Inlägg från: Anonym (´´´) |Visa alla inlägg
  • Anonym (´´´)

Vilken tänkbar diagnos?

För mig  låter det mest som låg intelligens, dvs att personen inte riktigt förstår hur saker hänger samman. Misstro till myndigheter exempelvis, är vanligt när man inte förstår hur saker hänger ihop i samhället. 

Att inte få saker gjorda kan bero på ADHD (utan H:et) då man blir passiv, man behöver vara motiverad för att göra något, mer än folk som inte har diagnosen. Stämmer delvis in på autism också, att det är hundra gånger lättare att göra något man har lite motivation till, än saker man inte har motivation till, men det lilla du skrivit tycker inte jag låter som autism. 

Att inte fungera på arbetsplats kan nog bero på många saker som bygger på motivation, att man ställer krav osv.

Blir kränkt av saker i relationer kan också bero på många olika saker, men ske mest dålig självkänsla? 

• Anonym (´´´)

När jag skrev lågintelligent så menade jag inte intellektuell funktionsnedsättning (typ särskolemässig) utan snarast snäppet över.
    Ca 15 % av befolkningen hamnar lågt, men över gränsen för att man skulle ha gått på särskola och har därmed gått i vanlig skola, vilket är rätt. Dessa personer är de som har det tuffast med teoretiska ämnen i skolan, behöver mer tid för uppgifter, kan ha lärt sig läsa och skriva sist i klassen, kan ha behövt stöd i skolan osv. 
    Vet du hur din släkting hade det i skolan? 

Svar på tråden Vilken tänkbar diagnos?