• Jinga

    Är det förvärkar eller magknip?

    Hej.

    Har sedan igår kväll runt 22:00 haft smärta i övre delen av magen, det känns precis som magknip och till en början var jag tvungen att göra nr.2 och det var som vatten.

    Smärtan fortsatte att komma med jämna mellanrum, även när jag satt i duschen och spolade varmt vatten på magen och fortsatte sedan hela natten fram till kl 10:00 idag. Jag började klocka värkarna bara för att se och varje värk höll i sig emellan 40 sek - 1 min. 

    Det knepiga är att jag inte tycker det gör ont i varken ryggen eller nedre delen av magen som många beskriver när de har förvärkar. Utan det är i övre delen av magen och jag måste liksom andas igenom värken
     Det har börjat värka lite igen nu på kvällen runt 19;00 annars har det varit lugnt hela dagen. Är i v.36+5 idag. Är det någon som vet, är detta förvärkar eller är jag typ magsjuk? Tyst

  • Svar på tråden Är det förvärkar eller magknip?
  • Anonym (Hmm)

    Kan vara Braxton-Hicks, dvs falska förvärkar. Det kan också vara riktiga förvärkar. Det är inte magsjuka iaf.

  • evelinagra1

    Hur gick det för dig? Jag har samma typ av smärta emellan åt dock inte dålig i magen och är bara i vecka 32..

  • Jinga
    evelinagra1 skrev 2023-01-29 15:36:03 följande:

    Hur gick det för dig? Jag har samma typ av smärta emellan åt dock inte dålig i magen och är bara i vecka 32..


    Det var helt dött efter att jag skrivit detta inlägg. Jag har bf idag, känner av lite molande värk när jag ligger ner i nedre delen av magen och ryggen men annars är det helt dött. Är så less på detta nu. Jag är ingen expert men tror du har förvärkar, det var så jag tolkade mina värkar efter att ha pratat med min bm. Lycka till med allt :)
  • evelinagra1
    Jinga skrev 2023-01-30 20:16:43 följande:
    Det var helt dött efter att jag skrivit detta inlägg. Jag har bf idag, känner av lite molande värk när jag ligger ner i nedre delen av magen och ryggen men annars är det helt dött. Är så less på detta nu. Jag är ingen expert men tror du har förvärkar, det var så jag tolkade mina värkar efter att ha pratat med min bm. Lycka till med allt :)

     


    attans då jag som tänkte att bebis var sugen på att komma ut lite tidigare, dock får han gärna vänta några veckor iallafall ;)
    åå hoppas att din lilla vill komma snart, lycka till!! 

  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-02 19:55:20 följande:

    Hur har det gått för er? :)


    Bf om 6 dagar. Slemproppen gick idag, har oregelbundna förvärkar emellanåt, lite huggande o ilande har börjat kännas av där nere nu. Själv?
  • Novella
    Hopsanhejsan skrev 2023-02-03 18:34:43 följande:
    Bf om 6 dagar. Slemproppen gick idag, har oregelbundna förvärkar emellanåt, lite huggande o ilande har börjat kännas av där nere nu. Själv?
    Åhhhh vad spännande! då kanske de sätter igång i natt eller i morgon 😍😍😍 håll oss uppdaterade! 

    jag är bara på 36+0 så har en bit kvar, har även gott över med mina två tidigare barn såååå jag har får snällt vänta 😞
  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-03 18:54:25 följande:
    Åhhhh vad spännande! då kanske de sätter igång i natt eller i morgon 😍😍😍 håll oss uppdaterade! 

    jag är bara på 36+0 så har en bit kvar, har även gott över med mina två tidigare barn såååå jag har får snällt vänta 😞
    Ja hoppas verkligen det, de ska jag. Hoppas du slipper gå över denna gången, en vecka kvar till fullgången ju💕
  • Hopsanhejsan

    Ligger lixom vaken och väntar på att något ska hända nu nästan.. svårt att koppla av, känner mig lite udda i kroppen och huvudet. Vill bara att värkarna ska sätta igång. Någon annan i samma sits?

  • Novella
    Hopsanhejsan skrev 2023-02-03 23:40:35 följande:

    Ligger lixom vaken och väntar på att något ska hända nu nästan.. svårt att koppla av, känner mig lite udda i kroppen och huvudet. Vill bara att värkarna ska sätta igång. Någon annan i samma sits?


    Hur har det gått för dig?
  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-06 10:13:25 följande:
    Hur har det gått för dig?
    5e februari var latensfasen igång och natten till den 6e kom bebisen:))
  • Novella
    Hopsanhejsan skrev 2023-02-11 15:43:11 följande:

    Det tog alltså två dagar efter slemproppen gick tills att mina värkar började


    Grattis grattis till eran bebis!!! 😍

    Så sjukt spännande! hur kändes förlossningen och när märkte du att det på riktigt var på g? 
  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-13 02:29:14 följande:
    Grattis grattis till eran bebis!!! 😍

    Så sjukt spännande! hur kändes förlossningen och när märkte du att det på riktigt var på g? 
    Jag vaknade vid 11 tiden och det var lite blod när jag torkade mej. Sen började jag känna värkar väldigt svagt, vissa starkare än andra men oregelbundna mellan 5-15 minuter emellan. Sedan på eftermiddagen blev den plötsligt starkare och mellan 2-5 minuter emellan. Då åkte jag in vid 16 och var 3 cm, värkarna var starka men kändes kontrollerbart fram tills klockan 8 ung då jag var 7 cm. Klockan 2 var bebisen ute. 
    Det var en häftig upplevelse, sånt lyckorus, samtidigt var det läskigt men jag hade riktigt bra stöttning från vårdpersonal och partner. 
    Hur går det för dej i väntan på bebis? Några känningar?
  • Novella
    Hopsanhejsan skrev 2023-02-14 19:35:32 följande:
    Jag vaknade vid 11 tiden och det var lite blod när jag torkade mej. Sen började jag känna värkar väldigt svagt, vissa starkare än andra men oregelbundna mellan 5-15 minuter emellan. Sedan på eftermiddagen blev den plötsligt starkare och mellan 2-5 minuter emellan. Då åkte jag in vid 16 och var 3 cm, värkarna var starka men kändes kontrollerbart fram tills klockan 8 ung då jag var 7 cm. Klockan 2 var bebisen ute. 
    Det var en häftig upplevelse, sånt lyckorus, samtidigt var det läskigt men jag hade riktigt bra stöttning från vårdpersonal och partner. 
    Hur går det för dej i väntan på bebis? Några känningar?

    wow, bra kämpat!! ja den lyckan är otrolig, världens bästa belöning. 😍

    Har svårt att sova, ligger oftast vaken 2-3 timmar varje natt, har en del sammandragningar och i bland förverkar. Mensvärk och ryggvärk som kommer och gå men inget som skriker ?nu är det på gång? utan klassiska förvärkar. 
    Tar Alvedon på nätterna för att dra ner smärtan lite men just nu är det bara en dryg väntan. 
    känner mig färdig med att vara gravid men är bara 37+5 idag så jag har säkert 3-4 veckor kvar innan det blir dags för min del. Mina andra två gick jag över tiden med så varför skulle denna vara något annorlunda :( 

    meeen lite av slemproppen har nog gått (tror jag) visst de drog inte igång försen 1-2 veckor efter det med dom andra två men ger ju en lite hopp. 
    ska in till barnmorskan idag på kontroll, tänkte vara lusfräck och be om hinnsvepnin. Barnen är nämligen hos farmor och farfar i helgen så de hade varit peeeeerfekt om de satte igång typ på lördag 😂


     

  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-16 05:15:40 följande:

    wow, bra kämpat!! ja den lyckan är otrolig, världens bästa belöning. 😍

    Har svårt att sova, ligger oftast vaken 2-3 timmar varje natt, har en del sammandragningar och i bland förverkar. Mensvärk och ryggvärk som kommer och gå men inget som skriker ?nu är det på gång? utan klassiska förvärkar. 
    Tar Alvedon på nätterna för att dra ner smärtan lite men just nu är det bara en dryg väntan. 
    känner mig färdig med att vara gravid men är bara 37+5 idag så jag har säkert 3-4 veckor kvar innan det blir dags för min del. Mina andra två gick jag över tiden med så varför skulle denna vara något annorlunda :( 

    meeen lite av slemproppen har nog gått (tror jag) visst de drog inte igång försen 1-2 veckor efter det med dom andra två men ger ju en lite hopp. 
    ska in till barnmorskan idag på kontroll, tänkte vara lusfräck och be om hinnsvepnin. Barnen är nämligen hos farmor och farfar i helgen så de hade varit peeeeerfekt om de satte igång typ på lördag 😂


     


    Okej va intressant. Slemproppen lossnade nog lite bit för bit för mej också. Jag visste inte ens att det var igång förrens mina värkar hade blivit täta med tre minuter och kändes helt plötsligt den där spännande och tryckande känslan. Hoppas de går bra för dej
  • Novella
    Hopsanhejsan skrev 2023-02-17 20:48:00 följande:
    Okej va intressant. Slemproppen lossnade nog lite bit för bit för mej också. Jag visste inte ens att det var igång förrens mina värkar hade blivit täta med tre minuter och kändes helt plötsligt den där spännande och tryckande känslan. Hoppas de går bra för dej

    Ja de är bara att vänta och se, med mina andra två har det kört igång på natten/morgonen. En vid 04 andra vid 02? så varje gång jag går på toa på natten har jag hopp och sen varje morgon vaknar jag besviken med ?jaha de blev inget idag heller då?. 


    evighets väntan de här, känner mig såååååå färdig! Synd att inte bebisen känner desamma 😂

  • Hopsanhejsan
    Novella skrev 2023-02-20 19:47:43 följande:

    Ja de är bara att vänta och se, med mina andra två har det kört igång på natten/morgonen. En vid 04 andra vid 02? så varje gång jag går på toa på natten har jag hopp och sen varje morgon vaknar jag besviken med ?jaha de blev inget idag heller då?. 


    evighets väntan de här, känner mig såååååå färdig! Synd att inte bebisen känner desamma 😂


    Jag förstår verkligen, du har den bästa biten framför dej, sånt lyckorus efter förlossningen och mer och mer kärlek för varje dag som går med bebisen. 
Svar på tråden Är det förvärkar eller magknip?