• erikaABC

Dumpen. Bra eller dåligt?

Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?
  • Anonym (Nja)

Sen har vi det här med att ta lagen i egna händer. NEJ det är INTE en bra grej faktiskt. Det finns en anledning till att vi har byggt upp ett rättssamhälle! 

Vill man leva i ett land där man i stället för fungerande rättssäkra domstolar lever efter principen att folk minsann vet bäst och tar lagen i egna händer så ja då finns det enormt många länder man kan flytta! Sen kan man skriva en reserapport därifrån och berätta hur bra det är, och gärna också presentera statistik på hur obefintliga sexualbrott är jämfört med i Sverige.

• Anonym (Nja)

Det gnäll oerhört mycket på Sverige, men faktum är att det sedan typ Magnus Ladulås dagar varit en stark princip att det är staten och inte enskilda grupperingar av människor som har monopol på rättskipning och bestraffande. Det har gjort Sverige väldigt gott!!!

Det vi har sett eskalera de senaste 20 till 30 åren är att den här principen luckrats upp något. Har samhället blivit bättre av det? Nej den grova brottsligheten har eskalerat. 

Det vore mer trovärdigt om dumpen jobbade mot politiska makthavare i stället för att ställa sig på den splittrande och mycket problematiska sidan i samhällsutvecklingen!

• Anonym (nej tack)

mycket av det jag tänker har redan sagts i tråden.

Först och främst är det fullständigt förståeligt drivkraften hos dem som driver dumpen. Upprättelse och en ilska som behöver förlösas. En önskan att slippa vara offer och få slå tillbaka.

Rättssäkerheten är dock ett stort problem, integritetsfrågor där man relativiserar och försvarar allvarliga övergrepp i integritet med att det är ÄNNU värre det som brottsoffren utsätts för.

Jag tror inte de som driver dumpen egentligen är primärt intresserade av att förbättra samhället, det handlar främst om upprättelse och egna hämndbegär.
    Vi utvecklade ett rättssamhälle just för att det inte blir rimliga straff/konsekvenser om brottsoffret ska agera både åklagare, domare och bödel.
    Detta leder till ett förråat samhälle snarare än ett tryggare.

i fallet med dumpen så straffas dessutom närstående och anhöriga i hanteringen. Dumpen tar sig rätten att döma en närstående till förnedrande konsekvenser där deras enda brott är att de råkat vara anhöriga till en pedofil.

Sedan tillkommer frågan om sluttande plan.. Hur långt ska man sträcka den här typen av privata hämndpatruller? Varför inte börja hänga ut folk som vill köpa droger? Prostituerade? Skattefiffel? Stöld/häleri? Fortkörare?

Om principen är att vem som helst kan spana, provocera fram brott, dokumentera och publicera detta i avskräckande syfte så ligger fältet öppet.

Jag kanske har drabbats av att en fortkörare kört ihjäl mitt barn - så jag ger mig ut på en mission där jag ska sätta dit så många som möjligt och hänga ut dem. Inte för att förbättra trafiksäkerheten utan för att få upprättelse själv..

Jag kanske har en man som gick till prostituerade och nu vill jag hämnas på alla torskar. Så jag annonserar, chattar och lurar in män - för att sedan hänga ut dem (och deras familjer). Inte för att skydda utsatta kvinnor utan för att jag bär på ett hämndbegär.

Nej. Privatspana gärna och samarbeta med polisen. Sätt dit dem som begår brott.

Offentliga förnedringsstraff hör till det förgångna.

• Anonym (Nja)

Ja jag har tänkt samma tanke. Vore iofs kul med en sajt som hängde ut småföretagare som fifflade med skatten genom att ta betalt svart och skita i kvittot.. Med dold kamera sätts el och byggfirmor dit på löpande band..

• Anonym (skär av picken)
    Anonym (Nja) skrev 2023-01-13 10:34:09 följande:
    Hört talas om att tänka i flera steg?
    Nej men berätta du så vi får klarhet.
  • Core
    Anonym (Nja) skrev 2023-01-13 11:10:20 följande:

Sen har vi det här med att ta lagen i egna händer. NEJ det är INTE en bra grej faktiskt. Det finns en anledning till att vi har byggt upp ett rättssamhälle! 

Vill man leva i ett land där man i stället för fungerande rättssäkra domstolar lever efter principen att folk minsann vet bäst och tar lagen i egna händer så ja då finns det enormt många länder man kan flytta! Sen kan man skriva en reserapport därifrån och berätta hur bra det är, och gärna också presentera statistik på hur obefintliga sexualbrott är jämfört med i Sverige.

Grejen är att rättssamhället är uppbyggt på de som löste problemet själva, utan de som tar lagen i egna händer blir inga nya lagar skrivna. Så det är en paradoxal frågeställning om dumpens vara eller ikke vara.

Jag tycker att dumpen ska höja tröskeln, ibland är det svårt att avgöra om personen som hängs ut är lite efter och har kommit endast pga brottsprovokationen, och inte skulle vara en förövare annars. Men överlag positiv till att dumpen finns
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (X) skrev 2023-01-12 13:01:35 följande:
    Hur många tror du har avstått från det pga Dumpen? Vad lägger du i begreppet effektiv avskräckning? 25% slutar med sånt här eller? Jag tror att siffran är väldigt låg. Möjligen någon procent. Dessutom är brottsprovokation på det här sättet problematiskt. 
    Varför tror du att siffran är låg? Du menar att pedofilerna inte bryr sig om de blir uthängda på nätet eftersom deras sjuka drift är starkare?
  • Anonym (X)

Jag tror att många inte tänker så långt. Om inte ens en rektor kommer på det samtidigt som hans fallhöjd var enorm. 

• Anonym (skär av picken)
    Anonym (Nja) skrev 2023-01-13 11:47:31 följande:

Ja jag har tänkt samma tanke. Vore iofs kul med en sajt som hängde ut småföretagare som fifflade med skatten genom att ta betalt svart och skita i kvittot.. Med dold kamera sätts el och byggfirmor dit på löpande band..

Anonym (Nja) skrev 2023-01-13 11:47:31 följande:

Småfifflarna är ju redan de enda som åker fast och bestraffas. Det intressanta är ju storfifflarna, de som redan är väldigt rika och fifflar, i stil med alla de politiker som blivit uthängda för obetalda missade räkningar och påminnelser trots att de är totalt överbetalda och skamlöst fifflar, för att aldrig behöva använda sina löner till annat än aktieinvesteringar. Det finns så sjukt många fifflare och bedragare bland våra folkvalda och maktens elit som borde bestraffas och frihetsberövas.

• Tom Araya
    Anonym (Rätt) skrev 2023-01-13 13:44:49 följande:
    Varför tror du att siffran är låg? Du menar att pedofilerna inte bryr sig om de blir uthängda på nätet eftersom deras sjuka drift är starkare?
    Om de blir uthängda på nätet så kanske de tycker att skadan för dem redan är skedd, så det är inte alls säkert att de konsekvenserna ger motivation till att sluta ha sex med barn.
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?