-
Man måste ha ordnad ekonomi för att bli familjehem.Kockobello skrev 2023-01-10 19:49:55 följande:Jag tänker att det mest är folk som inte matchar på arbetsmarknaden som sysslar med sådant, men det är väl en fördom kanske. -
Funkis betyder funktionshindrad, funkismamma är alltså funktionshindrad mamma. Det låter otroligt märkligt att kalla sig själv funktionshindrad när det är barnen som är det.Anonym (R) skrev 2023-01-12 05:40:32 följande:Nej, mamma till en funkis. Eller? Nu blev jag osäker.. -
Anonym (R) skrev 2023-01-12 05:53:26 följande:Tvillingmamma, du är mamma till tvillingar.
Hockeymorsa, du är mamma till barn som spelar hockey och deras intresse har blivit ditt.
Bonusmamma, du är plastmamma till ett bonusbarn.
Alkismorsa, du är en mamma som är alkoholist själv och har inte barn som är alkisar (men du kallar dig inte så själv).
MILF, du är en mamma som blir kallad så av utomstående yngre grabbar som finner dig snygg.
Är man en mamma med funktionsnedsättning själv förstår jag inte varför man skulle vilja kalla sig funkismamma, det vore ju att signalera till omvärlden (tyvärr) att man är en mamma med stora utmaningar i vardagen. Finns risk att vissa skulle tro att man är en sämre mamma fast att så inte alls är fallet.Man är inte en sämre mamma för att man har en funktionsnedsättning. Det är ingen märkligt att ha ett konto där man berättar om hur det är att vara funktionshindrad och mamma det finns mycket sådana konton på sociala medier.
Det du tar upp är inte jämförbart. Funkismamma betyder funktionshindrad mamma, varför skulle någon kalla sig funktionshindrad om man inte är det?
-
Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:27:26 följande:Nej det betyder inte funktionshindrad. Funktionshindrad är ingenting man kan vara. Funktionshinder finns i omgivningen, i samhället mm.
Man har en funktionsnedsättning.
Funkis är en förkortning och har ingen tydlig definition pga detta. Många med funktionsnedsättning som är vuxna vill inte bli kallade funkis utan tycker det låter barnsligt.
varför kallar man sig tvillingmamma när man inte själv är tvilling utan har tvillingar?Det finns många som ÄR funktionsnedsatta. Det är en del av deras personlighet och något de identifierar sig med.
Vad tror du själv funkis är en förkortning för om inte funktionsnedsatt? Det finns nog ingen som kallar sig enbart funkis utan det är ett förled till ett annat ord t.ex funkismamma.
Tvillingar har inget med funktionsnedsättningar att göra så det är OT.
-
Hockey är ett intresse, funktionsnedsättning är inget intresse utan något man är eller har det går alltså inte att jämföra.Anonym (R) skrev 2023-01-12 13:37:43 följande:Samma sak med hockeymorsa isf. varför kalla sig det om det är barnen som spelar hockey? -
Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:30:48 följande:Man måste ha väldigt bra ekonomi om 9000 kr EFTER skatt inte räcker till ett barn och måste dessutom ta extra av egna pengar. Jag vet ensamstående mammor som lever totalt på runt 10 efter skatt och ska betala hela familjens omkostnader med hyra och allt vad det är. Skönt med privilegiet att tycka 9000kr efter skatt är lite pengar
Omkostnadsersättningen är inte 9000 utan 3000-4000 tror jag. Placerade barn är oftare betydligt dyrare än biologiska eftersom de har andra behov och omkostnader.
De lever under existensminimum i så fall, tipsa dem om att söka försörjningsstöd.
-
Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 14:40:04 följande:Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)
Vuxen: 5 157
Barn: 2 736
Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.
Jag vet folk som levt på 3k/månad för de inte kvalificerar sig hos soc eller soc krånglar.
Det måste vara fantastiskt att bo på ett ställe där hyra, mat, el, kläder, busskort/bil mm inte kostar mer än 3000 i månaden för 2 personer. Var är det någonstans?
Hyra, el, mediciner och lite annat är utöver normen.
-
Omkostnadsersättningen betalar man ingen skatt på och det mesta av arvodet är avdragsgillt.Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 19:54:09 följande:Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller