Inlägg från: Anonym (Kalle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kalle)

Föredrar kvinnor långa eller korta män?

Embla twopointoh skrev 2023-01-07 12:13:38 följande:

Det är väl som det mesta som anses attraktivt, att det är det som särskiljer könen som man dras till. Män har en ganska rak och kantig kroppsform, kvinnor är mer runda och mjuka, alltså anses kurviga kvinnor vara 'kvinnliga' och därför attraktiva för män. På samma sätt är män i allmänhet längre än kvinnor, alltså anses långa män vara extra 'manliga'.

Sedan är såklart längd relativt, speciellt i dessa globala dagar då vi inte längre lever relativt isolerat i en enda folkgrupp, så i har större variation i utseende i populationen.

Jag tycker det är väldigt manligt med långa män (och med 'lång' menar jag typ >190 cm). Å andra sidan kan jag tycka att korta män (<175 cm) ofta har väldigt tilltalande proportioner. Det enda jag helst velat är att min partner är längre än vad jag är, men det är inte så svårt eftersom de flesta män faktiskt är det, då jag är 160cm (även om jag har mött män som varit kortare än jag).

Men, jag antar att TS bara är den senaste i raden av trådar på ämnet "Kvinnor är dumma och inkonsekventa och det är deras överdrivna kräsenhet som gör att jag inte får ligga och de är dumma mot mig och det är jättesynd om mig. Nämnde jag att kvinnor är dumma?"

Eftersom kurviga kvinnor är detsamma som tjocka kvinnor. Så har du fel där.
    De flesta män gillar inte tjockisar.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-07 15:58:01 följande:
    Föredrar kvinnor långa eller korta män?

Män under 185 cm göre sig icke besvär har jag på min Tinder bio. Bättre det än att upptäcka det på första dejten.

"Kvinnor med BMI över 20 göre icke besvär".  Det skulle jag vilja skriva på min Tinder profil.  Bättre det än att upptäcka att hon var mullig/tjock på första dejten. 
    Tyvärr, är vikt så känsligt för kvinnor att man sorterar att bort de som uppfyller mina krav också.  
    Trots att vikten går att påvisa men inte längden.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (R) skrev 2023-01-08 08:21:39 följande:
    Det stämmer. Jag har själv bmi 20 och skulle ratat dig med den texten. Så det är nog ett smart drag att inte skriva så. 
    Men det är helt okej för kvinnor att skriva att de söker en viss längd ?   Du ser inte dubbelmoralen i det ?
  • Anonym (Kalle)
    Embla twopointoh skrev 2023-01-08 12:20:05 följande:
    Klart det är dubbelmoral om man anser att en typ av utseendepreferens är okej, men inte en annan typ.

Men, betänk att just vikt är ett känsligt ämne för många kvinnor av en anledning. Tjocka personer (även pojkar) har varit utsatta och ofta blivit retade i skolan. När de senare växer upp visar reklam och populärkultur att man måste vara smal för att vara attraktiv. Tjocka människor ses som lata och odisciplinerade. Man har svårare att få ett jobb om man är överviktig, speciellt som kvinna.

Något motsvarande för längd hos män finns inte. Visst, om mannens längd är väldigt mycket kortare än medellängd förekommer det säkert utsatthet, men jag vågar ändå påstå att det inte är alls är lika vanligt eller på samma nivå som för överviktiga kvinnor. Den listan med kortare män som anses attraktiva som gavs tidigare i tråden, tror du verkligen att man kan sätta ihop en lika lång lista på tjocka kvinnliga kändisar som hyllas för sin attraktionskraft?

(Jag säger fortfarande inte att det inte är dubbelmoral att anse att en utseendepreferens är okej och en annan inte, jag försöker bara ge en någon mer nyanserad bild av det hela.)

Vad man har för preferenser är förmodligen en kombination av biologi och kultur och individens tycke och smak (fast, det sista tror jag beror mycket av de två första). Som jag skrev i ett tidigare inlägg dras man i allmänhet till sådant som förstärker skillnaderna mellan könen. Kulturen spelar också roll, hur ens omgivning anser att män/kvinnor ska vara och se ut. Utseendeideal skiljer sig mellan olika tidsperioder och kulturer.

Man ska också skilja mellan krav och preferenser. Många kvinnor kanske föredrar män av en viss längd, men när de träffar någon som mycket annat stämmer med så är längden inte så viktig längre.

Vad som står på dejtingsidor kan man inte använda som bevis för vad som sker ute i verkliga världen, eftersom nätet och IRL är två olika sammanhang med väldigt olika förutsättningar. Att man fyller i preferenser på en sådan sida är ju för att sålla bland tusentals potentiella matchningar, det går helt enkelt inte att kolla igenom varenda vareviga profil. När man träffar folk i verkligheten har man i mångt och mycket annat underlag för vad man bedömer som intressant/ointressant.

En kort man har goda möjligheter att hitta en partner, då det uppenbarligen finns gott om kvinnor som inte har något emot en kort man. En kort och bitter man däremot, han lär ha det svårare att attrahera det motsatta könet. (Hint: Det är inte det med 'kort' som gör det svårt för honom.)

Korta män är ju diskriminerade överallt.  På dejting, på arbetsmarknaden, Tom Cruise hånas för sin längd.  
    De flesta korta skådespelarna har inte kvinnor en aning om att de är korta. När de inser det faller attraktionen platt om de inte går igång på andra egenskaper som pengar och kändisskap. 

Sen glömde du det mest väsentliga av allt. Vikten kan du påverka. Men längden kan du aldrig påverka. 

Så att bli dissad för att vara för tjock.  Inga problem. Gå ner i vikt.
    Dissad för att vara för kort... Jaha, gå och häng dig ...och hoppas på långa gener i nästa liv.
  • Anonym (Kalle)

Jag säger inte att korta män inte kan få kvinnor för det kan dom. Bara att man har uppförsbacke.  
    Dvs, de attraktiva tjejerna kan få de män som tickar alla boxar , med längd, utbildning, status, m.m.

En kort kille får nöja sig med de kvinnor som i sin tur inte kan få de attraktiva männen.  

Dvs , det som blir över.  Så är det på online dejting iaf.

En kort man är mindre attraktiv helt enkelt.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Klara) skrev 2023-01-08 15:11:36 följande:

Sa dock inte anledningen till varför jag ville sluta dejta honom. Ville inte göra honom ledsen.  

Du är definitivt inte den första som dissar en kille som är för kort.

Däremot har jag aldrig hört en tjej dissa en kille för att vara för lång ...
  • Anonym (Kalle)
    Blacknails86 skrev 2023-01-11 08:57:12 följande:

Perfekt är väl 10-20 cm längdskillnad.
    Jag är 170, min man 190. Våra kroppar passar perfekt ihop. Stör mig inte att jag behöver stå på tå då vi kysser varann stående. Hans längd (+axelbredhet) är definitivt något jag attraheras av.

Min exman var 175, så där var det bara 5 cm skillnad. Jag älskade honom jättemycket ändå. Han kompenserade att inte vara jättelång med självsäkerhet och allmänt charmig personlighet.

Långa män kan vara lite tafatt.  Typ ,. Stig Helmer.  Då kvinnan går igång på längden.  Medan korta män behöver kompensera med någonting. Status, självsäker, m.m.
  • Anonym (Kalle)

Sitter och tittar på stolthet och fördom. Naturligtvis porträtteras den långa mannen som den attraktiva. Mr Darcy är 191 cm lång medan Mr. Collins vill kvinnorna inte röra med tång som är 165 cm.  
    Visst att han spelar lite taffat. Men kvinnorna dissar ju honom direkt pga hans utseende. 

Och så ser det även ut i det verkliga livet.  Skulle en kvinna peka ut attraktiva män i en publik så skulle hon välja de långa och inte de korta...

• Anonym (Kalle)
    Anonym (längd) skrev 2023-01-15 04:56:03 följande:
    Frågan var väl inte vad män tycker utan vad kvinnor tycker.
    Dum fråga. De flesta kvinnor väljer en lång och ful kille före en kort men snygg kille.  Det är typ det viktigaste kriteriet av alla när det kommer till en mans utseende.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (normal vatten) skrev 2023-01-15 16:40:29 följande:

Har väldigt svårt att förstå att längden skulle vara så himla viktig för så många kvinnor. Lika obegripligt som att kroppsformen är allt för vissa män.

De jag har varit kära i har varit helt olika varandra i både längd, vikt, ålder och kön. Den jag är kär i blir ändå snyggast i mina ögon.

Det har den...
    Kvinnor vill att mannen ska vara längre och helst att han ska vara längre i klackar också...
    Sen har vi det där kvinnorna som bara attraheras av långa män oavsett om de själva är 180 eller 150 cm.
Svar på tråden Föredrar kvinnor långa eller korta män?