Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Utredning/insemination/ivf 2023

Vickan31 skrev 2023-07-23 11:35:00 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-07-20 18:11:29 följande:
    Så glad för att ha haft turen att hitta er med Hjärta! Ja mensen kom lite senare än vanligt, ägglossningen kom på CD 18 istället för 12-13 som jag brukar ha, så cykeln blev 32 dagar istället för mina normala 26. Fick mens efter sista anmälningsdagen, så hann inte med en behandling innan sommarstängningen. Men kunde rida i Falsterbo istället iallafall som tröst.

Första cykeln hade jag fortsatt LH-utslag hela vägen till mensen kom. Nu andra cykeln är jag istället låg och deppig av oklar anledning Skäms. Mest under mensen och igen efter ägglossningen för en vecka sen. Tufft också att jobba i Malmö nu, svårt att inte tänka på RMC och ens infertilitet när man kör runt och jobbar.

För övrigt också lägre temp sen efter behandlingen (risk att sköldkörteln fått sig en törn), mindre mens och dåligt med fertilt sekret. Tempen sjönk på CD11, men enligt ÄL-test så var ägglossningen på CD 13. Levern är enl akupunktören också fortsatt matt efter behandlingen. Hoppas vara tillbaka i fas till nästa cykel {#emotions_dlg.flower}

RMC öppnar för anmälning av mens from 7 augusti, har preliminärt mens nästa vecka 24 juli och sen 21 augusti (v.34). Lagom till vår semester vecka 35-36. Skulle åkt till stuga och gå långa promenader, men det kommer jag inte kunna göra utifrån hur jag mådde sist. Men sambon är glad för att vara ledig och kunna följa med på alla undersökningar HjärtaHjärta. Han är så fin Hjärta
    Mathilda88: Ååh vad fint att du skriver, jag förstår verkligen att det är välbehövligt med en paus från FL ibland men jag har tänkt på dig ska du veta Hjärta Usch vad jobbigt att cykeln blivit påverkad, och framför allt denna att du känt dig så låg och ledsen 😔 Jobbar du i Malmö hela sommaren? Hoppas också att nästa cykel blir bättre och innebär bättre mående Hjärta Jag har känt precis som du efter min stimulering, att tempen varit lägre de två cyklerna efter det plus mindre mens och inget fertilt sekret. Man blir ju orolig men jag tänker att när vi sätter igång med IVF igen efter sommaruppehållet så har de ju koll på slemhinna och hormoner och sånt för bästa förutsättningar att ett embryo ska fästa. Mensen kom tyvärr punktligt som vanligt den här veckan och vi får vänta med återföring till början av september om det går att justera lite så att det inte krockar med helgen eller vår resa som sagt. Vad spännande med akupunktur och C-vitamin, hoppas att du ska känna av några positiva effekter av det snart 🥰 Hade du det bra på Falsterbo? Ååh jag förstår att långa promenader i stugan inte känns aktuellt då, men vi hoppas ändå att du ska få må bättre med nya mediciner! Så himla fint av din sambo, det är tur mitt i allt att man har det stödet Hjärta Även om det är svårt så får vi försöka att njuta av sommaren nu och tänka på annat om det går, så får vi peppa och stötta varandra när det blir dags för IVF igen, för det kommer att gå förr eller senare och jag hoppas att den här hösten blir en fylld av glada besked Hjärta

Det var så, särskilt när man hamnade i paus i tre månader till Nästa försök, men nu känner man att man verkligen behöver gemenskapen igen ❤️. Åh, har tänkt på dig med denna månaden! ❤️
    Ja jobbar i Malmö hela sommaren, så bara hoppas må bättre nästa cykel så ska jag nog komma ihåg alla fina barndomsminnen från Malmö istället för IVFen i första hand 🙏❤️.

Va intressant att höra hur du har mått efter er omgång, inte bara en själv som är vek och slagen ur balans 😅. Stackars kroppen vad den får vara med om tuffa saker? Hoppas du också blir återställd och helt åter o balans denna cykeln ❤️. Beklagar med mensen 😢, höll verkligen tummarna för er! 

Tack, ja bara till att hoppas, blir väldigt mkt pengar på akupunkturen ????! Ja Falsterbo var fint om än vår start inte gick som hoppats, så bidragit till besvikelsen, men samtidigt så kom vi ändå dit och fick starta vilket man är tacksam för, mer för var dag. 

Ja verkligen tur och tacksam för! ❤️❤️ Så just nu är det t.o.m. så jag hoppas på att mensen inte kommer en dag tidigare än beräknat 😂, så han verkligen kan vara med på alla undersökningarna! Kommer den mer än två dagar tidigare så missar han första besöket, det vill vi inte nu ju när möjligheten finns att vara med ❤️. 

Ja vi får göra vårt bästa i det ❤️. Trodde jag skulle kunna hantera det bättre och stänga av nu, men det dyker upp i huvudet varenda dag. Man blir lite trött på sig själv! Snart så klarar man det nog dock 😉. 

Ja snart är det vår tur 🌸❤️ Hoppas det med fina du!

• Mathilda88
    Noelani skrev 2023-07-24 15:52:03 följande:
    Ett litet tips bara ang akupunktur.
    Det finns akupunktörer som man kan använda frikort hos, det går hos min.. Det måste bara vara landstingsanslutna. Många är inte det men finns en del som är så om du bor i en iaf något större stad borde du kunna hitta ett par :) 
    Tack så mycket för tipset, visste inte om det :) Får se om man kan hitta någon som är det och kunnig inom akupunktur för infertilitet Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-07-24 16:36:39 följande:
    Ja den här ofrivilliga pausen på flera månader är inte kul, men vi får försöka se det som att våra kroppar kanske behöver vilan Hjärta Åh men vad fint sagt, det är verkligen en väldigt värdefull gemenskap det här! Hjärta Jag fattar om det kan vara svårt, men som du säger har du ju fina barndomsminnen därifrån också så om du har tid trots att du jobbar kanske du kan besöka något mysigt ställe i Malmö som är lite nostalgiskt för dig, så blir staden inte bara förknippad med IVF:en som sagt Glad

Haha nej du är verkligen inte ensam, min kropp verkar också protestera efter behandlingen 😅 Hoppas att sommarens paus och all d-vitamin ska stärka våra kroppar igen som sagt, och vi får försöka komma ihåg hur häftig kroppen är som ändå klarar av så många saker! Tack fina du, jag var jätteledsen inför mensen och när den kom, men nu vill jag bara få köra igång med nästa försök Glad

Vad jobbigt att det är så dyrt med akupunktur, jag kan tänka mig att det känns i plånboken. Så ledsen att höra att Falsterbo blev en besvikelse för dig 😔 Hoppas att du kan skapa andra fina minnen med din häst under sommaren, men ändå stort att ni tog er dit Hjärta

Ååh men om mensen nödvändigtvis måste komma så håller jag i så fall tummarna för att det ska tajma så bra att din kille får vara med på första besöket! 🥰

Ja det är omöjligt att stänga av tyvärr, man blir ju ständigt påmind antingen för att man har ägglossning eller känner av i kroppen inför mens, eller för att andra människor pratar eller lägger upp på sociala medier hela tiden om graviditeter och barn. Förstod jag dig rätt att nästa mens beräknas komma idag och att ni därför får börja med omgång två vid nästa mens cirka 21 augusti? 

Hejar så mycket på dig! Hjärta
    Nej, kändes långt bort med en månads uppehåll efter behandling, förväntade sig inte tre månader. Men ja som du säger, känns som att kroppen kan ha behövt/gynnats av det. Och 3 nya månader av optimering av mognande ägg är nog min största motivator just nu! 
    Så skönt att höra att du mår bättre nu Hjärta Ush ja förstår djupet i sorgen när den kom Gråter Heja heja nästa omgång! Ja hoppas sommaren gjort nytta!

Nej precis, påminns hela tiden av antingen kroppen eller andra omkring. 
    Ja helt rätt, mensen kom som beräknat i måndags den 24/7 och vi får invänta behandling till när nästa preliminärt kommer den 21 augusti då RMC Malmö öppnar först för första mensdag den 7/8.. 

Hur är det med dig idag? 
  • Mathilda88
    Pollt skrev 2023-08-10 10:32:32 följande:

Cornflakes123: Ja, jag kommer få fortsätta med letrozol medan vi väntar, så det är skönt! 😊👍🏻

Åh så skönt det så man inte känner att man bara går och väntar och inget kan göra under tiden. {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Pollt skrev 2023-07-30 08:50:40 följande:

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

Ush då, kan de inte skicka remissen direkt? Eller din läkare är också på semester? Hoppas du fått den skickad nu! Hugaligen, 6 månader Rynkar på näsan Vart då någonstans? Du kan få hjälp på andra ställen då om de inte kan ge dig hjälp inom 3 månader, kan vara värt att skicka remissen till andra då med Hjärta Ja väntan är så fruktansvärt jobbig! Sprutfobi gör det inte lättare nej, men många upplever att det släpper under processen. Din partner kan också hjälpa till att ge sprutorna? Hjärta
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-08-19 10:41:08 följande:

Hej på er tjejer (både nya och gamla men ffa kanske er som jag pratat mycket med tidigare 💕). 

Jag har verkligen inte glömt er, läser olika trådar och följer er nästan dagligen men det här med att få tid att svara ibland är knepigt 😓 

Jag hejar fortfarande otroligt mycket på er!! Tänk att den här sommaren passerade den också, så
     långt bort att kändes för några månader sen!! 🙏🏻 
     😉 

Mathilda, jag läste att du börjar med sprutor typ idag? Så spännande!!! 😍 Hur känns det inför denna omgång? Jag tror de kommer hitta det där guldägget! Och vill såklart skicka lite extra pepp till dig med tanke på din historia av mående och smärta! Det kommer gå bra 💪🏼

Det känns helt sjukt att skriva att det går bra för mig. Vad jag vet iallafall, just nu är det lite limbo såklart. Jag är i vecka 16 nu men känner ännu inga rörelser, så vi vet ju inte hur det står till där inne. Men vi gjorde KUB för några veckor sedan och då såg allt fint ut 🥹 Jag måste erkänna att vi fortfarande lever lite i förnekelse hemma. Vi vet ju att jag är gravid och att det åtminstone för några veckor sen fanns en levande krabat där inne. Ändå pratar vi inte så
    mycket om det hemma 😅 Är ju en försvarsmekanism
    såklart. Men vi inbillar oss ändå att allt är bra och att det kommer gå hela vägen 💕 

Jag vet ju att ni skriver i andra trådar och ni behöver inte överhuvudtaget känna någon press att svara mig. Jag följer er med glädje i flera trådar 😍 Men jag ville ändå flika in och säga att jag såklart inte glömt er!!! Hejar varje dag! 

Och till er nya som jag inte pratat med tidigare, önskar er såklart stort lycka till på resan mot bebis 💕 

Hej Elliot! Så kul att höra att allt fortsätter gå bra för er! 😍😍 Nej den där tiden att hinna svara är ibland svår att finna 😅 
    Tack ja jag är igång 😍 och har ingen smärta!! 😍 😍Illamåendet har kommit sista dagarna men Postafenen tar det så är helt fine 😊. Har ridit fram till igår (sprutdag 6), så känns också bra, nu känner man av tillväxten i bäckenet så nu får hästen vila. Hade ångest inför första sprutan (rädslan för måendet) samtidigt som man hunnit tagga om efter tre månader - vilan gav oss ingen naturlig graviditet så vill vi ha bebis så vet man vad man måste göra? ! 😅
    Idag hade vi 5 äggblåsor på första VULet, allt mellan 16-12 mm! 😱🤯 Redan! Sen flertalet små också. Höjd dos över helgen och hoppas att de små hinner ikapp och den stora på 16 lugnar sig?!! Nytt VUL på måndag.

Kan förstå den försvarsmekanismen!! Inte lätt efter alla motgångar att våga lita på att nu är det på riktigt. ❤️❤️ Nu är er tid!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-08-17 15:32:49 följande:
    Mathilda88: Ja visst är det oerhört frustrerande att behöva vänta och vänta, men vi håller verkligen tummarna att er väntan ska vara över snart Hjärta Hur mår du nu, är mensen på väg? Här är det pms och mensvärk med BIM idag, och det känns rätt segt nu att vi pga försenad ägglossning den här cykeln inte kommer att få göra någon återföring nästa månad, men vi siktar på återföring i oktober istället och hoppas att det ska vara våran tur då Hjärta
    Pollt skrev 2023-07-30 08:50:40 följande:

Hej! 

jag är ny här. Jag har läst lite om vad ni går igenom och jag hoppas det ska gå bra för er alla snart! 

Jag har försökt bli gravid med hjälp av Letrozol tabletter hela våren då jag har pcos och inte alltid får ägglossning. Med hjälp av letrozol har jag fått positiva äl-tester 5 av 6 månader men ingen graviditet. 

Så nu väntar vi på att allt ska öppna igen så min läkare kan skicka en remiss till ivf. Men den jag pratade med nu i början av veckan när jag fick min mens trodde att kötiden är minst 6 månader.. All väntan är ju det som känns jobbigast. Jag är även rädd och nervös inför ivf då jag har typ sprutfobi 🙈

Pollt: Hej och välkommen till oss! Bra såklart att du får fortsätta med letrozolen så länge så hoppas vi att det ska leda till en graviditet snart, men jag förstår att det känns oerhört surt att behöva vänta så länge på att få hjälp. Håller tummarna för att ni antingen plussar själva snart eller får hjälp snabbare än ni tror Hjärta

Åh extra frustrerande med försenad mens just när man hade önskat en på dagen eller för tidig!! 😢 Hur mår du nu fina du? 

Välkommen hit Pollt! Så tacksamt att du får fortsätta med det i väntan så man ändå känner att man gör någonting och inte bara har dötid? Skönt att det var kortare tid än första beskedet! 🙏 Det blir så mkt tid som rinner iväg ändå på resans gång ❤️

• Mathilda88
    Eulalia84 skrev 2023-09-13 20:08:55 följande:
    Vickan31 skrev 2023-09-13 14:30:36 följande:
    Tack snälla du! 🥰 Nämen va, det är ju helt sjukt att den inte ens kommit fram! Vad bra att du ringde dem, har du ringt fertilitetsmottagningen idag? Precis som Noelani säger är det tyvärr ofta så att man måste jaga på och tjata, även om det känns jättejobbigt såklart 😔 Hoppas att de kan prioritera er nu om det nu blev så att de slarvade bort er remiss eller vad som hände. Uppdatera gärna när du vet mer så håller vi tummarna för att allting löser sig på bästa sätt Hjärta
    Ja inser att man måste vara på och ringa och dubbelkolla så att saker verkligen händer. Så tråkigt att det var samma för er Noelani. Sånt här ska ju bara funka.

Ringde fertilitetsmottagningen idag och fick svar att remissen var skickad med post i måndags. Tydligen var det ett stort administrativt arbete att få iväg remissen därför hade det tagit tid. Men när vi var där sa dom att den skulle vara iväg om max en vecka, så det känns lite som en efterhandskonstruktion. Men men, ska ringa RPC imorgon och kolla om den kommit fram.
    Fortsättning följer 😊
    Välkommen hit! Men va sjukt att det hände när det är så brådskande! Märkligt med post dessutom, vår remiss skickades in digitalt samma dag vi var på kliniken. Håller tummarna för snabb hantering och uppstart!
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-09-11 16:11:15 följande:

Hej Eulalia84! Välkommen till tråden och vad fint att du delar med dig! // Hjärta Jag håller tummarna stenhårt för att remissen ska hinna bli godkänd, och det är så bra att du hittat hit då t.ex. Noelani har så kloka svar och egna erfarenheter av klinik utomlands om det skulle behövas Hjärta Fick du någon indikation på ungefär hur lång tid det kunde ta att få remissen godkänd? Hoppas som sagt att allt ska ordna sig och du får gärna uppdatera oss när du vill Glad

Jag har inte så mycket att uppdatera just nu, väntar på mensen som är beräknad på torsdag och när den kommer ska jag ringa IVF-kliniken för att se om vi kan gå göra vår första frysåterföring i början av oktober! Har gjort en misslyckad färsk återföring i maj och har nu två i frysen som vi hoppas på Hjärta

Nu är vi snart i oktober och eran tur!! ❤️❤️
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-09-14 09:02:03 följande:
    Åååh fina du, tack! Hjärta Jag behöver verkligen pepp just nu efter att ha pratat med kliniken, jag är lite rädd att vår återföring kommer att skjutas fram ytterligare 😔
    Jag pratade med dem nyss och de sa att nästa fredag (cykeldag 10) ska jag börja med ägglossningstest och göra ett ultraljud, sedan ringer jag dem när jag får positivt ägglossningstest - men om det sker en söndag eller måndag så krockar återföringsdagen med att de har helgstängt och då måste vi vänta till nästa cykel. Som det ser ut just nu är det 50/50 att det krockar med helg och därmed blir uppskjutet, men med våran tur tänker man ju såklart att oddsen ska vara emot en som vanligt. Jag frågade om man inte kan göra något och hon sa att om äggblåsan ser jättebra ut där på ultraljudet så kanske man kan ge en Ovitrelle (ägglossningsspruta) för att det ska släppa tidigare, men det lät som att det inte är så vanligt. Om det däremot krockar med helg flera månader i rad så får de tänka om sa hon. Angående progesteron så sa hon att de inte ger det vid frysåterföring, men att de kommer att ta ett progesteronprov så det är väl ändå bra. Usch vad nojig jag blir nu, att det inte blir av och att vi ska behöva vänta och vänta och bli äldre och äldre medan alla andra hinner bli gravida och föda barn på löpande band med vi fortfarande bara väntar 😔 Nu kommer ju ägglossningstesterna att bara vara ångest för mig för att jag inte vill se ett positivt test på söndagen eller måndagen.

Men hur mår DU? HjärtaHjärta
    Fy fasen alltså, och så har man gått och våndats över att oktober är långt bort efter förra återföringen, när det nu är så nära och så får man det beskedet 😢 Jävla skit med helgstängt! Håller alla tummar och tår för att det går bra och blir av nu! ❤️❤️❤️

Ledsen och uppgiven, men ngt bättre för var dag. Lycklig för min kusin som fick sitt första barn iförrgår, samtidigt blev det än mer påtagligt vad som saknas hos oss. Grät i skymundan på jobbet förra natten. Igår eftermiddags fick jag en stunds ro i kroppen när jag bara kände för att satsa på äggdonation så snart nästa försök är över, så att jag kan få bli gravid och få vårat barn.
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023