Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Måste man betala för förstörd häck?

Om man råkar köra in i butikens häck och den förstörs, kan de kräva ersättning? Det finns tydligen kameravervakning som visar bilen säger de, men det är ju deras eget fel att de inte sandat ordentligt.

• Svar på tråden Måste man betala för förstörd häck?
  • Anonym (M)
    Hjärterdam89 skrev 2023-01-06 11:59:07 följande:

Ja, självklart måste du ersätta butiken. Att du kör som en idiot är inte butikens fel. Kamma dig och betala istället för att gråta ut och försöka få sympatier på ett internetforum.

Bilen greppade inte vid bromsning, så den gled in i häcken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Japp) skrev 2023-01-06 12:04:25 följande:

Ja den som förstör annans egendom är självklart ersättningsskyldig, det är därför man har trafikförsäkring, om det sker en olycka måste man ju stå för det.
    Det är ingen annans fel att du körde in i deras häck.

Men de måste väl ha något ansvar för underhåll av sin egen parkering? 
  • Anonym (M)

Då kan man se det som att deras dåliga underhåll orsakade skada på vår bil. 

• Anonym (M)
    Anonym (Japp) skrev 2023-01-06 12:10:06 följande:

Ja, hade du skadat bilen pga stor grop på parkeringen så hade de också behövt ersätta dig.

Nu har ju inte du lidit någon skada utan butiken. 

Bilen skadades ju.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-06 12:13:27 följande:
    Nej. Ansvar gäller bara personskador.
    Anonym (M) skrev 2023-01-06 12:11:06 följande:
    Bilen skadades ju.
    För att DU klantade till det och körde in i häcken ja.
    Jag har inte klantat till något. För det första har jag aldrig sagt att det var jag som körde och för det andra så var det en olycka som inte gick att förutse från bilen, men de lätt kunnat förhindra genom att sanda eller salta sin parkering.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-01-06 12:16:23 följande:
    Ja, för att du inte körde tillräckligt försiktigt. Anpassa körning efter underlag så klarar sig både häckar och din bil
    Bilen gled.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-06 12:23:59 följande:
    Oavsett vem som körde så är det bilägaren som är ansvarig. Om det inte var du så får du väl kräva pengar av den som gjorde det. Jo, det hade gått att förutse. Den som körde hade för hög hastighet för en parkeringsplats och skulle ha kört försiktigare. De har ingen skyldighet att sanda eller salta, även med sådana åtgärder blir det för halt för att kunna köra som om det vore sommarväglag. Lär dig/er hantera bil på vinterväglag i framtiden.
    Bilen kördes redan så försiktigt det gick, men bromsen tog inte.
  • Anonym (M)
    Hjärterdam89 skrev 2023-01-06 12:34:10 följande:
    Du var då en redigt trög en. Enligt ditt resonemang så skulle alla bilar som kör på samma väg krascha in i häcken. Både du och vi andra vet att det inte stämmer vilket betyder att de andra förarna framförde fordonet rätt medan du framförde fordonet fel. Vad du sedan tycker är helt oväsentligt.
    Det var en parkeringsruta. Finns inget som säger att det inte skulle hända en annan också. Det var knappast tal om nån krasch heller, bilen gled och häcken var tunn, så den vek sig.
  • Anonym (M)

Det har varit massa olyckor här, att vi råkade ut för en extremt hal parkeringsruta är inte vårt fel. Det är lika mycket en olycka som de övriga.

Nej det är varken fel på bilen eller däcken.

• Anonym (M)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-01-06 15:08:18 följande:
    Men sluta försöka smita undan. Du körde. 
    Jag har som sagt aldrig påstått att det var jag som körde.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ja) skrev 2023-01-06 16:10:59 följande:
    "Massa" olyckor...? Har svårt att tro det faktiskt, och ännu mer osannolikt att du skulle ha koll på det. På sin höjd att du har hört om någon enstaka person som halkat till men jag köper inte att det skulle ha inträffat särskilt många bilolyckor på en parkering pga halka. Även med ren is så glider bilen inte på ett sådant sätt att man mejar ner en hel häck, om man inte kör för fort.
    I närområdet.
Svar på tråden Måste man betala för förstörd häck?