Inlägg från: Anonym (Funkismammann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funkismammann)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Detsamma gäller ofta som funkismamma. Folk verkar tro man är en annan typ av människa som klarar mkt mer för ens barn får funktionsvariatio..

• Anonym (Funkismammann)

Funkismamma började anvåndas först av mammor till barn med funktionsnedsättning och sedan har personer med egen diagnis också börjat använda det.

t. Ex instagram konto funkismamma bytte namn till det när hennes barn först fick diagnos. Då hade inte hon egen diagnos alls. senare skaffade hon egen diagnos också. Funkismamma skriver ändå mest om sina barns diagnoser och inte sina egna på det kontot. Så tolkar det som att det används för sitt föräldraskap.

många vuxna tycker inte om o identifierar sig med ordet funkis alls för det låter som barn.

Förresten det nu skriver om att man nästan inte får betalt som familjehem? De jag känner som är familjehem får en hel månadslön för detta, men på er låter det som man gör det gratis? Många kan välja att vara bara familjehem och inte ha nått annat jobb så jag förstår inte?

• Anonym (Funkismammann)
    Citronella skrev 2023-01-12 11:16:22 följande:
    Funkis betyder funktionshindrad, funkismamma är alltså funktionshindrad mamma. Det låter otroligt märkligt att kalla sig själv funktionshindrad när det är barnen som är det. 
    Nej det betyder inte funktionshindrad. Funktionshindrad är ingenting man kan vara. Funktionshinder finns i omgivningen, i samhället mm.

Man har en funktionsnedsättning.

Funkis är en förkortning och har ingen tydlig definition pga detta. Många med funktionsnedsättning som är vuxna vill inte  bli kallade funkis utan tycker det låter barnsligt.

varför kallar man sig tvillingmamma när man inte själv är tvilling utan har tvillingar?
  • Anonym (Funkismammann)

Man måste ha väldigt bra ekonomi om 9000 kr EFTER skatt inte räcker till ett barn och måste dessutom ta extra av egna pengar. Jag vet ensamstående mammor som lever totalt på runt 10 efter skatt och ska betala hela familjens omkostnader med hyra och allt vad det är. Skönt med privilegiet att tycka 9000kr efter skatt är lite pengar

• Anonym (Funkismammann)

Jag har funktionsnedsättningar själv så jag tror jag kan terminologin hörrni. Vad funkis är en förkortning på beror på vad du sätter det framför och sluta använda ord fel, det blir förvirrande för alla?

• Anonym (Funkismammann)

Jag räknade ut att omkostnadsersättningen + lönen efter skatt blir 9000 inte bara omkostnadsersättningen. Tror jag missförstod dig att du spenderar mer än de båda tillsammans per barn så att du totalt går minus. Men du menade att du spenderar mer än 3500kr/barn och alltså ändå får ut din lön på 5 500kr extra kanske?

• Anonym (Funkismammann)

Existensminimum för 2022 (jag frågar inte vad folk får ut varje år så detta har troligen höjts sen jag kollade)

Vuxen: 5 157
    Barn: 
    2 736

Du lever alltså över existensminimum om du får ut 10k efter skatt och är ensamstående mamma.

Jag vet folk som levt på 3k/månad för de inte kvalificerar sig hos soc eller soc krånglar.

• Anonym (Funkismammann)

Om man hamnar i det läget så måste man om man har lägenhet sedan innan försöka komma överens med hyresvärden om att få bygga upp en skuld för hyran istället. Det är inte fantastisk. det är skitjobbigt att få en sådan skuld och kanske vräkas och behöva hitta välgörenhet hos diakonin eller stadsmissionen som hjälper en med tillfälligt boende? Hur tänkte du nu när du tänker det på något sätt blir en rolig akut situation att lösa om man inte lyckas få tag i pengarna så det räcker till det nödvändig??

det som måste vara fantastiskt är att aldrig ens varit inärheten av en liknande situation så man uppenbarligen inte ens kan föreställa sig att det existerar. Tänk att t. Ex aldrig ha behövt stå på apoteket och välja vilket av de receptbelagda medicinerna man har råd att hämta ut eller inte.

• Anonym (Funkismammann)

Mina siffror var för 2022 och ser det höjts mycket under 2023, vilket såklart inte är konstig. Men jag antar att även en merkostnadsersättning höjs om detta höjs?

De jag kände som var familjehem fick iaf mer, där behövde inte ens jobba utan kunde ta hand om barnet som behövde det.

Jag känner iaf ingen person som spenderar mer än 9000kr/månad på ETT barn. Känner nog inte ens att det är normalt i mitt umgänge att ha så mycket pengar över efter allt är betalt så vi får nog inse att vi dels vuxit upp i och fort tillhör olika samhällsklasser. Så lite pengar för dig är mycket pengar för mig. Så kan det ju vara ibland.

• Anonym (Funkismammann)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 20:01:56 följande:
    Vi har nog tillhört samma samhällsklass i början, jag levde väldigt fattigt mina första 25 år. Det finns en anledning till varför vi är familjehem och varför jag undviker att snåla med barnen. Upplevelser och resor är nog det dyraste.

Normen som omkostnadsersättning baseras på utgår från väldigt blygsamma semestrar  Vartannat år kan man få bidrag för en lite dyrare resa. 
    Jag behöver inte längre vara blygsam med upplevelser och resor och alla ungar under mitt tak följer med, om de vill.

Nej vi har nog inte vuxit upp i samma samhällsklass om du tycker semestrar kan vara blygsamt alls. Du vet att det varje år är barn som har ångest att komma tillbaka från olika lov för att det första alla frågar är vart man semestrat? många fler än vad medelsvensson verkar veta om har faktiskt inte råd att semestra ens i närområdet.

Jättebra att just ert fosterbarn kom till någon som tänker som dig dock. Hade ju varit dumt om du nu har bra med pengar att behandla barnen olika, det kan jag dock tänka mig att även det händer. 

Oavsett tillhör det nog inte normen att gå back på att vara fosterfamilj och det är ju absolut inte meningen heller.

En del går i princip jämnt ut på att vara kontaktfamilj för det är väldigt dåligt betalt. God man är också så dåligt betalt så det är absolut inte en riktig timlön för arbetet man lägger ner hela året. Det enda det gör är att ingen längre vill ställ upp på det här, det är nästan omöjligt o få tag i en kontaktfamilj i många kommuner. Av de jag pratat med i de olika områdena är det ändå fosterfamiljen som varit ?nöjdast? med ersättningen.

• Anonym (Funkismammann)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-12 20:58:31 följande:
    Varför tror du inte att jag har levt riktigt fattigt? Jag vet mycket väl hur det känns att komma tillbaka till skolan efter sommaren och inte ha något att berätta. Mitt liv ser ut så här: Fattig 0-25 år, OK 25-35, mer än OK 35-45, och riktigt bra efter 45 års ålder.
    Pga hur du pratar om pengar och semestrar som om det var någon slags rättighet o få bidrag till. Jag får väl hålla tummarna tills jag blir äldre än 45 då antar jag?
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas