• anonym77654

    Akuta men spontana magbesvär?

    Min dotter (snart 18) har varit vegetarian i nästan precis 2 år. Hon har nu de senaste två månaderna fått akut illamående, magont och blivit väldigt lös i magen. Hon kallsvettas även och blir så yr att hon svimmat av. Detta har hänt tre gånger på två månader. Det märkliga är att varken jag eller min dotter kan hitta någon koppling mellan dessa episoder, inget hon har ätit som kan orsaka besvären och smärtan har kommit både under morgonen, dagen och mitt i natten. När detta händer så stänger hon in sig på toaletten och ligger på mage på golvet och gråter tills den går över, det kan pågå i en halvtimme till tre timmar och jag börjar bli orolig. Efter smärtan gått över så är det som om allt är normalt igen, hon vaknar på morgonen utan några tecken på vad som hänt.

    Vi har pratat om matdagbok och även om det kan va med mensen att göra men min dotter äter preventivmedel och har haft utebliven mens i snart två år.
    Hon vägrar åka till vårdcentralen för att hon tror att ingen läkare kommer tro att hennes smärta är verklig eftersom att den är så spontan. 

    Hur ska jag hantera detta? Vad kan smärtan bero på och vad är nästa steget?

  • Svar på tråden Akuta men spontana magbesvär?
  • Anonym (Igenkänning)

    Tycker att din dotter ska börja med matdagbok som ni diskuterade. Detta händer mig ibland, sambandet har varit asiatisk mat så det låter jag bli. Är också vegetarian så har misstänkt om det kanske är någon ostron/fisksås som det finns i maten som min mage inte klarar. Bara en spekulation, men matdagbok vore klokt. Är hemskt när dom episoderna kommer, har ringt min mamma och gråtit varje gång haha.. (Är vuxen och bor hemifrån) 

  • Anonym (Abc)

    Nu är jag inte kvinna och ska antagligen hålla käft men är det smart att skjuta upp mensen så länge?

  • Anonym (E)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-07 16:14:11 följande:

    Nu är jag inte kvinna och ska antagligen hålla käft men är det smart att skjuta upp mensen så länge?


    Men du kunde verkligen inte hålla dig... Starta en egen tråd istället eller googla om det är så intressant.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (E) skrev 2023-01-07 16:26:20 följande:
    Men du kunde verkligen inte hålla dig... Starta en egen tråd istället eller googla om det är så intressant.
    Det kan ju vara det som är felet liksom så det är ju knappast irrelevant. Start en tråd om hur du stör dig på folk som vill hjälpa istället för att gnälla här.
  • Anonym (E)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-07 17:42:36 följande:
    Det kan ju vara det som är felet liksom så det är ju knappast irrelevant. Start en tråd om hur du stör dig på folk som vill hjälpa istället för att gnälla här.
    Vilket hade varit enkelt att googla istället för att starta en sidodiskussion om du faktiskt hade varit intresserad Oskyldig Hjälpsamt är inte att påpeka en faktor TS redan funderat över och där man själv inte har kunskap alls.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (E) skrev 2023-01-07 18:08:36 följande:
    Vilket hade varit enkelt att googla istället för att starta en sidodiskussion om du faktiskt hade varit intresserad Oskyldig Hjälpsamt är inte att påpeka en faktor TS redan funderat över och där man själv inte har kunskap alls.
    Du är alltså här för att bråka? Trevligt.

    Nu slutar jag svara dig.

    Ha en trevlig kväll!
  • Anonym (Sök vård)

    Hon bör söka läkare. Det kan tex röra sig om ibd som behöver behandling.

  • Anonym (E)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-07 18:21:54 följande:
    Du är alltså här för att bråka? Trevligt.

    Nu slutar jag svara dig.

    Ha en trevlig kväll!
    Trevligt, så slipper tråden mer manssplainingSolig
  • anonym77654
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-07 16:14:11 följande:

    Nu är jag inte kvinna och ska antagligen hålla käft men är det smart att skjuta upp mensen så länge?


    Inget ont till dig för att du frågar, det är svårt att ha full koll på allt om man inte själv går igenom det och förstår att du vill hjälpa. Den typen av p-piller hon äter gör så att det inte bildas några ägg i äggstockarna. Finns det inga ägg att befrukta så tar de sig ut och det är mens, när hon inte bildar några så får hon alltså ingen mens. Det är vanligt att använda den sortens p-piller när man har grova menssmärtor eller cystor på äggstockarna vilket hon har/har haft. Så att säga att hon ?skjuter upp den? är nog fel term. Hade hon inte haft preventiv medel så hade nog saken bara förvärrats.
  • annieh897

    Låter som något jag varit med om flera gånger. Jag har IBS och har reagerat med vasovagal reaktion (illamående, yrsel, magont, diarré) efter att jag ätit. Har inte hittat nåt tydligt samband mellan vad jag äter och när det sker. 

  • anonym77654
    annieh897 skrev 2023-01-07 22:04:00 följande:

    Låter som något jag varit med om flera gånger. Jag har IBS och har reagerat med vasovagal reaktion (illamående, yrsel, magont, diarré) efter att jag ätit. Har inte hittat nåt tydligt samband mellan vad jag äter och när det sker. 


    Låter exakt som vad hon går igenom. Tack så mycket.
  • Tukt

    Tror det är svårt lösa hennes problem om hon inte kommer i väg till vårdcentralen eller annan läkare. Bra föra dagbok, men en sådan där sak kan ju också vara en reaktion på att inre organ inte fungerar som de ska, vilket kan vara lätt hänt om en är vegan och i tonåren då kroppen utvecklas snabbt.
    Problemet med magar är ju också att det tar en sån tid att utreda, så ju förr en börjar, dess bättre.
    Så jag tycker ni ska försöka ge så mycket stöd det går, för att komma i väg till en läkare.

  • septembermamma2022
    anonym77654 skrev 2023-01-07 13:38:20 följande:
    Akuta men spontana magbesvär?

    Min dotter (snart 18) har varit vegetarian i nästan precis 2 år. Hon har nu de senaste två månaderna fått akut illamående, magont och blivit väldigt lös i magen. Hon kallsvettas även och blir så yr att hon svimmat av. Detta har hänt tre gånger på två månader. Det märkliga är att varken jag eller min dotter kan hitta någon koppling mellan dessa episoder, inget hon har ätit som kan orsaka besvären och smärtan har kommit både under morgonen, dagen och mitt i natten. När detta händer så stänger hon in sig på toaletten och ligger på mage på golvet och gråter tills den går över, det kan pågå i en halvtimme till tre timmar och jag börjar bli orolig. Efter smärtan gått över så är det som om allt är normalt igen, hon vaknar på morgonen utan några tecken på vad som hänt.

    Vi har pratat om matdagbok och även om det kan va med mensen att göra men min dotter äter preventivmedel och har haft utebliven mens i snart två år.
    Hon vägrar åka till vårdcentralen för att hon tror att ingen läkare kommer tro att hennes smärta är verklig eftersom att den är så spontan. 

    Hur ska jag hantera detta? Vad kan smärtan bero på och vad är nästa steget?


    Det kan röra sig om något hon inte äter. Kan vara värt att kolla vitaminer som B12 och folsyra. Följ med som stöd hos läkaren så hon inte blir överkörd.

    Vegetarianism förespråkas vitt och brett men det är inte självklart att man får i sig tillräckligt med näringsämnen som vegetarian. Många köttsubstitut är framtagna med smaklighet snarare än nyttighet i fokus och klassas som ultraprocessade. Har du som förälder inblick i hur varierat hon äter? Äter hon tillräckligt med mejeriprodukter och ägg, alternativt veganska produkter berikade med B-vitaminer? Tar hon kosttillskott?

    Med tanke på vurmen för växtbaserad mat just nu är det lite mycket begärt för ett barn/ungdom att hålla koll på detta. Lätt att ryckas med i trenden utan att tänka efter. Då måste du som förälder tänka och stötta. <3
Svar på tråden Akuta men spontana magbesvär?