Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Rätt till a-kassa?

Jag har först varit medlem i handels, var medlem där cirka 2 år, vet att jag då fick upp till 20 000 när jag sa upp mig frivilligt? helt otroligt bra fack! 

bytte jobb, dum som jag var bytte jag även fackligt till unionen då jag fick kontorsjobb och en helt annan tjänst. 

tjänsten var tillfällig mellan juni-december via ett bemanningsföretag. 

sitter nu, med medlemskap i unionen i endast 5 månader Och bemanningen kan inte hjälpa mig Vidare för annat uppdrag. 

detta betyder att jag söker jobb dagligen Och rapporterar till arbetsförmedlingen, tror jag rapporterade in runt 35 jobb nu i januari. kommer jag få någon som helst grundersättning? eller inte ens det? 

mår jätte dåligt över detta och speciellt i dessa tider. 

• Svar på tråden Rätt till a-kassa?
  • Anonym (Hjälp)

så jag är med i både unionen och unionen A-kassa. Men det blev aldrig sammanhängande från handels tiden. 

och ja jag har jobbat heltid från juni till december. 
    och jag har betalat alla fakturor i tid samt att arbetsförmedlingen skickat en förfrågan till unionen a-kassa som kommer ta ett beslut. 

hoppas iallafall man kan få något stöd

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-01-08 18:45:44 följande:
    arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa
    Tack! Står ju faktiskt 

Om du inte är medlem i en a-kassa eller har varit medlem kortare tid än ett år kan du få grundersättning. Du kan få högst 11 220 kronor per månad före skatt, beroende på hur mycket du har jobbat tidigare. Du ska också ha fyllt 20 år.

men gäller nog inte mig ändå :( allt har jag otur med just nu
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 18:49:09 följande:
    Varför skulle det inte gälla dig, är du under 20 år?
    Jag är 25 år men ändå, känns omöjligt 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 18:54:03 följande:
    Ja men då så. 

Fast läste  även om att unionen kan liksom säga nej Och att man då får söka stöd hos kommunen? 

alltså vad beslutar de om och när får man isåfall ut pengarna? 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-01-08 19:56:46 följande:

Och som Åsa säger så ser det ut som att du ska kunna tillgodoräkna dig tiden hos den andra a-kassan: www.unionensakassa.se/bli-medlem/byta-a-kassa/

Jag har fått besked om ett jobb som börjar 1 februari. detta betyder att jag har en eftersläpad månad och får Min första lån i mars. 

kan jag fortfarande stämpla fram tills jag börjar min första jobbdag? Jag får ingen inkomst från något ställe annars? det är ändå nästan 2 mån utan pengar, februari och mars.. 

det Blir ju dock fel och sitta och söka massa jobb och aktivera när jag ändå börjar jobbet i februari så vad gäller??? 

Svar på tråden Rätt till a-kassa?