• Anonym (B)

Palmolja?

Kaggar ett paket popcorn från märket änglamark. Det märket är ju känt för att vara bra kvalitet. 

Jag läser att de bla innehåller ekologisk palmolja. 

Man har ju läst att palmolja är dåligt. Men är det fortfarande dåligt när det är ekologiskt? Är det dåligt både för miljön och hälsan?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Palmolja?
  • Aniiee

Grejen med palmolja är att det ofta odlas genom att man helt enkelt skövlar allt som är ivägen och ersätter med den slags palmer som används till palmolja, vilket är dåligt för ekologin på platsen. Ofta utnyttjas även lokalbefolkningen, och ibland är det även deras leverne som skövlas. Men det finns också palmolja som odlas på ekologiskt och etiskt snällare sätt. Vilket slags palmolja Änglamark köper in vet jag inte, men det går säkert att ta reda på. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Anonym (B) skrev 2023-01-02 22:11:50 följande:

Man har ju läst att palmolja är dåligt. Men är det fortfarande dåligt när det är ekologiskt? Är det dåligt både för miljön och hälsan?
    Någon som vet?

Alltså ekologisk innebär ju att den odlas utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.

Fast jag har valt bort att använda varor som innehåller palmolja om det inte deklareras var palmoljan kommer i från och om den har odlats under etiska förhållanden både för djurlivet och människor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

Det är ju inte mindre cancerframkallande bara för att det är ekologiskt.

• Anonym (L)
    Anonym (S) skrev 2023-01-02 23:09:05 följande:

Det är ju inte mindre cancerframkallande bara för att det är ekologiskt.

Jo lite 
Svar på tråden Palmolja?