• Anonym (Yr & orolig)

Mina armar känns främmande + konstig syn & konstig yrsel

Jag har varit hos läkaren, som tror på stress, men mina symptom är så udda att jag vill lufta dem med fler. Hittar inget liknande när jag googlar.

Det började med att jag upplevde något konstigt med synen. Som ett lätt dubbelseende eller som flammig syn, som om ögonen inte orkar fokusera lika bra som vanligt. Svårt att förklara.

Till det här kommer en yrsel. Det är inte omgivningarna som gungar, utan det liksom gungar till inuti mig. Och det konstiga är att det inte alltid sker i huvudet, utan ibland sitter yrseln i bröstkorgen, eller både där och i huvudet samtidigt. Jag har aldrig hört talas om yrsel som inte sitter i huvudet?! Men det är precis så det känns. Det kommer ofta när jag ligger still i sängen, eller i övrigt är stilla. När jag är fysiskt aktiv händer det sällan.

Och så det här med armarna. Ibland kommer det liksom bara över mig att mina armar (särskilt den ena), inte riktigt är mina. Eller som att de "laggar", typ som när man ser sig själv i en webbkamera och ser sina rörelser en bråkdels sekund efter att man gör dem. Jag trodde först att det berodde direkt på det här med synen, men jag kan få känslan även när jag blundar. Kanske har jag fått lite sämre precisionsförmåga med händerna och fingrarna också, men det är så lite att jag kanske bara inbillar mig för att jag börjat tänka så mycket på det.

Det här verkar triggas av datorskärmen, för under julledigheten mådde jag nästan bra, men så fort jag satte mig för att jobba vid datorn igen kom det tillbaka. Och då märks det av även i andra situationer, men som mest när jag tittar på nära håll (skärmar, böcker...). Har också haft en del huvudvärk på sistone och känt mig trött och matt.

Optikern har konstaterat att jag har sk dold skelning, men jag vågar inte lita på att allt det här andra kommer sig av det. Hjärntumörer och olika neurologiska sjukdomar söker sig ofrånkomligen in i tankarna.

Min försörjning är beroende av att jag kan sitta hela dagarna vid datorn, så oavsett orsak är det problematiskt. Dessutom försöker vi skaffa barn och därför är jag extra orolig att det ska vara något allvarligt...

Finns det någon som upplevt något liknande?
  • Svar på tråden Mina armar känns främmande + konstig syn & konstig yrsel
  • Anonym (E)
    Anonym (Yr & orolig) skrev 2023-01-08 15:38:24 följande:
    Jag har varit hos läkaren, som tror på stress, men mina symptom är så udda att jag vill lufta dem med fler. Hittar inget liknande när jag googlar.

Det började med att jag upplevde något konstigt med synen. Som ett lätt dubbelseende eller som flammig syn, som om ögonen inte orkar fokusera lika bra som vanligt. Svårt att förklara.

Till det här kommer en yrsel. Det är inte omgivningarna som gungar, utan det liksom gungar till inuti mig. Och det konstiga är att det inte alltid sker i huvudet, utan ibland sitter yrseln i bröstkorgen, eller både där och i huvudet samtidigt. Jag har aldrig hört talas om yrsel som inte sitter i huvudet?! Men det är precis så det känns. Det kommer ofta när jag ligger still i sängen, eller i övrigt är stilla. När jag är fysiskt aktiv händer det sällan.

Och så det här med armarna. Ibland kommer det liksom bara över mig att mina armar (särskilt den ena), inte riktigt är mina. Eller som att de "laggar", typ som när man ser sig själv i en webbkamera och ser sina rörelser en bråkdels sekund efter att man gör dem. Jag trodde först att det berodde direkt på det här med synen, men jag kan få känslan även när jag blundar. Kanske har jag fått lite sämre precisionsförmåga med händerna och fingrarna också, men det är så lite att jag kanske bara inbillar mig för att jag börjat tänka så mycket på det.

Det här verkar triggas av datorskärmen, för under julledigheten mådde jag nästan bra, men så fort jag satte mig för att jobba vid datorn igen kom det tillbaka. Och då märks det av även i andra situationer, men som mest när jag tittar på nära håll (skärmar, böcker...). Har också haft en del huvudvärk på sistone och känt mig trött och matt.

Optikern har konstaterat att jag har sk dold skelning, men jag vågar inte lita på att allt det här andra kommer sig av det. Hjärntumörer och olika neurologiska sjukdomar söker sig ofrånkomligen in i tankarna.

Min försörjning är beroende av att jag kan sitta hela dagarna vid datorn, så oavsett orsak är det problematiskt. Dessutom försöker vi skaffa barn och därför är jag extra orolig att det ska vara något allvarligt...

Så du kan inte försörja dig på annat sätt? 
  • Anonym (Yr & orolig)
    Anonym (E) skrev 2023-01-08 15:52:50 följande:
    Så du kan inte försörja dig på annat sätt? 
    Kan och kan, men jag har lagt flera år på utbildning i det jag jobbar med och ytterligare år på att bygga upp en firma inom området. Bor dessutom på landsbygden så jobben växer inte på träd.
  • Anonym (Yr & orolig)
    Anonym (C) skrev 2023-01-08 15:58:18 följande:

Migrän med aura?

Bra förslag, men det har jag haft ett par gånger och det har varit ganska annorlunda. Tydligare synbortfall under ett par timmar och sedan kraftig huvudvärk direkt efter. Nu kommer och går både synkonstigheterna och huvudvärken lite som de vill och är mer diffusa.
  • Anonym (Hm)

Oro och hyperfokus på symtom som då verkar uppträda oftare och tydligare. Haft samma sak själv i perioder, blir en ond cirkel av det hela. Kroppen är stökig och kan spela en många spratt, särskilt när man börjar scanna den på symtom. Nu kan jag ju inte veta säkert att så är fallet för dig men vill ändå rekommendera att leva livet som vanligt, ta hand om dig fysiskt och om du begränsas för mkt av oron/symtomen i vardagen utan att det finns nån medicinsk indikation enligt vården så sök KBT för bedömning och ev behandling av hälsoångest. Hoppas det blir bra för dig, och lycka till med barnskaffandet!

• Anonym (Prover)

Oro kan absolut förstärka. Men känner igen en del av det där ändå. Har problem efter covid (har Postcovid) med att kroppen förbrukar B vitamin i överdriven takt, så hamnar lätt nära brist eller får brist. Synen, och navigations systemet kan man kanske säga, påverkas definitivt då. Jag får mycket svårare med skärmar. Får mer yrsel. Ögonen kan inte fokusera. Mår illa osv. Kan kännas bra jävla märkligt, och det går ej att fullt ut beskriva. 

B12 och folat är det jag har en tendens till att bli låg i. D vitamin äter jag extra under vintern också då jag annars sjunker för lågt på den.

Anemi/järnbrist kan man bli bra skum av. 

Så du kan ju be om blodprover. Men ha i bakhuvudet att vården är stelbent. Så länge du inte har en uttalad brist så kommer dom säga att allting är tip top. Riktigt så enkelt är det inte. 

• Goneril

En helt amatörmässig synpunkt, jag har ingen sjukvårdsutbildning, men dristar mig ändå att framföra en synpunkt.                                                              B-vitaminbrist har antytts tidigare i tråden, en brist som ibland kan ge diffusa symptom, men även uttalade såsom trötthet, yrsel och koncentrationsvårigheter. En väninna levde på ensidig kost efter en sjukdomsperiod och började få just de problemen.                                                               Viktigt att man tillgodoser B-vitaminbehovet genom mjölk, ägg, kött, fågel, fisk, frukt och grönsaker. Veganer måste ha ordentlig kunskap om detta, det går inte att bara att utesluta vissa födoämnen.                                                                                I ditt fall,  TS,  gäller det att boka tid för undersökning snarast möjligt, oron verkar tära på dig och därmed försämra din hälsa. Du har säkert redan bokat tid.

• linani

Det började med att jag upplevde något konstigt med synen. Som ett lätt dubbelseende eller som flammig syn, som om ögonen inte orkar fokusera lika bra som vanligt. 

Till det här kommer en yrsel. 

Och så det här med armarna. Ibland kommer det liksom bara över mig att mina armar (särskilt den ena), inte riktigt är mina. 

Det här verkar triggas av datorskärmen, för under julledigheten mådde jag nästan bra, men så fort jag satte mig för att jobba vid datorn igen kom det tillbaka. Har också haft en del huvudvärk på sistone och känt mig trött och matt.
    Hur har du det med muskelspänningar, om du arbetar hela dagar framför datorn? Det är svårt med god ergonomi när man är så stillasittande och monoton i rörelserna. Om musklerna är stela och spända med "låsningar" kan det ge yrsel och huvudvärk. 

Trötta ögon får många som arbetar framför dator, särskilt på vintern kan de kännas extra torra. 

Även att armarna känns sega kan vara kopplat till musklerna. Att sitta mycket framför datorn kan lätt leda till trötta och tunga armar som känns svårmanövrerade. Annars låter overklighetskänslorna mest kopplade till stress, som din läkare trodde.

Hur lever du i övrigt, hälsosamt? Ordentlig styrketräning & stretching är det fantastiskt för att förebygga muskelvärk. Gärna med konditionsträning ibland för att få igång cirkulation i kroppen. 
  • Anonym (-)

Vid diffusa symptom tänker jag att det är rimligt att göra saker som man " mår bra av". Styrketräning, och ordentligt med nyttig mat. Lite vitaminer och faktiskt lite pausgympa.

Ta en paus från att försöka bli gravid och kän efter om symptomen ökar/minskar. Gör saker som hjälper mot stress om det är det som misstänks och försök också lite mer aktivt fundera på när symptomen kommer och inte.

När jag läste din beskrivning med synen tänkte jag på min andra graviditet. Jag hade löjligt lågt blodtryck vid sittande och vila och fick overklighets känslor och synblurr. 

• Anonym (Burnt)
    Exakt sådana symptom hade jag innan jag fick diagnosen utmattningsdepression. Och de uppkom bara på jobbet. Varför köper du inte läkarens diagnos om stress? 
  • Malinskaya

Är blodtryck okej?
    själv har jag postcovid och får dåligt syn om jag ansträngt mig dagen innan. Med ansträngning menar jag enkla grejer som att fika med en kompis eller göra flera ärenden/handla grejer. Då blir synen suddig och jag ser dubbelt. Ligger jag däremot still i soffan i några dagar så kan synen bli jätteskarp, allt ser overkligt och datagjort ut på nåt vis. 

Mitt blodtryck blev högt i och med postcoviden. Antagligen är det autonoma nervsystemet påverkat. 

jag är också väldigt hjärntrött, tappar ord när jag pratar, glömmer grejer och är så orkeslös att jag ibland får välja om jag ska äta mat eller duscha. Orken räcker inte till båda sakerna på en dag. 

Jag mår som bäst när jag bara ligger still hemma, inne och inte pratar med någon. Då börjar hjärnan fungera lite bättre. 

• Anonym (M)

De symptomen får mig att tänka på MS, som jag själv har. Sök läkare när du får möjlighe!

• Anonym (Fundering)

Har du tagit någon särskild medicin senaste åren, utöver typ alvedon och sånt?
Svar på tråden Mina armar känns främmande + konstig syn & konstig yrsel