Inlägg från: Anonym (Google is your friend) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-01-08 18:46:41 följande:
    Tack! Står ju faktiskt 

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit medlem kortare tid än ett år kan du få grundersättning. Du kan få högst 11 220 kronor per månad före skatt, beroende på hur mycket du har jobbat tidigare. Du ska också ha fyllt 20 år.

men gäller nog inte mig ändå :( allt har jag otur med just nu
    Varför skulle det inte gälla dig....? Är du under 20 år eller?
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-01-08 18:51:44 följande:
    Jag är 25 år men ändå, känns omöjligt 
    Eh jaha? Det är ju dina hjärnspöken bara, det står svart på vitt vad som gäller.
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-01-08 18:57:05 följande:

Fast läste  även om att unionen kan liksom säga nej Och att man då får söka stöd hos kommunen? 

alltså vad beslutar de om och när får man isåfall ut pengarna? 

Det innebär att du ansöker om socialbidrag, men det blir jäkligt jobbigt för de kommer att kolla din ekonomi minst tre månader bakåt och om det kan anses att du hade utrymme att spara pengar så borde du ha gjort det istället för att söka soc-bidrag (särskilt om du vet att du inte får a-kassa) och då kommer de att ge avslag. Dessutom får du så klart inte ha några besparingar, då ska du ta av det först. Så det de beslutar om är om du har rätt till socialbidrag eller inte och en utbetalning kan ta flera veckor så det gäller att vara ute i tid, särskilt som det är första gången. Då kommer de vilja ha ett personligt möte, de vill ha bankutdrag och allt möjligt.
Svar på tråden Rätt till a-kassa?