• Tue 3 Jan 2023 15:15
    2949 visningar
    8 svar
    +1
    8
    2949

    Potta till 5 månaders bebis? Blöja på natten?

    Hej. BHV var på besök hos oss idag. Pratade lite om sonens förstoppning som kommer och går hela tiden och de rekommenderade att sätta han på potta? Då det skulle kunna underlätta för han att få ut bajset.

    Så undrar lite om vilken potta som vore bra att använda till en liten som inte riktigt kan sitta upp själv ännu. (kommer självklart hålla i han).

    Har även en fråga angående blöja på natten. Lillen har börjat rulla och gillar att sova på magen, allt för ofta märker jag att han har kissat igenom blöjan framtill på magen. Finns det någon super blöja som förhindrar det? Eller måste jag sätta larm typ 4 på natten för att byta blöja på han varje natt? han sover Igenom natten oftast med kanske ett uppvak för lite mat mellan 5-9 sen sover han vidare. Han somnar oftast inte förrens 21-23 på kvällen. byter alltid blöja precis innan läggning.

  • Svar på tråden Potta till 5 månaders bebis? Blöja på natten?
  • Thu 5 Jan 2023 09:49
    #4
    Cusoon skrev 2023-01-04 21:03:43 följande:

    Jag tänker att istället för att väcka barnet på natten för blöjbyte så kan du prova att istället dra blöjan mer framåt än bakåt när du tejpar dit den, annars kan du prova om en större storlek går att ha nattetid, då blir det ju mer utrymme för vätska att sugas upp, gäller ju att blöjan inte glappar runt ben och midja då förstås. Annars om barnet har pyjamas eller tunna tights på natten så hålls blöjan kvar på plats när barnet rullar runt även om den skulle vara lite stor.


    Får testa att sätta blöjan högre upp på magen. Större storlek så glappar de runt benen tyvärr, kanske får prova mig fram lite nu då. Tack för tips!
  • Thu 5 Jan 2023 09:53
    #5
    BuoBä skrev 2023-01-04 21:19:47 följande:

    BabyBjörn-pottan som är mer som en stol med ett ryggstöd kanske kan fungera. Den är väldigt stabil så den står stadigt. Men frågan är om rumpan på en så liten bebis är för liten så han liksom hänger ner i pottan... Om du tror att ryggstödet är i vägen för att hålla barnet så är den lägre BabyBjörn också väldigt stabil och praktisk. 

    Jag vet att folk som håller på med baby potting håller barnets rygg mot magen, och uppdragna ben. Det kan vara ett alternativ kanske? Väldigt dålig förklaring men googla baby potting eller EC/elimination communication så hittar du information och tips. 


    Hmm de Är svårt dsvär😂 får kllla in babybjörns pottor ocg se vad jag tror skulle passa oss bäst, ja jag har läst lite om EC får testa oss fram lite. Tack för tips!
  • Thu 5 Jan 2023 09:54
    #6
    Jemp skrev 2023-01-04 22:00:18 följande:

    Bumbo potta tror jag är utformad just för det. 

    Gällande blöjan så provade vi oss fram; byte av storlek och/eller märke.


    Bumbo potta har jag inte sett förut ska kolla upp! Ja jag får nog testa olika märken osv. Tack för tips!
  • Thu 5 Jan 2023 11:03
    #8
    BuoBä skrev 2023-01-05 10:00:01 följande:
    Folk är ju olika vad gäller att köpa begagnat, men babybjörn går ofta att få tag på. I så fall kan ni prova utan att behöva plöja ner så mycket pengar i det.
    Rengör man pottan ordentligt så ser jag inget fel i att köpa begagnat. Ska kolla om de finns i närheten att få tag på.
Svar på tråden Potta till 5 månaders bebis? Blöja på natten?