• Anonym (LVU?)

Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen

Har i min närhet ett barn (bonusbarn )som haft en problematisk skolfrånvaro och har haft det sedan tredje klass. Barnet är nu 12 och går i sexan. Jag har ofta funderat varför så litet har gjorts från socialtjänsten i ärendet men sammantaget kan man säga att det beror nog på att min sambo stöttar upp den andra föräldern så denne orkar vara förälder. Dvs på helger och lov så har min sambo barnet. 

den andra föräldern har psykiska problem och har svag anknytning till arbetsmarknaden. Barnet har nu även fått diagnosen autism. Den andra föräldern ställer inga krav på barnet dela för att hen inte orkar bråka men även för att hen menar att barnet lår så dåligt. 

barnet spelar dataspel hela dagarna. Går upp mellan 11-13 på dagen. Somnar mellan 2-4 på natten. Går sällan ut. Missköter sin hälsa på alla sätt. Enligt mig riskerar hans hälsa och utveckling skadas allvarligt . 

finns det nån som känner till fall som liknar detta där det till slut blivit LVU för barnet?

• Svar på tråden Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen
  • Anonym (LVU?)
    fornminne skrev 2023-01-13 13:27:14 följande:

Det bästa vore om båda föräldrarna kunde ta lika mycket ansvar, men om den andra föräldern inte fungerar riktigt, vore det bättre om barnet bodde mer hos din sambo. Kanske var hos den andra föräldern på helger och lov i stället? Men bodde sina skolveckor hos er. 

Barnet vill inte det utan vill bo hos den andra föräldern 
  • Anonym (LVU?)
    Anonym (vilken) skrev 2023-01-13 13:25:14 följande:
    Och angående socialtjänsten: har du eller din sambo kontakt med socialtjänsten för att diskutera vilka insatser som behövs för barnet?
    Barnet vill inte bo med oss utan vill bo hos den andra föräldern. Huvudorsak:för att min sambo är hårdare med skola/sömn/motion/mat mm 

de har haft kontakt men är avslutade där. Föräldern hade familjebehandling i två år. Ingen insats finns utan de är hänvisade till LSS men har inget där heller. 
  • Anonym (LVU?)
    Anonym (vilken) skrev 2023-01-13 13:37:14 följande:
    Kan verkligen barnet få bestämma det? Visst ska man ta hänsyn till barns egna önskemål om boende med mera, men inte om det allvarligt skadar barnets hälsa och utveckling.  

Ni kanske ska ta hjälp av socialtjänsten för att få till en överflyttning ifall barnet och/eller den andra föräldern motsätter sig att barnet flyttar till sin fungerande förälder. 
    Jo barnet bestämmer det och har gjort det sedan tredje klass. Det enda sättet att ändra det är tvist i domstol eller  LV placering . men socialtjänsten har hela tiden avrått från det. 
  • Anonym (LVU?)
    Anonym (vilken) skrev 2023-01-13 13:40:27 följande:
    Ni kanske behöver ta en ny kontakt då. Hur gammal är barnet?

Barnet är 12 född 2010. Går i sexan. 

kontakten avslutades i november förra året

• Anonym (LVU?)

skulle vara intressant om någon som hört eller varit med om LVU i liknande fall kunde dela med sig. Dvs hur domstol och socialtjänsten resonerat. 

jag tycker det är aktuellt nämligen. På något sätt behöver barnet en bättre miljö som kan få honom
    på bättre spår. Helst av min sambo
    men även andra vägar är bättre än idag. 

• Anonym (LVU?)
    Anonym (Tonårsförälder) skrev 2023-01-13 13:44:35 följande:

Nu handlar det inte om vad barnet vill

Din sambo dom nog är barnets far får sätta ner foten, kräva att all elektronik stimulans stängs av vid niotiden.
    Går inte ungen till skolan på dagarna blir det inget dataspel bara för att det passar mamman som är hemma och troligen inte orkar med konflikten.

Mitt förslag är att ni tar över föräldraansvaret för hemmasittaren.

Jo jag håller med men som sagt så har det inte varit en enkel resa alls. 

om han gör det så kommer han inte vilja komma hit alls.jag har då sagt såhär: om han inte kommer så kommer ju mamman än mindre klara av sin föräldraförmåga. Det betyder total kollaps för henne troligtvis. Det kan i förlängningen innebära orosanmälan igen och då eventuellt att socialtjänsten griper in

jag säger till min sambo att vi behöver göra så för att något ska hända

• Anonym (LVU?)
    Jemp skrev 2023-01-13 13:45:35 följande:
    Varför tycker du att socialtjänsten ska ingripa hellre än barnets pappa? Helger och lov är ju uppenbarligen inte tillräckligt.
    för att han inte kan ingripa och tving barnet och har inte kunnat det på tre år. Det enda sättet är domstol samt socialtjänsten 
  • Anonym (LVU?)
    Anonym skrev 2023-01-13 13:35:56 följande:
    Fast det är inte upp till varnet att bestämma.

Jo så går det till. Vill barnet inte så kan det inte tvingas. Till och med socialtjänsten har sagt det flertalet gånger.

den andra föräldern har heller aldrig orkat ta den fighten och tvingat barnet. 

• Anonym (LVU?)
    Anonym (Inte LVU om din man kan klara barnet) skrev 2023-01-13 14:11:55 följande:

Man LVU placerar inte barn om den ena föräldern kan ta hand om barnet.
    Tror ni att barnet hellre skulle vilja bli LVU placerad heller än bo hos er?

Man LVU placerar heller inte barn hur som helst. En orosanmälan ska göras och då ska LSS gå in med stöd och även stödåtgärder ges i från BUP innan dess placerar man inte barn.
    Det gör man när ingen av föräldrarna kan ta hand om barnet inte annars.
    Frivillig placering kan göras i samråd med föräldrar men din man kommer att behöva göra så mycket mer för sitt barn innan det går så långt. Bägge föräldrarna kommer att få stöd i hjälpa barnet och av BUP mm.

Barm placeras alltid i den andre förälderns hem först om den andra föräldern inte kan ta hand om barnet. Vill barnet absolut inte kommer det förstå utredas varför och man försöker hjälpa till att medla.

Om din man är kapabel att ta hand om barnet kommer det inte att LVU placeras.
    Så i ert fall om barnet absolut inte vill vara hos er kan man få frivillig placering men barnet tvångs omhändertas inte, det innebär ju mot föräldrars vilja, det är väl inte det din man vill? 

Tack för svar. Ja en frivillig placering hos oss vore det bästa. 

BUP är avslutat då han har autism, får enbart medicin därifrån. LSS insatser vill barnet inte ha. 

vad är det han mer behöver göra för barnet? 

• Anonym (LVU?)
    Anonym (vilken) skrev 2023-01-13 14:30:54 följande:
    Om ni fixar så att boendet till huvuddel är hos er så kommer säkert det andra att kunna falla lättare på plats. Med mer rutiner, skolgång och allmän hygien, omvårdnad. 

Om han har insatser via LSS som han inte vill ha så kan de kanske aktualiseras igen om barnet bor hos er. Om de fortfarande behövs. 

Det är just det som är problemet att vi inte får hit honom mer än på enstaka helger och lov. 

jo vi tror oxå att vi kommer se en förbättring. Vi var exempelvis utomlands intre veckor med honom. Under den tiden förändrades rutinerna väldigt mycket. Han gick upp vid nio och fick förbättrad kondition (från att blött näsblod sv ansträngning till att klara promenader). sen när han kom hem till den andra föräldern var det tillbaka till gamla vanliga röran. 

• Anonym (LVU?)
    Anonym skrev 2023-01-13 14:37:34 följande:
    Känns ju väldigt märkligt får jag säga.
    Jag har sett liknande på nära håll och då har soc tagit tag i saken, barnets vilja är i en sån här situation sekundär.

Ja så kan det vara. Stockholms stadsdel (kan ju bidra till deras flathet att de har brist på resurser). 

i vårt fall har det avråtts från detta. De har sett brist hos föräldern och velat att barnet ska hit mer genom samtal och familjebehandling. en sak som bestämdes då var att min sambo inte skulle kräva något av honom. Allt skulle vara på barnets villkor. så har det nu fortsatt tyvärr eftersom lin sambo är livrädd för att barnet ska vägra vilja vara hos honom. 

barnet ville inte komma hit av orsaker som exempelvis att min sambo tig hen till skolan, krävde läxläsning, uppmuntrade motion Etc etc

• Anonym (LVU?)
    Anonym (Inte LVU om din man kan klara barnet) skrev 2023-01-13 16:34:33 följande:
    Ni sak be om ett SIP möte, då ska skola, habilitering, bup, Lss och om det finns andra aktörer runt sonen ha möte och diskutera vilka mål som ska uppnås, vad alla kan bidra med och att alla samarbetar mot samma mål för att hjälpa sonen.
    Var inte rädda för soc, dom hjälper ofta familjer med barn med olika diagnoser, även med familjebehandlare som kan stötta osv.
    Skolan eller hab eller bup kan kalla till SIP möte, be någon göra det.

www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-samarbetar-vard-och-omsorg/sip---samordnad-individuell-plan/

Tack. det har varit många sipar senaste åren dock och familjebehandlare är avslutad efter två års behandling. 

vi är inte rädda för socialtjänsten alls faktiskt, tvärtom så tycker jag de gjort för lite i den här situationen 

• Anonym (LVU?)
    Anonym (Tvång funkar inte) skrev 2023-01-14 06:24:32 följande:

Känns som att allt fokus i tråden är på boendefrågan och inget på barnets mående.

Om det är något jag lärt mig från mitt barn så är det att krav och tvång är det absolut sämsta man kan göra med en hemmasittare. Barnen är inte hemma för att de vill vara hemma, de är hemma för att de inte klarar av att gå till skolan. 

Sedan är det ett stort jobb att komma tillbaka som boendeföräldern nog inte klarar. Men det kommer inte funka med boendebyte, hårda krav och tvång heller.

@ts. Börja med att läsa på om hemmasittande och anmäl er till föräldrautbildningar. Kontakta skolan för att se vilka anpassningar de gör för sonen. Och Kontakta kommunen för att se vilka möjligheter som finns att komma in på en resursskola samt vilket annat stöd de erbjuder för barn som inte klarar av att gå till skolan. 

Finns nog ingen med hemmasittande barn som inte ångrar de inledande bråken och tvingandet till skolan när man i efterhand har insett vilken skada det gjorde. 

Fokus har varit på hans mående hela tiden och därför i nga tvång de senaste åren. Det har läst på och utbildningar har genomförts. Insatser har pågått och avslutats. 

sammantaget kan man säga såhär: väldigt mycket har gjorts enligt vad socialtjänsten sagt ska göras. Nu är såväl BUP som habiliteringen inkopplad och LSS insatser har ansökts om. 

MEN. Det är fortfarande stora brister när det gäller föräldra förmåga. hos den som barnet bor hos. det är därför en bättre lösning skulle vara att barnet bor hos min sambo. Det är därför vi undrar om någon har erfarenheter av likan situation där barnet blivit LVUad eller tvingat bo sas hos den förälder som har väst förmåga 

• Anonym (LVU?)

Resursskola är även det på gång. En stor pusselbit i detta är den andra förälderns oförmåga. På grund sv dennes stora egna problem 

det är krävande ned barn som har dessa svårigheter. Alla klarar inte det

• Anonym (LVU?)
    Anonym (Skolsköterska) skrev 2023-01-14 10:56:52 följande:

Jag jobbar som skolsköterska och har under mina år aldrig varit med om att ett barn omhändertagits pga de omständigheter du beskriver. Och då arbetar jag aktivt med problematisk skolfrånvaro så är mycket insatt i hur det ett fungerar. Har suttit i många möten med soc och många gånger på startar de inte ens utredning trots orosanmälan från skolan. Vi har elever som inte varit i skolan på över ett år och soc gör absolut inget. 

Nä jag förstår att det är så. Hemmasittande är ett problem för många barn och deras föräldrar. Det är enligt mig märkligt att inte mer görs i många fall. exempelvis så är det så att om barnet har en diagnos så krävs det mycket resurser från föräldrar för att klara av detta. Många föräldrar blir utbrända, många har egna svårigheter och många får bristande stöd. 

om då föräldrar får alla möjliga stödinsatser och det fortfarande inte fungerar. Då är det ju troligt att hemmiljön brister. problemet ör ju att det är svårare desto längre tiden går. För varje år som går så blir de problematiska beteendena svårare och den ungas psykiska hälsa sämre. 

• Anonym (LVU?)
    EpicF skrev 2023-01-14 12:37:06 följande:
    I erat fall handlar det inte om vad barnet vill, utan vad barnet behöver.

Det barnet behöver är en förälder som agerar som en förälder ska, har regler/rutiner, får skolgången till att fungerar och kan ta fighter med barnet. 

Din sambo måste göra en orosanmälan, både på mamman och på sig själv. Du måste göra det. Skolan borde ha orosanmält för länge sedan. 

Din sambo måste kräva sin rätt till hjälp av soc. Ja, han kanske behöver gå till domstolen för att få hela vårdnaden, då det är det bästa för barnet. 

då det är pågående insats som hela tiden varit igång och tagits emot så har troligen inte skolan gjort det av den anledningen. dvs mycket har provats och en del saker är även nu på gång utifrån den nya diagnosen. 

ja absolut det behöver barnet ha. Problemet är att det är extra viktigt med bemötande med barn med autism samt problem med skolfrånvaro. Min sambo har hela tiden blivit tillsagd att inte ha några som helst krav. Inte säga till om något som är fel, inte klaga på den andra föräldern mm. Det har hela tiden varit en väntan på att det ska bli bättre . Anledningen till att ingen orosanmälan gjorts av sambon är att det hela tiden varit fokus på satt de ska vara sams föräldrarna och att en anmälan enligt socialtjänsten skulle förvärra relationen med barnet och den andra föräldern 

nu känner jag dock att det snart blir dags att vända på det här och försöka strida för en förändring. Min sambo är inte där riktigt då hen är rädd för en förvärrad situation. Att det ska bli mer bråk, problem och att barnet ska må ännu sämre. 

• Anonym (LVU?)

Orosanmälan har hela tiden stått och vägt för oss. Men det har varit tungt för att det hela tiden varit en risk för en ännu värre situation. Dvs vi har flera gånger överväget att göra det. Exempelvis när: 

barnet hade trettio kilos övervikt, kunde inte gå eller röra  sig normalt. fick sitta och ta pauser efter korta promenade. orsak övervikt: ingen aktivitet, fick pannkakor med grädde eller macaroniand cheese och liknande till frukost. Dvs när barnet steg upp vid 11-13 på dagen. Inga krav från den andra föräldern utan han fick äta exakt det hen ville och var sugen på. inte ens en kort promenad runt huset kunde hen krävas på. 

sedan det överdrivna spela dator Som alltid varit ett problem. Hela dagar och halva nätter. orsak: den andra föräldern går och lägger sig vid tio och säger inte till. Har inga regler för skärmtid mm. Samma där, för att inte ställa krav. 

barnet sköter inte hygien, kost, tandborstning, motion. får minimalt stöd, samma där att inte ställa krav. 

dessutom har barnet en rad problembetenden: ex vis älskar andrew tate. Tycker som tate att man inte ska luras av systemet och gå i skola och jobba utan ska
    blåsa andra istället. Får replika knivar som hen samlar på. Kollar på porr (såg det i routerns internet historia tidigare). 

Svar på tråden Hemmasittare och LVU/tvångsomhändertagen