Inlägg från: Anonym (Rådvill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rådvill)

Ensam hemma

Har en envis tonåring hemma som i dagarna fyllt 14 år. Jag är skuld och tonåringen ska vara hos sin pappa varannan helg. Tonåringen vill inte åka men jag har bokat en weekend hos en gammal vän som flyttade för länge sedan och kommer inte vara hemma. 

Tonåringen vill vara alltså vara ensam hemma hela helgen vilket jag inte accepterar. Får höra att jag är egoistisk, jag ställer inte upp, jag förstör tonåringens liv osv. Ett annat argument är att ?alla andra i samma ålder får vara ensamma hemma?. 

Är jag egoistisk som inte stannar hemma? Tågbiljetter är inhandlade. Får verkligen alla i åldern 13-14 år vara ensamma en hel helg?

• Svar på tråden Ensam hemma
  • Anonym (Rådvill)

Dottern är ordentlig. Umgås med skötsamma vänner och har mestadels varit hemma på jullovet. Hon dricker inte alkohol så fester är inte tänkbart. Hon njuter av ensamheten. 

Jag har erbjudit att antingen följa med eller vara hos pappa. Hon säger att hon får ångest av att åka iväg och det enda hon vill är att stanna hemma. 

Vi bor i ett lugnt område men har inte väldigt nära kontakt med grannarna så att ringa på där är uteslutet. Har en kusin med familj som skulle kunna vara backup om något hände, men jag tycker fortfarande en helg är för mycket. Man behöver lite tillsyn och vuxensällskap i den åldern. Tycker jag.

Svar på tråden Ensam hemma