• Elliot1

    Tempning och alkohol

    Hej! 


    Jag vet absolut att kroppstemperaturen höjs av alkohol, men är det någon som vet vad som är en rimlig höjning pga just alkohol? 


    Igår delade jag och min man på en flaska vin till middagen. Jag har inte sovit oroligt (eller jo, jag vaknar minst en gång per natt oavsett alkohol eller ej men det är ju standard för mig) och känner mig absolut inte bakfull idag. Uppe tidigt för att gå till jobbet. 


    Var så otroligt inställd på att få en låg temp idag (därav vinet) pga sänkning i två dagar men så fick jag en all time high temp imorse?? Vet att man kan få implantationsdipp men eftersom tempen var låg två dagar så avfärdade jag det.


    Vi har försökt med syskon i ett år och fått ett MA på resans gång. Första barnet tog 1,5 år inklusive missfall. Det är
    första månaden jag tempar så har inget att jämföra med. 


    Så ni som kanske är mer vana vid tempning, vad är egentligen en rimlig ökning av kroppstemperatur efter lite vin? 

  • Svar på tråden Tempning och alkohol
  • Anonym (S)

    Du har nog missförstått tempning. Det spelar ingen roll att du fått låg temp ett par dagar nu, du fick en tydlig höjning i mitten där vilket betyder att du hade ÄL.

  • Brallans

    Är nog väldigt individuellt kring hur mkt alkohol påverkar tempen, för min del kan jag dela en flaska vin utan att min temp påverkar något  men skulle jag dricka en flaska vin själv och lite mer som jag gjorde på nyår då hade min temp tagit två hopp upp vilken den inte skulle gjort annars då jag fick mensen samma dag. :)

  • Symetrical

    Håller med Brallans. Jag kan lätt ta 2-3 glas vin (vilket ju är en halv flaska) utan att tempen påverkas dagen därpå. blir det däremot 5-6 glas sticker tempen upp 0,2-0,3 grader.
    Med andra ord skulle jag tro att din tempökning såhär på äl +11 kan båda gott 😉✊🏼

  • Elliot1
    Anonym (S) skrev 2023-01-03 08:40:32 följande:

    Du har nog missförstått tempning. Det spelar ingen roll att du fått låg temp ett par dagar nu, du fick en tydlig höjning i mitten där vilket betyder att du hade ÄL.


    Hej! 


    Tack, men jag tror nog att jag förstår. Jag är fullt medveten om att jag fått en temphöjning dag 15 som indikerar att ägglossning skett :)

    Men tempen har ju också sjunkit nu några dagar innan min mens är beräknad, vilket alltså skulle indikera på att min mens är påväg. Men då borde den ju sjunka ännu mer alternativt hålla sig låg. Inte gå upp så pass mycket som den gjorde imorse. 


    Frågan var om min temphöjning imorse skulle kunna vara ett tecken på graviditet (och sänkningen i förrgår alltså skulle kunna vara en implantationsdipp) eller om det är alkoholen jag drack igår som gjort att tempen fått sig en skjuts uppåt och egentligen inte betyder något alls. 

  • Anonym (S)
    Elliot1 skrev 2023-01-03 09:01:17 följande:

    Hej! 


    Tack, men jag tror nog att jag förstår. Jag är fullt medveten om att jag fått en temphöjning dag 15 som indikerar att ägglossning skett :)

    Men tempen har ju också sjunkit nu några dagar innan min mens är beräknad, vilket alltså skulle indikera på att min mens är påväg. Men då borde den ju sjunka ännu mer alternativt hålla sig låg. Inte gå upp så pass mycket som den gjorde imorse. 


    Frågan var om min temphöjning imorse skulle kunna vara ett tecken på graviditet (och sänkningen i förrgår alltså skulle kunna vara en implantationsdipp) eller om det är alkoholen jag drack igår som gjort att tempen fått sig en skjuts uppåt och egentligen inte betyder något alls. 


    Tempen behöver inte vara helt stabil efter ÄL men då missförstod jag din fråga för jag trodde den handlade om just ÄL.

    Ja, det kan bero på implantation. Får man fråga varför du drack alkohol om ni försöker bli med barn och du väntar på att ägget ev. ska fästa....?
  • Elliot1
    Brallans skrev 2023-01-03 08:52:24 följande:

    Är nog väldigt individuellt kring hur mkt alkohol påverkar tempen, för min del kan jag dela en flaska vin utan att min temp påverkar något  men skulle jag dricka en flaska vin själv och lite mer som jag gjorde på nyår då hade min temp tagit två hopp upp vilken den inte skulle gjort annars då jag fick mensen samma dag. :)


    Jo såklart det är individuellt. Men tack för svar, gav lite hopp 🙃 Jag brukar generellt inte känna mig påverkad dagen efter av 2-3 glas vin, men jag har ju aldrig tempat innan så jag vet ju inte hur det brukar påverka min temp.

    Jag drack lite mer en kväll nu i mellandagarna, så toksteg tempen till 36,9 men då kände jag mig också bakis hela dagen och tempade typ 3 timmar senare än vanligt 😅 Så den tempen uteslöt jag. 


    Sen har man ju druckit lite ?extra? nu under jul (jag sätter inte livet på paus för att jag försöker bli gravid) men då har ändå tempen hållt sig på en rätt jämn nivå. 

    Man hoppas ju SÅ mycket men samtidigt försöker jag övertala mig själv att inte lägga för mycket värdering i temphöjningen just pga alkoholen? Den som lever får se antar jag 🙃 Detta är 4:e försöket efter MA. 

  • Elliot1
    Symetrical skrev 2023-01-03 09:00:13 följande:

    Håller med Brallans. Jag kan lätt ta 2-3 glas vin (vilket ju är en halv flaska) utan att tempen påverkas dagen därpå. blir det däremot 5-6 glas sticker tempen upp 0,2-0,3 grader.
    Med andra ord skulle jag tro att din tempökning såhär på äl +11 kan båda gott 😉✊🏼


    Jag brukar generellt inte känna av 2-3 glas men har ju aldrig tempat så vet inte alls hur det påverkar min temp. 

    Man hoppas ju SÅ mycket men slits mellan hopp och förtvivlan varje dag nu. Har haft en annorlunda känsla denna månad men tappade allt hopp när tempen sjönk häromdagen.. Var helt säker på att det var kört. Så får
    man denna ökning imorse och försöker analysera om det har med vinet att göra eller inte.. Alltså detta analyserande!!! 🙈 

  • Elliot1
    Anonym (S) skrev 2023-01-03 09:09:04 följande:
    Tempen behöver inte vara helt stabil efter ÄL men då missförstod jag din fråga för jag trodde den handlade om just ÄL.

    Ja, det kan bero på implantation. Får man fråga varför du drack alkohol om ni försöker bli med barn och du väntar på att ägget ev. ska fästa....?
    Nej, det handlade inte om ägglossningen. 

    Jag misstänkte att denna typ av kommentar skulle komma men med tanke på att du inte öht känner mig, vet min historia eller någonting alls om min livsstil eller mina levnadsvanor så väljer jag att inte svara på varför jag valde att dricka vin igår :) Det är helt enkelt min business. 
  • Anonym (S)
    Elliot1 skrev 2023-01-03 09:27:57 följande:
    Nej, det handlade inte om ägglossningen. 

    Jag misstänkte att denna typ av kommentar skulle komma men med tanke på att du inte öht känner mig, vet min historia eller någonting alls om min livsstil eller mina levnadsvanor så väljer jag att inte svara på varför jag valde att dricka vin igår :) Det är helt enkelt min business. 
    Ja det är klart det är, bara lite konstigt om man försöker bli gravid och dricker när man kanske ÄR gravid. Men det är ditt liv.
Svar på tråden Tempning och alkohol