Inlägg från: Anonym (Reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reality check)

Alkohol

Han ÄR alkoholist. Tvångsmässigt drickande är alltid alkoholism oavsett mängd. Han klarar inte av att hålla sig nykter en enda dag verkar det som, det är också alkoholism. Hans sinnesstämning påverkas negativt av drickandet, hör också till alkoholism, liksom att han sitter i förnekelse kring sitt drickande. Misstänker att han blir rätt upprörd också om du försöker prata med honom om detta, vilket också är ett varningstecken.

Du måste fundera på ett ultimatum, för barnens skull. Han måste sluta dricka eller söka hjälp, eller så kan ni inte bo tillsammans, faktiskt. Det här påverkar redan barnen, det kan jag garantera.

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-04 23:00:36 följande:

Ja o prata går inte. Gått så långt att vi köpt en mätare för jag vet att han alltid dricker. Han lovade sonen häromdagen som att han känner sig otrygg av drickandet men idag var det dags igen. Utslaget berodde på tandborstning enl honom för det var bara 0.07 men han erkände sedan att ham druckit en öl när han kom hem. Va gör man jag vill inte o kommer inte splittra min familj. 

Nej men om du inte vill göra något åt situationen så får jag önska lycka till. Själv skulle jag önska att du satte dina barns lycka och framtid över mannens drickande.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-04 23:14:30 följande:

Jag vill givetvis hjälpa men vet inte hur. Känns hopplöst. Vill inte splittra vår familj, inte något lätt val.

Jag förstår din vilja, kanske både sorg och desperation också, men den tråkiga sanningen är att DU inte kan göra något annat än att försöka prata med mannen om att HAN måste se till att det blir en förändring och om han inte gör det så måste DU. Nej, du vill inte splittra er familj, men vill du att dina barn ska växa upp med detta ständiga drickande? Förstår du hur det förstör deras psyke, nu och inför framtiden?
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Reena) skrev 2023-12-28 09:52:53 följande:
    Är det ansvarslöst att skaffa barn om man inte har bil eller för den delen körkort också?
    Det där argumentet kommer alltid, inget nytt under solen.
    Poängen är väl inte OM man kan köra eller inte utan VARFÖR.....
  • Anonym (Reality check)
    linani skrev 2023-12-28 11:18:57 följande:
    Riskbruk är att dricka mer än 10 standardglas/vecka (eller 4 och fler vid ett & samma tillfälle). Så nej, en öl om dagen (och 2-3 på en helg) är inte riskbruk. Källa: Socialstyrelsen
    Eftersom han dricker minst fem öl under veckorna och fem per dag på helgerna så har han överskridit den gränsen rejält, och det är bara mängden. Riskbruk handlar också om HUR man dricker och VARFÖR och där ligger han definitivt och skvalpar i alkisfacket.
  • Anonym (Reality check)
    www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/beroende-och-skadligt-bruk/alkoholberoende/

Tecken på att du är beroende av alkohol

Du kan vara beroende av alkohol om tre eller fler av följande påståenden stämmer in på dig:

Du känner ett starkt begär efter alkohol.

Du har svårt att sluta dricka när du har börjat.

Du har misslyckats med att minska drickandet.

Du ger drickandet en central roll, ofta på bekostnad av annat som du tycker är viktigt.

Du tål större mängder alkohol och måste dricka mer alkohol än tidigare för att få samma effekt som förut.

Du mår dåligt när du inte dricker alkohol och får då så kallade abstinensbesvär. Abstinensbesvär kan vara att du skakar, mår illa eller har problem med sömnen.

Svar på tråden Alkohol