Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

    Det är svårt att se varför en lärare skulle lägga tid på att lägga sig i sådant, om inte läraren misstänkte att 13-åringen for illa på något sätt.

    Det är absolut inget konstigt eller fel att en tonåring hämtar småsyskon eller passar småsyskon ibland. Men det bör inte bli regel. Tonåringar bör hjälpa till hemma men har också rätt till egna liv, att utvecklas med kompisar osv. Inte behöva avstå från fritidsaktiviteter eller nöjen. Ibland självklart, men inte dagligen eller nästan dagligen.

    Varför vill din 13-åring inte vara med kompisar? Säger 13-åringen verkligen sanningen?

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 10:46:09 följande:

    Nej, att lägga på kanske inte var det bästa, men den här människan har varit på oss om saker som inte angår henne i flera månader. När hon vägrade lyssna på mig orkade jag inte. Tex har hon flera gånger varit på mig om att det är fel att dottern får gå hem, att jag behöver hämta eller fixa busskort. Min dotter har aldrig pratat med henne om något av det här, utan hon har hört dottern berätta för sina kompisar.

    Jag har en supertajt relation till min dotter och jag har inga problem med att vara the bad guy i kompisarnas ögon, men inför lärare?
    Dottern har autism och är närmast gråtfärdig av trötthet när hon kommer hem. Hon har umgåtts med kompisar efter skolan kanske fem gånger totalt senaste året, jag peppar och peppar, men hon vill inte. De gånger hon varit iväg har vi haft ett system för hur hon ska visa att hon vill att jag ska ringa och säga att det är dags att komma hem utan att kompisarna förstår att det är hon som ville det.
    Som sagt, hon behöver inte hämta syskonen. De kan gå hem själva, vilket de gjort många gånger, men hon VILL hämta för att ha det att skylla på. Hemma har hon inget ansvar för dem alls.

    Så, kan vi återgå till det tråden faktiskt handlar om? Hur ska jag få läraren att lägga ner? Inte en enda gång har hon trott på det jag säger.


    Vet läraren om att din dotter har autism? Att hon inte orkar vara social efter skolan? Att hon inte har något ansvar för småsyskonen, men vill hämta? Det låter som du har försökt förklara, men att det inte går in.

    Hur långt har dottern att gå hem? Är det inte orimligt långt är det ju konstigt att läraren lägger sig i sånt, särskilt som fler ungdomar borde röra på sig, snarare än bli skjutsade eller ta bussen. 

    Jag vet att det finns knepiga lärare. Det låter bara så märkligt att en lärare skulle lägga tid på sånt här om hon inte misstänkte allvarlig omsorgsbrist eller dylikt. Lärare har liksom inte all tid i världen. Det är vanligare att de inte  uppmärksammar sådant som kanske borde uppmärksammas, för att de helt enkelt inte hinner, än att de "överreagerar" och håller på som din dotters lärare.

    Jag tycker att du ska kontakta rektorn. Det är nog det enda sättet du kan få läraren att "lägga ner". Förklara situationen för rektorn och be om ett möte. Då får ju också läraren en chans att förklara sig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    AndreaBD skrev 2023-01-14 10:57:10 följande:
    Det är klart hon misstänker att tjejen far illa! Och då är det hennes plikt att bry sig. 
    Jag håller med, frågan är varför läraren misstänker det. Av det TS beskriver låter det konstigt att läraren skulle reagera så starkt och fortsätta tjata.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Hjärterdam89 skrev 2023-01-14 12:57:45 följande:
    För att ts bara ger oss information som talar till hennes fördel såklart.. Finns säkert en hel del som hon utelämnar eftersom hon innerst inne vet att det är hon som felar.
    Vad baserar du det antagandet på?

    Många föräldrar vill inte se sina egna brister nej, men jag VET att det även finns knepiga lärare. Har själv barn i skolålder.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 13:33:21 följande:

    Skolan vet om hennes problematik ja. Dottern vill inte att kompisarna ska veta, för det är tydligen en grej att kalla folk för "autismbarn" etc om de beter sig på ett visst sätt. 


    Världen kommer aldrig anpassa sig, inte tillräckligt, och det är tyvärr upp till en själv att lära sig hantera det och det är precis det vi gör. Jag ger henne sätt att ta sig ur situationer hon har svårt att hantera just nu, utan att själv bli stämplad som "konstig". Hon har väldigt bra självinsikt och försöker ofta utmana och se på sig själv från fler perspektiv. Jag är inte orolig, hon har mognat enormt de senaste åren och kan ofta skratta åt sig själv när hon fått distans till sånt som i stunden var enormt.


    Jag beklagar att ni inte får större förståelse och att din dotter känner att hon måste ljuga för att bli accepterad.

    Hon skadar ju ingen. Hon orkar bara inte umgås på fritiden. Samhället kan aldrig anpassa allt, men jag tycker att både skola och föräldrar har ett ansvar att lära sina barn att alla är olika. Idag borde det finnas så pass stor kunskap om npf att detta inte borde vara en big deal tycker man.

    Det är något helt annat när barn är utagerande eller skadar andra. Då behövs andra åtgärder, men här handlar det ju inte om det.

    Samtidigt är tonåren en känslig ålder. Man vill vara som alla andra. Din dotter vill passa in. Det är viktigare för henne just nu, än att vara ärlig och gå sin egen väg.

    Ovanstående kan möjligen ha lett till att läraren har missförstått situationen. Det är den enda rimliga förklaring jag kan hitta till att läraren fortsätter ligga på samt inte tror dig. Antingen det eller så är läraren olämplig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-01-14 23:46:17 följande:

    Lärare har ett ganska långt gående ansvar för elevernas mående. Om man misstänker att något inte står rätt till så har man anmälningsplikt.

    Vänd på det, den här läraren ser att din dotter är trött och tror att det beror på att hon behöver ta hand om småsyskon men egentligen så är det skolan eller så är det faktiskt småsyskonen också. 


    Din dotter har fått en lärare som bryr sig på riktigt, ta hjälp av läraren för att underlätta för din dotter i skolan.


    Läraren menar förhoppningsvis väl, men i det här fallet låter det som att hon stjälper mer än hjälper. Ts har försökt förklara för läraren, men det verkar inte gå in.

    Och varför tjata om busskort eller skjuts när det är 2 km till skolan, ofarlig väg att gå? Det är bra motion, man klär sig efter väder och många unga rör sig för lite idag. 5 km eller 2 mil hade varit en annan sak. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Emmi) skrev 2023-01-15 12:21:39 följande:

    Jag tror att läraren ser att din dotter mår dåligt vid skoldagens slut men att hon totalt feltolkar vad det beror på. I hennes begreppsvärld finns det nog inte att man kan bli slutkörd av att navigera det sociala samspelet i en stor grupp jämnåriga och att man kan finna ro i umgås med småsyskonen istället. 


    Jag tänker också att det måste vara så. Det skulle också kunna förklara varför läraren tjatar om busskort och skjuts. Hon tror att dottern är slutkörd och inte orkar pga för mycket ansvar. Inte att hon inte orkar pga skolmiljön.

    Men TS har ju försökt förklara, och skolan känner till dotterns problematik. Då är det konstigt att läraren fortsätter dra felaktiga slutsatser. 
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i