• Anonym (Elon Musk)

Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?

Det jag undrar med denna tråden är varför så många individer med NPF diagnoser väljer att skaffa barn. Jag talar lite utifrån egna erfarenheter då jag själv diagnostiserades med en så kallad NPF diagnos under min barndom, och nu i efterhand kan jag relatera det till min framlidna far, som jag med allra största säkerhet kan säga hade en NPF diagnos. Men när han växte upp så diagnostiserades inte barn. 

Vad många inte vet är att NPF diagnoser på sikt inte sällan medför sekundära problem senare i livet. Exempel på det är antisocialt beteende, drog/alkoholberoende, psykiska sjukdomar så som GAD eller Schizofreni. Att psykiskt sjuka individer har en NPF diagnos i grunden är väldigt vanligt.

För mig har det gått relativt bra i livet, vilket jag tror bitvis kan förklaras av att jag är ganska intelligent men också besitter andra framgångsfaktorer. Utöver det var jag ensambarn och kunde därför få mer hjälp/uppmärksamhet/resurser än om jag hade haft massa syskon. Hade jag växt upp i Rinkeby, då hade jag antagligen slutat som en gängkriminell brottsling. För många med NPF diagnoser kulminerar livet nämligen i kriminalvård, drogberoende eller psykiatrin. Ibland romantiseras NPF diagnoser. ADHD beskrivs som en superkraft, ofta nämns individer som simmaren Michael Phelps. Samma sak med högfungerande autism, men då är det istället teslagrundaren Elon Musk som får agera exempelfigur. Verkligheten för de flesta är emellertid en mindre glamorös historia.

Många av de jag träffat som har NPF diagnoser har valt att skaffa barn. Påfallande ofta har deras barn ärvt deras problematik, det är faktiskt skrämmande ofta som det är så. Hur kommer det sig att folk med NPF diagnoser som är medvetna om sin problematik väljer att skaffa barn? Frågan riktar sig särskilt till de med autismspektrumstörning och/eller de som dessutom har någon form av utvecklingsstörning. Varför skaffar man barn? Allt jag ser i de här familjerna är problem. Själv skulle jag som yngre man aldrig komma på tanken att göra det. Dels för min egna skull, dels förbarnets.   
  • Svar på tråden Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?
  • Soryu

De har väl ofta samma längtan efter barn som alla andra, vilket ju inte är så konstigt.

• Anonym (Elon Musk)
    Soryu skrev 2023-01-05 14:10:09 följande:

De har väl ofta samma längtan efter barn som alla andra, vilket ju inte är så konstigt.

Längtan är en sak. Men borde man inte också föra ett logiskt resonemang med sig själv om konsekvenserna av det? Både för en själv, men också barnet. 
  • Anonym (Tragiskt)

Egoism är svaret. 

• Anonym (Elon Musk)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2023-01-05 14:12:07 följande:

Egoism är svaret. 

Men begriper inte de att det kommer slå tillbaks på det själva? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det finns personer med diverse diagnoser som ändå är bra föräldrar.

Men klarar man inte av att ta hand om sig själv, eller få ordning på livet, klarar man oftast inte av barn heller. Det är väl dessa problemfamiljer du ser.

Men har man den typen av problematik, är det kanske vanligt att man även saknar självinsikt? Man tror att man ska klara det eller tänker inte så långt.

Genom ett tidigare jobb lärde jag känna en kvinna med lättare förståndshandikapp, hon hade en slags specialanställning på min arbetsplats. Väldigt duktig och gullig tjej, men med vissa svårigheter.

Hon fick två barn som myndigheterna omhändertog. Både hon och hennes man hade diverse begränsningar som gjorde att de inte klarade av barnen. Personalen reagerade redan på BB. Men den här tjejen förstod aldrig varför barnen placerades, trots att hon nästan pratade om barnen som om de vore dockor eller leksaker. Det var synd om henne, men gick liksom inte att nå henne, eller få henne att förstå vad en bebis behöver. Det låg utanför hennes horisont.

• Anonym (Tragiskt)
    Anonym (Elon Musk) skrev 2023-01-05 14:13:20 följande:
    Men begriper inte de att det kommer slå tillbaks på det själva? 
    Underskatta aldrig hur korkade människor kan vara. 
  • Anonym (Elon Musk)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-05 14:18:38 följande:

Det finns personer med diverse diagnoser som ändå är bra föräldrar.

Men klarar man inte av att ta hand om sig själv, eller få ordning på livet, klarar man oftast inte av barn heller. Det är väl dessa problemfamiljer du ser.

Men har man den typen av problematik, är det kanske vanligt att man även saknar självinsikt? Man tror att man ska klara det eller tänker inte så långt.

Genom ett tidigare jobb lärde jag känna en kvinna med lättare förståndshandikapp, hon hade en slags specialanställning på min arbetsplats. Väldigt duktig och gullig tjej, men med vissa svårigheter.

Hon fick två barn som myndigheterna omhändertog. Både hon och hennes man hade diverse begränsningar som gjorde att de inte klarade av barnen. Personalen reagerade redan på BB. Men den här tjejen förstod aldrig varför barnen placerades, trots att hon nästan pratade om barnen som om de vore dockor eller leksaker. Det var synd om henne, men gick liksom inte att nå henne, eller få henne att förstå vad en bebis behöver. Det låg utanför hennes horisont.

Ursäkta uttrycket men hon låter lite efterbliven. Men det finns ju många med de här diagnoserna som inte är det, exempelvis jag. Min far var inte efterbliven, tvärt om. Trots det valde han att skaffa barn. Kan tillägga att jag har en äldre bror som jag givetvis inte haft någon kontakt med, det skar sig mellan honom och min far skulle man kunna säga. Har träffat min halvbror en enda gång enda gången jag stötte på honom var när min far gick och dog. Och av den lilla tid vi spenderade tillsammans var det ingen större konst att konstatera att även han hade någon form av problematik.    
  • Anonym (Adhd)

Jag har adhd men kommer skaffa barn. 

• Anonym (Elon Musk)
    Anonym (Adhd) skrev 2023-01-05 14:27:14 följande:

Jag har adhd men kommer skaffa barn. 

Hur grov på en skala 1-10? 

Och är du medveten om att dina barn löper stor risk att ärva de, samt vilka konsekvenser det kommer medföra för dig om så blir fallet?
  • Anonym (Adhd)

den Som inte klarar av ett barn ska absolut inte skaffa barn. det finns många utan diagnos som är väldigt dåliga föräldrar så bara för man har diagnos innebär det inte att man blir sämre förälder. Men att barnet riskerar födas med en diagnos är stor. vill man verkligen föra över det på barnet? Tycker livet är svårt i vanliga fall. 

Svar på tråden Varför väljer individer med NPF diagnoser att skaffa barn, när det så ofta resulterar i problem för samtliga inblandade?