Embla twopointoh skrev 2023-01-08 12:20:05 följande:
Klart det är dubbelmoral om man anser att en typ av utseendepreferens är okej, men inte en annan typ.
Men, betänk att just vikt är ett känsligt ämne för många kvinnor av en anledning. Tjocka personer (även pojkar) har varit utsatta och ofta blivit retade i skolan. När de senare växer upp visar reklam och populärkultur att man måste vara smal för att vara attraktiv. Tjocka människor ses som lata och odisciplinerade. Man har svårare att få ett jobb om man är överviktig, speciellt som kvinna.
Något motsvarande för längd hos män finns inte. Visst, om mannens längd är väldigt mycket kortare än medellängd förekommer det säkert utsatthet, men jag vågar ändå påstå att det inte är alls är lika vanligt eller på samma nivå som för överviktiga kvinnor. Den listan med kortare män som anses attraktiva som gavs tidigare i tråden, tror du verkligen att man kan sätta ihop en lika lång lista på tjocka kvinnliga kändisar som hyllas för sin attraktionskraft?
(Jag säger fortfarande inte att det inte är dubbelmoral att anse att en utseendepreferens är okej och en annan inte, jag försöker bara ge en någon mer nyanserad bild av det hela.)
Vad man har för preferenser är förmodligen en kombination av biologi och kultur och individens tycke och smak (fast, det sista tror jag beror mycket av de två första). Som jag skrev i ett tidigare inlägg dras man i allmänhet till sådant som förstärker skillnaderna mellan könen. Kulturen spelar också roll, hur ens omgivning anser att män/kvinnor ska vara och se ut. Utseendeideal skiljer sig mellan olika tidsperioder och kulturer.
Man ska också skilja mellan krav och preferenser. Många kvinnor kanske föredrar män av en viss längd, men när de träffar någon som mycket annat stämmer med så är längden inte så viktig längre.
Vad som står på dejtingsidor kan man inte använda som bevis för vad som sker ute i verkliga världen, eftersom nätet och IRL är två olika sammanhang med väldigt olika förutsättningar. Att man fyller i preferenser på en sådan sida är ju för att sålla bland tusentals potentiella matchningar, det går helt enkelt inte att kolla igenom varenda vareviga profil. När man träffar folk i verkligheten har man i mångt och mycket annat underlag för vad man bedömer som intressant/ointressant.
En kort man har goda möjligheter att hitta en partner, då det uppenbarligen finns gott om kvinnor som inte har något emot en kort man. En kort och bitter man däremot, han lär ha det svårare att attrahera det motsatta könet. (Hint: Det är inte det med 'kort' som gör det svårt för honom.)
Korta män är ju diskriminerade överallt. På dejting, på arbetsmarknaden, Tom Cruise hånas för sin längd.
De flesta korta skådespelarna har inte kvinnor en aning om att de är korta. När de inser det faller attraktionen platt om de inte går igång på andra egenskaper som pengar och kändisskap.
Sen glömde du det mest väsentliga av allt. Vikten kan du påverka. Men längden kan du aldrig påverka.
Så att bli dissad för att vara för tjock. Inga problem. Gå ner i vikt.
Dissad för att vara för kort... Jaha, gå och häng dig ...och hoppas på långa gener i nästa liv.