Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.

Nej. Man får ersättning för barnets kostnader och ett arvode som är ens ?lön?.

ligger i normalfallet nånstans mellan 8-15000 kr.

Men med det sagt så är det ett enormt åtagande som inte är att jämföra med ett jobb som man går hem ifrån kl 17, eller har semester ifrån. Som famhem har du ansvaret dygnet runt 365 dagar om året, ofta i många år. Barn som ofta är traumatiserade, mår dåligt och kräver mer än andra barn. Oftast ska du dessutom hantera bioföräldrar, ordna umgänge med dessa, ha möten med myndigheter, hålla i bupkontakter etc etc. Självklart är detta behjärtansvärt. Inget man blir rik på, men såklart ska de ha en skälig etsättning Utan att skämmas. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 02:23:25 följande:
    Det stör mig inte ett dugg. Jag tycker också att det är bra.

Jag vill bara verkligen förstå varför ett uppdrag man själv valt som går ut på att vara en vanlig reko förälder näst intill likställs med att vara gud fader själv.
    Då har du ju fortfarande inte förstått skillnaden mot en vanlig förälder.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 12:54:20 följande:
    Det är en annan sak med de barnen som är traumatiserade på olika sätt. Då behövs betydligt mer av både insatser och ekonomisk ersättning mm.
    Alltså ALLA barn som placeras i ssmhällsvård utanför hemmet bär på trauman. Bara att ryckas upp från ursprungshemmet och placeras hos främlingar ÄR skadligt och innebär att särskilda behov skapas, som kräver mer av en förälder. Och som jag sa tidigare i uppdraget innebär det även oftast att hantera bioföräldrar som ska ha umgänge etc etc.
    Jag tänkte säga att du verkar korkad, men det är ju otrevlig men tänker att du verkar ha en otroligt naiv bild av uppdraget och barnen. Du ser kanske söta rosenkindade barnhemsbarn som är evigt tacksamma och lyckliga över att ha blivit räddade från elaka föräldrar. Verkligen är betydligt mer komplex.

och förövrigt är det lite löjligt att nu hävda att du inte alls stör dig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 16:50:39 följande:
    Jag spenderar omkostnadsersättningen 3500 kr på barnet.
    Jag spenderar också mitt arvode på 5500 kr  på barnet  och utöver det lägger jag av mina egna pengar på barnet för att barnet ska kunna smälta in och inte behöva känna sig som Askungen hos oss.

Arvodet är egentligen lönen jag får som familjehem. Men jag lägger pengarna på barnet.

Min plånbok är tommare med familjehemsbarn än utan. 
    5000 i arvode är extremt lite. Du borde ha det dubbla. Omkostnadsdelen är också på tok för låg. Får du barnbidraget i alla fall?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 19:54:09 följande:
    Det är efter skatt och enligt kommunens (nationellt?) regelverk. Barnet just nu är inte berättigad till barnbidrag, massflyktsdirektivet gäller 
    Inget av våra familjehem har mindre än 12.000 i arvode före skatt eller 6000 i omkostnad. + barnbidrag.
    SKR riktlinjer är ganska breda

Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas