• linani

Mina armar känns främmande + konstig syn & konstig yrsel

Anonym (Yr & orolig) skrev 2023-01-08 15:38:24 följande:

Det började med att jag upplevde något konstigt med synen. Som ett lätt dubbelseende eller som flammig syn, som om ögonen inte orkar fokusera lika bra som vanligt. 

Till det här kommer en yrsel. 

Och så det här med armarna. Ibland kommer det liksom bara över mig att mina armar (särskilt den ena), inte riktigt är mina. 

Det här verkar triggas av datorskärmen, för under julledigheten mådde jag nästan bra, men så fort jag satte mig för att jobba vid datorn igen kom det tillbaka. Har också haft en del huvudvärk på sistone och känt mig trött och matt.
    Hur har du det med muskelspänningar, om du arbetar hela dagar framför datorn? Det är svårt med god ergonomi när man är så stillasittande och monoton i rörelserna. Om musklerna är stela och spända med "låsningar" kan det ge yrsel och huvudvärk. 

Trötta ögon får många som arbetar framför dator, särskilt på vintern kan de kännas extra torra. 

Även att armarna känns sega kan vara kopplat till musklerna. Att sitta mycket framför datorn kan lätt leda till trötta och tunga armar som känns svårmanövrerade. Annars låter overklighetskänslorna mest kopplade till stress, som din läkare trodde.

Hur lever du i övrigt, hälsosamt? Ordentlig styrketräning & stretching är det fantastiskt för att förebygga muskelvärk. Gärna med konditionsträning ibland för att få igång cirkulation i kroppen. 
Svar på tråden Mina armar känns främmande + konstig syn & konstig yrsel