjukskrivning?
  • EpicF

Ja, sjukskrivning hjälpe mig mycket då jag fick chanse att ta hand om mig själv. Var sjukskriven drygt ett år på heltid (sista månaderna trappade jag ner sjukskrivningen) för utbrändhet/utmattnings syndrom. Hadf jag inte varit sjukskriven så hade det gått åt helvete. 

• Fröken Allvar

Du har ett jobb du klarar? Varför vill de sjukskriva dig? 

• Anonym (Ll)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-02 19:35:06 följande:

Du har ett jobb du klarar? Varför vill de sjukskriva dig? 

Nej, jag har inget jobb och skulle förlora csn vid sjukskrivning men jag lyckas inget vidare med studierna. 
  • EpicF
    Anonym (Ll) skrev 2023-01-02 19:54:51 följande:
    Nej, jag har inget jobb och skulle förlora csn vid sjukskrivning men jag lyckas inget vidare med studierna. 
    Om du är sjukskriven mer än 30 dagar som student får du behålla ditt csn som sjukpenning. Detta avräknas som lån. 
  • Anonym (Lin)

Det beror ju helt på vad man har för sjukdom. Heltidssjukskrivning är sällan en lösning eftersom man tappar så mycket av rutiner och lätt blir isolerad och det tar lång tid att trappa upp igen. Går man däremot på en krävande behandling eller rehabilitering är det klart att sjukskrivning kan hjälpa en att orka med och kunna klara sitt övriga liv.

• Fröken Allvar

OK, det är lite svårt att råda dig till något när det är oklart vilken typ av studier det gäller. Om det är terminsstudier så har ju terminen tagit slut snart och då hinner du inte vara sjukskriven på ditt CSN enligt vad EpicF säger, men om du inte klarar studierna för att du är sjuk så ska du vara sjukskriven från dem. Är du intresserad av dina studier, alltså skulle du vilja fortsätta att studera om du inte var sjuk? 

• Anonym (Stina)

Heltidssjukskrivning har aldrig setts som en lösning för mig eller de jag känner som lider av psykisk ohälsa det är något vi fått för att vi inte kunnat jobba man kan t.ex inte vara inlagd på LPT och samtidigt gå till jobbet. Sjukskrivning är också bra om man har mycket läkarbesök och andra vårdinsatser som tar tid och energi men på sikt leder till återgång till arbete. 

Lyckas du med det du ska ser jag ingen mening att vara sjukskriven. Klarar du lite men inte allt kanske en deltidssjukskrivning vore bra. 

Svar på tråden Sjukskrivning?