LFF skrev 2023-01-13 14:01:00 följande:
Tack. Som allergiker själv som både haft pälsdjur och även valt bort pälsdjur pga allergin så finns det liksom inga alternativ.
När jag fick min allergi som 13-åring var jag på millimetern nära att få min drömhund (han skulle omplaceras) men vi hade just omplacerat marsvinet och kaninen pga allergin så det var inget alternativ.
Som vuxen (utan barn) valde jag att riskera min hälsa med att ha hund men så här nästan 10 år efter hans död så känner jag av att det faktiskt har påverkat min hälsa att ha haft hund. Detta i form av andningssvårigheter i vissa lägen och "nästan-astma". Trots det vill jag egentligen inget heller än att ha husdjur igen men då ena barnet visat symtom så tänker jag inte spela med hans hälsa även om jag är villig att köra rysk roulett med min egen.
Så jag är fullt medveten om problematiken TS står inför med att vilja kunna behålla katten men samtidigt så måste hon tänka på sin egen hälsa och bebisen. Allergier är ju dessutom i hög grad ärftligt så det finns ingenting som säger att inte bebisen ligger kraftigt i riskzonen när den kommer ut.
Bättre att flytta på katten nu och hinna sanera bostaden ordentligt från katthår.
Jag förstår dig. För egen del har pälsdjur aldrig funnits på kartan. Trots 10 år med sprutor och ingen astma f.ö, men djur går bara inte. Testat de "allergifria" hundarna korta stunder och det gick bra, men är nog inget jag skulle lita på heller. Att ta risker med sin egen hälsa är en sak, men nu är ts gravid så då får man bara inte göra det. Jösses, det är ju tillräckligt jobbigt andas ändå som höggravid med lungorna uppe i halsen och med astma dessutom- nä, huvva.