• Anonymstudent23

    Ångra sin socionom yrke?

    finns det någon som har ångrat sig när dom har slutfört sin utbildning som socionom? Vad gjorde ni då? Fullföljde ni eran utbildning eller hoppade ni av?

    Jag studerar till socionom nu och har nu ångrat mig, men tänker att det är försent att avbryta mina studier nu och hoppa av. Är det dumt att ta examen och sedan hata sitt jobb livet ut? Eller är det bättre att ändra sig redan nu och skola om sig till något annat. Tänker att det är bättre att vara i skolan några år till än att göra något livet ut som man inte trivs med. 


    hur har ni gjort ni som har varit i samma situation?? behöver lite råd 

  • Svar på tråden Ångra sin socionom yrke?
  • Anonymstudent23

    Vill tillägga att jag är 22 år

  • Anotherone

    Har du någon ide om vad du skulle vilja göra istället?
    Socionom är brett och ger ganska många möjliga yrkesvägar.
    Men känner du att socialt arbete överhuvudtaget inte är din grej (aldrig någonsin, vare sig som kurator, stöd inom vården, handläggare, socialsekreterare, fältare etc) så kanske du ska byta riktning ganska så snart, innan du slösar mer tid med CSN. Men boka en tid med en studie-och yrkesvägledare på din högskola och se om det är några kurser du kan ta med dig in i en annan examen, eller om det finns kurser du bör avsluta innan du byter osv. 

  • Anonymstudent23

    Anotherone: ja jag har funderat på ekonomi, men därmed måste jag läsa matematik 3b för att få behörighet. Vad gäller CSN så tänker jag att jag inte kommer att ta det för att därmed kunna spara det till vidare studier 

  • Dollooo

    Har pluggat till socionom.. tycker det är svårt att få jobb som man faktiskt vill ha. Så som kurator, skolkurator osv. Trivs med kollegerna men jobbet jag har idag är inte för mig(socialtjänst).

    funderar på skola om mig till studie och yrkesvägledare, såg din tråd när jag letade efter trådar där folk har skolat om sig. 


     

Svar på tråden Ångra sin socionom yrke?