Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Belöning för närvaro

Anonym (Mamma) skrev 2023-01-06 17:59:37 följande:
    Min poäng är att närvaro säger väldigt lite om hur de presterar i skolan. Vissa barn kanske är där dagligen, men är en pina för övriga elever tex? 
    Mitt barn lider av psykisk ohälsa, så nej, det är inte "kul för mitt barn". Jag tycker det blir orättvist att göra det till en tävling att ha hög närvaro. Det skapar mer press på barn som redan mår dåligt.
    Jag kan till viss del hålla med dig men då tycker jag inte heller att det ska delas ut betyg eller premieras att man får högt på prov. Jag tänker istället som så att en del elever får belöning i form av höga betyg. Det är en morot som de flesta strävar efter. Även I de lägre klasserna vet alla vem som är bäst på matte, vem som stavar bäst, vilka som utmärker sig på idrotten och vilka som sjunger finast. Nej de fick inte en chokladkaka. De får däremot en massa beröm och faktiskt en hel del beundran även om de säkert möter avundsjuka också (om inte i lägre åldrar så senare i livet). Chokladkakan är för att premiera något annat. Själva förutsättningen för lärande och en kollektiv fostran. Det kan inte vara särskilt många procent som har full pott. Och jag för min del hoppas att de når en annan del av klassen en just de med högst betyg eller hög social status som sig kommer med resor mitt i terminen. På så sätt kan jag inte tycka att chokladkakan är fel. Hade samhället sett ut som att 95% har full närvaro och bara någon enstaka blir utan då är det för mig annat än när som nu förmodligen är det omvända procentuellt som gäller.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 20:58:26 följande:
    Slentriansjukanmälningar? Du vet att barn med symptom ska vara hemma va? Oavsett om det är lite halsont eller fullt utslagen influensa. 
    Barn som är sjuka ska vara hemma. Barn med symptom men i övrigt pigga är välkomna till skolan. Du vet precis som innan pandemin.
Svar på tråden Belöning för närvaro