• Anonym (Bara jag?)

    Neka utlandsresa för femtonåring?

    Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

    Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?

  • Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?
  • Anonym (Mm)

    Betalar skola hela resan? Annars kan de inte kräva att alla ska åka med.

  • GrodanGap

    Det låter rimligt men beror självklart på vilket land det handlar om. Självklart ska ni tillåta det om det är ett någorlunda säkert land. Vilket jag gissar att det är. 

    På vilka grunder känner du att det inte känns tryggt?

  • Anonym (Hmm...)

    Trist att du inte skriver vilket land det gäller. Men om det är ett säkert land bör tonåringen självklart få följa med. Allt annat är elakt mot ditt barn. Alla andra i klassen får resa utomlands men din unge får stanna hemma. Galet!

  • Anonym (gg)

    Min son åkte till Polen i nian, det var väldigt värdefullt för honom, de gjorde både roliga saker och saker som var mindre roliga men lärorika som besök i Auschwitz, lärarna hade jättebra koll på ungdomarna, jag tror inte du behöver oroa dig.

  • Anonym (Livia)

    Är du inte trygg med det för att du inte litar på tonåringen, eller är du inte trygg med det för att du inte litar på omgivningen?

    Är det tonåringen så be om ett möte där tonåring, ni föräldrar och mentor är med och prata med tonåringen om vikten av att sköta sig på resan.

    Om det är omgivningen, prata med din tonåring om att hålla sig till kompisar/mentor och lyssna på sin mentor.

    Är det resan dit? Var noga med att säga till tonåringen att använda säkerhetsbälte.

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle låta min 15-åring följa med. Det är jättejobbigt att vara den enda som inte får åka. Varför känner du dig inte trygg?

    Om det ingår i skolans ämnen handlar det förmodligen om något lärorikt som exvis koncentrationslägren mm. Det är en viktig sak att få se med egna ögon för stora och små.

    Det är klart att du kan begära att barnet ska få motsvarande kunskaper på annat sätt, men känns det snällt mot barnet att hamna utanför? 

  • FuckGoggleAskMe

    Ni kan naturligtvis kräva att sonen får samma kunskaper om han stannar hemma, men de kan lika naturligtvis inte uppfylla det kravet. Hur skulle det gå till?
    Det är rimligt att de åker på en resa. 

    Är det Norge eller Haiti de ska åka till? Det är en viss skillnad. 
    Varför vill du inte han ska åka?

  • Tukt
    Anonym (Bara jag?) skrev 2023-01-05 12:26:40 följande:
    Neka utlandsresa för femtonåring?

    Innan lovet fick vi information om att niorna ska åka utomlands i vår. Jag känner mig inte alls trygg med det. Pratade med mentorn som sa att det är för ett av ämnena och att det är viktigt att vara med för att inte missa det de ska lära sig...

    Hur rimligt är det? Kan vi kräva att vårt barn får motsvarande kunskap utan att följa med?


    Ditt barns liv och skolgång ska inte grundas på en subjektiv känsla du bär inom dig.
    Självklart ska du undersöka hur resan går till, och göra en bedömning där utefter. Men fokuset ska inte vara på om du får ont i magen eller inte.
Svar på tråden Neka utlandsresa för femtonåring?