• Anonym (X)

När berättade ni?

Är gravid med andra barnet och går in i v 10 imorgon. Det börjar redan synas på mig om jag inte aktivt går och håller in magen allt jag kan (vilket är omöjligt stt klara).

Är dock livrädd att berätta innan v 12 pga att allt är mkt osäkrare än sedan. 

Hur tänkte ni andra? När berättade ni?

• Svar på tråden När berättade ni?
  • Citronella

Berättade för vem? Om du har möjlighet kan du har löst sittande kläder. 

• Anonym (X)
    Citronella skrev 2023-01-10 09:18:23 följande:

Berättade för vem? Om du har möjlighet kan du har löst sittande kläder. 

För familj och vänner och kollegor.

Jo, jag försöker med lösa kläder men så många har jag inte - de flesta är också gravidkläder sen förra graviditeten och de framhäver ju nästan mer än de döljer?
  • Anonym (Hmm...)

Oj, hur kan det synas så tidigt? På mig började det synas i v 20 ungefär och då är jag ändå väldigt smal. Men det verkar vara väldigt olika.
    Använd bylsiga kläder och vänta ett par v till för din egen sinnesfrid. Grattis

• Anonym (Myran)

Med första barnet berättade jag i v.6 på jobbet då det jobbet innebar att vi inte fick utföra vissa moment som gravid (cytostatika). Med andra barnet berätta jag för chefen i v.5, får bara jobba till v.12 blir därefter omplaceras till annat jobb då det anses för stor risk. 

Nära vänner har jag berättat direkt när jag fått reda på mer bekanta/släkt har fått veta i v.12 i samband med att jag blev omplacerade. Ytligt bekanta har fått veta genom att de sett magen växa. 

• Hope12

Jag har berättat direkt, om det skulle bli missfall vill jag kunna dela sorgen med min familj. Det blir så konstigt att berätta om missfall om ingen vetat att man väntar barn. Dessutom vill jag kunna glädjas tillsammans med min familj så länge jag kan (vilket förhoppningsvis blir hela livet).

Jag mår dessutom jättedåligt under mina graviditeter, det blir lite misstänkt att gå vecka ut och vecka in med "magsjuka" liksom.

Vill man inte berätta för kollegor tex så skippa det, även om det börjat synas så tror jag ingen kommenterar det så tidigt. I värsta fall kan du få ett "Jag visste det!" när du berättar om några veckor. 

• Anonym (aohao)
    Anonym (Hmm...) skrev 2023-01-10 09:28:37 följande:

Oj, hur kan det synas så tidigt? På mig började det synas i v 20 ungefär och då är jag ändå väldigt smal. Men det verkar vara väldigt olika.
    Använd bylsiga kläder och vänta ett par v till för din egen sinnesfrid. Grattis

Det är tarmarna som svullnar, embryot är runt 3 cm i vecka 10. 
  • Anonym (Blondie)

Jag berättade när jag var tvungen så jag inte bara säger sen att "ja, jag går på ledighet nu för jag ska föda på måndag".

Var så smal båda gångerna att en lite bylsig tröja lätt dolde magen.

Den enda som visste in i sjunde månaden var den blivande fadern med barn ett. Barn två visste även äldre barnet och min mamma.

• Anonym (Hej)

Berätta när det känns rätt för er.
    Jag berättat tidigt för en del, skulle något hända så har jag deras stöd och går allt bra så kan de glädjas med oss. 
    För andra sa jag inget och då träffade de mig början på aug och fick barn slutet på okt. 

• Anonym (J)
    Anonym (Blondie) skrev 2023-01-10 10:25:08 följande:

Jag berättade när jag var tvungen så jag inte bara säger sen att "ja, jag går på ledighet nu för jag ska föda på måndag".

Var så smal båda gångerna att en lite bylsig tröja lätt dolde magen.

Den enda som visste in i sjunde månaden var den blivande fadern med barn ett. Barn två visste även äldre barnet och min mamma.

Det har inte bara Med smalhet att göra hur mycket det syns, kan Snarare vara så att det syns mindre på tjocka. Men mycket beror på livmodern och så. 
  • Anonym (Sent)

Första barnet tidigt för närmaste vännen. För makens släkt v.14, min mamma v.22. Nånstans där runt offentligt på Facebook också. Med andra barnet tidigt igen för samma vän, makens släkt v.22, mamma ännu senare, offentligt långt senare.
    Hade mycket svårt bli gravid, fick flera missfall, var äldre när jag fick barn. Visste att inte alla skulle bli glada- speciellt med andra barnet. Syntes tidigt, men träffade inte så mycket folk så de enda som upptäckte det var såna jag råkade träffa på.

Man berättar precis när man vill. Allt beroende på om man kan ta folks kommentarer om man får m.f.

• SunnyP

Den här gången berättade vi i vecka 13 för de närmsta, övriga kring vecka 20.

• Anonym (Blondie)
    Anonym (J) skrev 2023-01-10 11:57:05 följande:
    Det har inte bara Med smalhet att göra hur mycket det syns, kan Snarare vara så att det syns mindre på tjocka. Men mycket beror på livmodern och så. 
    Det vet jag naturligtvis.
    Visste inte att man måste utveckla så noga när det inte har med frågan att göra.
  • Anonym (Berätta)

Inget att dölja och magen växer ju nu.Vissa får mage tidigt ,jag som var väldigt smal ,fick större mage redan i andra månaden.

Svar på tråden När berättade ni?