Inlägg från: Anonym (makrill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (makrill)

Dumpen. Bra eller dåligt?

Pixxel skrev 2023-08-13 17:20:52 följande:
    Han förtjänade faktiskt inte att bli uthängd.
    Nej tycker inte jag heller. Att chatta med en minderårig är inte alls lika allvarligt som att träffa någon IRL, och han skrev att han inte tänker göra det. Jag har för mig Sara sagt att det är samma sak, den digitala världen och verkligheten. Förstår inte vad hon menar med det!? Och hon har även sagt att det är precis lika illa. Det är det ju absolut inte.
  • Anonym (makrill)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-08-13 19:03:55 följande:
    Begriper heller inte hur det som "händer på nätet händer i verkligheten" som Sara säger.

Det är väl två helt skilda saker
    Ja, det är som att förminska de som blir utsatta i verkligheten.
  • Anonym (makrill)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-08-13 22:26:30 följande:
    Det händer väldigt mycket på nätet som inte händer i verkligheten. Lätt att bli en annan människa på nätet. En "digital personlighet".

Lätt att överdriva, ljuga och vara vågad framför skärmen men inte lika lätt att vara det IRL.

Man kan ta valfri diskussionstråd här för att finna det.

Ex. kille skryter och skriver att han legat med 200 kvinnor. Han överdriver ngt enormt.

Skulle han våga säga det IRL? Nja, såvida han inte är väldigt skicklig på att ljuga skulle de som lyssnar skratta år honom.
    Ja på nätet kan man säga vad som helst och samtidigt vara anonym, och det tror jag de flesta barn/tonåringar är mycket väl medvetna om. Sen har ju sociala medier och sättet att kommunicera på kommit att likna IRL mer och mer (som videosamtal). Det kanske är det de syftar på.
  • Anonym (makrill)
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-15 20:28:32 följande:

Såg på en intervju med patrik sjöberg där han säger att på 20 minuter så har 50 män tagit kontakt. Är verkligen alla som åker dit på dumpen pedofiler? eller är detta desperata/överkåta män som riskerar allt för att ligga?

Tänder man på 14-åringar så är man ju inte pedofil utan hebefil. Men man kan ju vara pedofil också. Jag tror nog det är en del män som är väldigt kåta eller bara ensamma som kanske aldrig fått napp på någon tjej förut. Fast spelar det någon roll om de är pedofiler eller inte? De har alla gått över gränsen och valt att träffa en minderårig för att ha sex. De borde vetat bättre.
  • Anonym (makrill)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-12-23 21:32:45 följande:

Någon mer som har ngt att säga?

Någon som haft en arbetskamrat, granne el ngn annan som hamnar på dumpen?
    hur gick det sen?

Nej, jag känner ingen. Det vore intressant att höra hur livet för dem blir efter dumpen.
  • Anonym (makrill)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-15 21:23:54 följande:

Nej det finns ingen godtagbar ursäkt för att stämma träff eller sexchatta med ett barn, eller den man tror är ett barn. Den som är vuxen bär ansvaret. 

Få livet förstört efter ett misstag? Misstag är en skönskrivning, att sexchatta med ett barn är inget misstag, det är en mycket sjuk handling. 

Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-08-11 17:26:11 följande:
    Ytterst olämpligt att chatta med minderårig på det sättet, men det här är ett typiskt fall där Dumpen vill sätta dit något.

Där de är väldigt drivande trots att den andre är tveksam och i detta fall så skrev han att han inte ville ses IRL.

Sesan stämmer det träff med honom via vuxenkonto och konfronterar honom med vad han sagt till den påhittade 14-åringen.

Inte ok. Ska han få livet förstört för ett sådant misstag?

Ja, de vuxna bär ansvaret. Men varför pratar de aldrig om föräldrarnas uppgift att se till så barnen inte chattar med vuxna män, eller att de är vaksamma på att inte börja chatta med vem som helst. Om de verkligen vill förhindra att män bestämmer träff med barn i sexuellt syfte så borde de prata om föräldrars ansvar också. Men det är väl inte lika underhållande för tittarna att läsa om det än att se pedofiler förnedras offentligt.
  • Anonym (makrill)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-24 08:21:43 följande:
    Fräscht att lämpa över ansvaret på barnen. Hur var du själv när du var barn? Lyssnade du alltid på dina föräldrar? Ditt inlägg lämnar en hel del att önska.
    Jag menade inte att barnen har ansvar utan att föräldrarna har det. På samma vis som de har ett ansvar i att skydda deras barn så gott det går från att hamna i kriminella umgängen och börja ta droger.

"Lyssnade du alltid..." Nej det gjorde jag inte, men ibland gjorde jag det. Och då har föräldrarna gjort så gott de kunnat. Kanske de kunnat göra mer om de fått uppmaningar från t ex Dumpen att ha en större uppsikt över deras barns internetvanor, eller lära dem att inte chatta med vuxna män.
  • Anonym (makrill)
    SmulanFnulan skrev 2024-01-24 09:45:14 följande:
    Jag förstår att du inte menade det men indirekt så blir det ju barnens ansvar om barnet inte lyssnar 100 % på vad sina föräldrar säger.
    Man ska väl ändå göra det man kan för att minska riskerna? Att ge föräldrar råd betyder inte att barnet är ansvarigt, och om barnet inte lyssnar till 100% så är barnet ändå inte ansvarig.
  • Anonym (makrill)
    Anonym skrev 2024-01-24 09:21:53 följande:
    Vad tycker ni i gamredet om detta förslag?

Kan man inte tänka sig att ni konfronterar de här männen, kontaktar polisen, ger dem tips om var de kan få vård, men inte hänger ut dem på nätet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/patrik-sjoberg-hanger-ut-man-som-sexchattar-med-barn-sa-forsvarar-han-pedofiljakten-dumpen-pedofili
    Det är ett bra förslag om de kunde får lite bättre tips än ett visitkort från Patrik som många antagligen inte kommer bry sig om tyvärr. De behöver följa upp och verkligen se till att de söker vård.
  • Anonym (makrill)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2024-02-14 20:03:03 följande:

Nu har en fjärde person som blivit uthängd på dumpen tagit sitt liv...

Fruktansvärt! Nu får det väl ändå bli stopp på uthängningarna. Att Dumpen gillrar fällor så de träffar dem i stället för ett riktigt barn, och sedan ser till så de söker hjälp, är jättebra, och det har ju effekt. De behöver inte hänga ut personerna.
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?