Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

Blir sjukare och sjukare av sambons katt

anna0911 skrev 2023-01-12 03:30:29 följande:
    Jag hade aldrig gjort mig av med mina kissar för en partner! De är del i min familj. Synd att detta inte uppdagats innan graviditeten.. 
    Allergier kan komma plötsligt. I TS fall kan säkerligen den kraftiga reaktionen bero på att hon är gravid eftersom hela systemet då påfrestas. Dock har hon en underliggande allergi sedan innan och denna kan blossa upp när som. 

Jag är själv allergisk och har haft hund. Jag är fullt medveten om hur allergin kan gå upp och ner, både pga graviditet och på mående rent generellt. 

Nej, det är inte optimalt att behöva omplacera djur pga partners allergi men sambons reaktion är ju inte heller normal i att tycka att TS ska stå ut. Allergier är dessutom ärftligt så även bebis kan vara allergisk. Min ena son visade milda reaktioner på vår hund tex. Hunden fick då flytta hem till min mamma (reaktionen var en av flera anledningar till att hunden fick flytta, inte den enda). Han var nära, vi kunde träffas, men vi kunde städa bort merparten av allergener i hemmet för barnens skull. 
  • LFF
    Citronella skrev 2023-01-12 13:52:54 följande:

De flesta klarar av att bo med katt fast de är allergiska jag tycker ts ska testa först. 

Inte om man är allergisk på TS nivå. Då ska man inte bo med katt. Då lyssnar man på sin läkare och blir kattfri. När allergin sätter sig på andningen är den livsfarlig. Därav har även TS läkare sagt att katten inte kan bo där. 
  • LFF
    Citronella skrev 2023-01-12 14:43:06 följande:
    Jag tycker inte man behöver överdriva det finns som sagt en hel del saker man kan göra det finns många som är betydligt mer allergiska än ts och har katt. Läkare kan tyvärr inget om hur man behåller djur vid allergi det är inget som lärs ut på utbildningen. 
    TS har pipljud i andningen. Det betyder att hon har problem att få luft! Det kan bli livsfarligt! Det är allvarliga allergiska reaktioner. Det är inte att överdriva. 
  • LFF
    Citronella skrev 2023-01-12 20:30:07 följande:
    Ts bad om tips för att behålla katten det är trist att så många vandrar från ämnet. 
    Det FINNS inget sätt att behålla katten om hon vill må bättre. Det är inte svårare än så. Ibland måste man inse att det inte finns någon annan utväg. TS kropp är utsatt för enorm stress iom graviditeten. På det en allergi som gått bananas och som gör att hon har andningssvårigheter. På vilket sätt är det hälsosamt för henne att behålla katten? 
  • LFF
    Jag är bara jag skrev 2023-01-13 13:47:09 följande:
    Du är klok och skriver precis vad jag vill ha sagt. Bara instämmer.
    Tack. Som allergiker själv som både haft pälsdjur och även valt bort pälsdjur pga allergin så finns det liksom inga alternativ.

När jag fick min allergi som 13-åring var jag på millimetern nära att få min drömhund (han skulle omplaceras) men vi hade just omplacerat marsvinet och kaninen pga allergin så det var inget alternativ.

Som vuxen (utan barn) valde jag att riskera min hälsa med att  ha hund men så här nästan 10 år efter hans död så känner jag av att det faktiskt har påverkat min hälsa att ha haft hund. Detta i form av andningssvårigheter i vissa lägen och "nästan-astma". Trots det vill jag egentligen inget heller än att ha husdjur igen men då ena barnet visat symtom så tänker jag inte spela med hans hälsa även om jag är villig att köra rysk roulett med min egen. 

Så jag är fullt medveten om problematiken TS står inför med att vilja kunna behålla katten men samtidigt så måste hon tänka på sin egen hälsa och bebisen. Allergier är ju dessutom i hög grad ärftligt så det finns ingenting som säger att inte bebisen ligger kraftigt i riskzonen när den kommer ut. 

Bättre att flytta på katten nu och hinna sanera bostaden ordentligt från katthår.
Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt