• Born74

Flytta från min sambo eller son?

Jag har ett problem. Min son är 21 år. Han bor hemma hos mig och min sambo och även hos sin pappa. Typ varannan vecka fortfarande. Han har svårt att ?komma igång? med vuxenlivet, det hånder liksom ingenting. Han går mest hemma och drar. Har haft två jobb men bara tillfälliga. Nu säger han att han ska börja plugga. 

Min sambo blir galen av detta! Han vill inte försörja en 21-åring som inte själv vill göra rätt för sig. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt känner jag till en del svårigheter som min son har och vill att han ska få ta det i sin takt. 

Men detta börjar bli ohållbart! Jag och min sambo bråkar massor om detta. Vi har det bra egentligen men detta kommer ta knäcken på vår relation. 

Jag har att välja på att flytta från min sambo som jag älskar jättemycket eller kasta ut min son (fast då kommer han bo endast hos sin pappa istället). Självklart älskar jag min son också jättemycket och vill att det ska gå bra för honom. 

• Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-08 22:21:31 följande:
    Vi får hoppas det blir bra för alla parter. Att bo hemma ända till 21 är i min värld oerhört länge hur som helst så kanske dags. Bara han inte fastnar hos pappan nu i flera år.
    Tack, det hoppas jag med! Han ska ju plugga så det kan kanske blir så att han bor hos sin pappa under den tiden, ca 2,5 år? Men jag orkar inte pusha mer, har försökt allt jag kan och det händer inget.
  • Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-09 20:27:20 följande:
    Tack, det hoppas jag med! Han ska ju plugga så det kan kanske blir så att han bor hos sin pappa under den tiden, ca 2,5 år? Men jag orkar inte pusha mer, har försökt allt jag kan och det händer inget.
    Ibland måste man släppa taget och låta barnen fixa sitt liv själva. Han ska ju åtminstone plugga- alltid nåt. Han kanske får motivation för annat vad tiden lider.
  • Born74
    Anonym (Växa upp) skrev 2023-02-09 20:55:09 följande:
    Ibland måste man släppa taget och låta barnen fixa sitt liv själva. Han ska ju åtminstone plugga- alltid nåt. Han kanske får motivation för annat vad tiden lider.
    Ja det känns trots allt bra detta. Han har varit här och hälsat på idag/kväll och samtidigt rensat ur sitt rum. Jag tror att han också tycker det är ganska skönt att bara behöva bo på ett ställe och ha alla grejer på en plats. Vi träffas ju ändå, även om han inte bor här. Och jag kommer ändå alltid finnas där för honom. 
  • Studentpappa
    Born74 skrev 2023-02-11 22:19:53 följande:
    Ja det känns trots allt bra detta. Han har varit här och hälsat på idag/kväll och samtidigt rensat ur sitt rum. Jag tror att han också tycker det är ganska skönt att bara behöva bo på ett ställe och ha alla grejer på en plats. Vi träffas ju ändå, även om han inte bor här. Och jag kommer ändå alltid finnas där för honom. 
    Försök att hjälpa honom så studierna blir av, har han svårt att ta tag i saker och ting låter ju inte studier på distans så enkelt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (aneer)

Alltså att ställa krav att han försöker hitta eget boende är knappast orimligt 

Pluggar man kan man få bidrag och hjälpa till 

Har han såna problem att han varken kan plugga eller jobba kan man besöka öppenpsyk och bli sjukskriven sen söka soc bidrag 

• Anonym (Växa upp)
    Born74 skrev 2023-02-11 22:19:53 följande:
    Det blev kanske en positiv knuff då att flytta från dig. Finnas där för barnen gör man ju om man så blir 100 år själv och barnen 75. Men ett eget boende och ett eget liv hoppas man ju förstås de får långt innan dess.    
  • Anonym (betalar egen mat)
    Born74 skrev 2023-02-08 22:15:13 följande:

Om någon är intresserad av hur detta gick, så bestämde jag mig för att sonen får bo endast hos pappan. Det var ett jobbigt beslut, men min sambos och mitt förhållande hade annars gått under. Det är ju, hoppas jag, trots allt bara några år tills min son kommer igång med sitt egna liv. Och då vill jag inte stå där, ensam. 

Så bara för att du är så rädd för att bli "ensam" om några år så kör du ut sonen och nöjer dig med en dålig sambo som bråkar med dig om att köra ut sonen. Förstår inte ens hur du kan vara tillsammans med en man som gör så mot dig?

Eller så dumpar du den som står för att skapa bråk i hemmet, sambon, är singel något eller några år. Sonen flyttar hemifrån och du träffar en kärlek som är betydligt bättre än denna!
    Även om det inte blir så så är det alltid bättre att vara ensam än att vara sambo med någon som vill köra ut ens barn och bråkar och ställer ultimatum till den grad att du faktiskt blidkar hans önskan om att slippa din son. Får se om han är lika snabb på att köra ut sina egna barn..
  • Anonym (.)

Du finns inte alltid där för din son eftersom du bestämde att han skulle flytta. Har man ett barn med svårigheter och inte vill stödja det efter en viss ålder så finns samhället där, men man ska inte ta för givet att man upplevs som ett stöd och får en god relation efter att man har bett sitt barn att flytta, inte för att det är vad som är bäst för det vuxna barnet just då, utan på grund av vad ens sambo vill. Håller tummarna för din son och att han lyckas väl med studier och att skapa ett nytt, mer självständigt liv. Eftersom han städat ur lär du slippa att han flyttar tillbaka och eftersom det är den brytning du önskat så blir detta också bäst. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Ocdmänniska skrev 2023-02-16 13:52:22 följande:

Så du valde din sambo framför din son?.. herregud alltså... 

Sonen är 21 år. Han kanske behöver extra stöd, men mycket tyder på att han även behövde en knuff i rätt riktning. Han verkar ha det bra hos pappan och ingenstans står det att TS "kastade ut" honom.

Så lägg ner.

Man kastar inte ut sina barn, men att hålla dem för hårt eller inte ställa krav, kan vara en björntjänst.
Svar på tråden Flytta från min sambo eller son?