Inlägg från: Anonym (Smurf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smurf)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.

Japp, och i vårt fall täcker ersättningen inte barnets kostnader. Vi behandlar våra egna barn och placerade barn likadant, och eftersom vi ändå är hyfsat välbärgade så ingår skidresor, utlandssemester, roliga hobbys och fritidsaktiviteter i vår vardag. Vi betalar ur egen ficka så att placerade barn får en lika rolig vardag som våra egna. Kläder, samma sak, funktion före pris 

Folk som hallucinerar ihop att man blir rik på att vara familjehem har inte fattat något.
    Vi går inte plus på barnet, tvärtom, men jag hoppas att den tid, energi och pengar vi lägger på barnet ska ge stabilitet, glädje och en bra grund för ett fortsatt liv.

Och innan någon foliehatt börjar rya om att vi stulit barnet, det är krig i ett land i vår närhet  Föräldern är trygg med oss och att vi tar hand om hans barn när han inte själv kan. Barn ska inte behöva leva med nattliga bombningar och män i vapenför ålder får inte lämna landet. Så en ensamstående pappa vet att hans barn är tryggt, även om han själv inte är det 
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 19:57:06 följande:
    Varför skulle jag bli det? Jag har fullt upp med stor familj och arbete. Skulle varken hinna eller orka.
    Jag har också fullt upp i livet, även utan familjehemsbarn. Gissa varför man får beröm? För att man hinner och orkar trots det. 

Vi jobbar heltid båda två, har egna barn och familjehemsbarn. Med familjehemsbarn går det åt mera tid. Du ska ha kontakt med barnets socialsekreterare, din kontakt på familjehemsenheten, barnets föräldrar/förälder och andra släktingar. Och du ska bygga en relation med barnet, ge det en trygg tillvaro fast ni inte känt varandra så länge. Man är familjehem 24/7. 
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-12 10:30:44 följande:
    Som jag förstått det får man såklart betalt men att lönen är låg i förhållande till den tid "man är i tjänst" jämfört med andra arbeten.

Rätta mig gärna om jag förstått fel. Jag har lärt mig massor på det som skrivits.
    Omkostnadsersättningen blir runt 3500 kr efter skatt. Arvodet (lönen) efter skatt blir runt 5500 kr/månad.

3500 kr/månad räcker inte så långt eftersom det ska täcka mat, kläder, telefon, rum, el, vatten, nöjen, sporter, semester, allt. 

Om man inte vill ha ett familjehemsbarn som går klädd i det billigaste som går att hitta och egna barnet traskar runt i PoP (små barn) eller GAP och Hilfiger (tonåring) så använder man även arvodet för barnet och skjuter till ytterligare egna pengar.
    Samma med sporter och semestrar. 

Och om mina egna ungar har ett sparande för framtiden, så kan jag inte med gott samvete strunta i familjehemsbarnens sparande. Det finns inte med i omkostnadsersättningen, så det blir av mina egna pengar.
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:30:48 följande:

Man måste ha väldigt bra ekonomi om 9000 kr EFTER skatt inte räcker till ett barn och måste dessutom ta extra av egna pengar. Jag vet ensamstående mammor som lever totalt på runt 10 efter skatt och ska betala hela familjens omkostnader med hyra och allt vad det är. Skönt med privilegiet att tycka 9000kr efter skatt är lite pengar

Ja, vi har en god ekonomi och gör massor av roliga saker som också kostar massor av pengar. Vi har valet att vända på vartenda öre av 3500 kr och behålla 5500 kr själva och ha ett barn som får leva som Askungen hos oss. Vi väljer dock att behandla samtliga barn rättvist och det kostar, återigen, massor av pengar.

Är det fel? Borde vi behålla 5500 kr, och bara använda 3500 kr/månad för barnets behov?
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 14:34:37 följande:

Jag räknade ut att omkostnadsersättningen + lönen efter skatt blir 9000 inte bara omkostnadsersättningen. Tror jag missförstod dig att du spenderar mer än de båda tillsammans per barn så att du totalt går minus. Men du menade att du spenderar mer än 3500kr/barn och alltså ändå får ut din lön på 5 500kr extra kanske?

Jag spenderar omkostnadsersättningen 3500 kr på barnet.
    Jag spenderar också mitt arvode på 5500 kr  på barnet  och utöver det lägger jag av mina egna pengar på barnet för att barnet ska kunna smälta in och inte behöva känna sig som Askungen hos oss.

Arvodet är egentligen lönen jag får som familjehem. Men jag lägger pengarna på barnet.

Min plånbok är tommare med familjehemsbarn än utan. 
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-12 17:43:21 följande:
    5000 i arvode är extremt lite. Du borde ha det dubbla. Omkostnadsdelen är också på tok för låg. Får du barnbidraget i alla fall?
    Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller 
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 18:51:45 följande:

Mina siffror var för 2022 och ser det höjts mycket under 2023, vilket såklart inte är konstig. Men jag antar att även en merkostnadsersättning höjs om detta höjs?

De jag kände som var familjehem fick iaf mer, där behövde inte ens jobba utan kunde ta hand om barnet som behövde det.

Jag känner iaf ingen person som spenderar mer än 9000kr/månad på ETT barn. Känner nog inte ens att det är normalt i mitt umgänge att ha så mycket pengar över efter allt är betalt så vi får nog inse att vi dels vuxit upp i och fort tillhör olika samhällsklasser. Så lite pengar för dig är mycket pengar för mig. Så kan det ju vara ibland.

Vi har nog tillhört samma samhällsklass i början, jag levde väldigt fattigt mina första 25 år. Det finns en anledning till varför vi är familjehem och varför jag undviker att snåla med barnen. Upplevelser och resor är nog det dyraste.

Normen som omkostnadsersättning baseras på utgår från väldigt blygsamma semestrar  Vartannat år kan man få bidrag för en lite dyrare resa. 
    Jag behöver inte längre vara blygsam med upplevelser och resor och alla ungar under mitt tak följer med, om de vill.
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 20:32:52 följande:

Nej vi har nog inte vuxit upp i samma samhällsklass om du tycker semestrar kan vara blygsamt alls. Du vet att det varje år är barn som har ångest att komma tillbaka från olika lov för att det första alla frågar är vart man semestrat? många fler än vad medelsvensson verkar veta om har faktiskt inte råd att semestra ens i närområdet.

Jättebra att just ert fosterbarn kom till någon som tänker som dig dock. Hade ju varit dumt om du nu har bra med pengar att behandla barnen olika, det kan jag dock tänka mig att även det händer. 

Oavsett tillhör det nog inte normen att gå back på att vara fosterfamilj och det är ju absolut inte meningen heller.

En del går i princip jämnt ut på att vara kontaktfamilj för det är väldigt dåligt betalt. God man är också så dåligt betalt så det är absolut inte en riktig timlön för arbetet man lägger ner hela året. Det enda det gör är att ingen längre vill ställ upp på det här, det är nästan omöjligt o få tag i en kontaktfamilj i många kommuner. Av de jag pratat med i de olika områdena är det ändå fosterfamiljen som varit ?nöjdast? med ersättningen.

Varför tror du inte att jag har levt riktigt fattigt? Jag vet mycket väl hur det känns att komma tillbaka till skolan efter sommaren och inte ha något att berätta. Mitt liv ser ut så här: Fattig 0-25 år, OK 25-35, mer än OK 35-45, och riktigt bra efter 45 års ålder.
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas