• nihka

Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 10:46:09 följande:

Nej, att lägga på kanske inte var det bästa, men den här människan har varit på oss om saker som inte angår henne i flera månader. När hon vägrade lyssna på mig orkade jag inte. Tex har hon flera gånger varit på mig om att det är fel att dottern får gå hem, att jag behöver hämta eller fixa busskort. Min dotter har aldrig pratat med henne om något av det här, utan hon har hört dottern berätta för sina kompisar.

Jag har en supertajt relation till min dotter och jag har inga problem med att vara the bad guy i kompisarnas ögon, men inför lärare?
    Dottern har autism och är närmast gråtfärdig av trötthet när hon kommer hem. Hon har umgåtts med kompisar efter skolan kanske fem gånger totalt senaste året, jag peppar och peppar, men hon vill inte. De gånger hon varit iväg har vi haft ett system för hur hon ska visa att hon vill att jag ska ringa och säga att det är dags att komma hem utan att kompisarna förstår att det är hon som ville det.
    Som sagt, hon behöver inte hämta syskonen. De kan gå hem själva, vilket de gjort många gånger, men hon VILL hämta för att ha det att skylla på. Hemma har hon inget ansvar för dem alls.

Så, kan vi återgå till det tråden faktiskt handlar om? Hur ska jag få läraren att lägga ner? Inte en enda gång har hon trott på det jag säger.

Kontakta rektorn och tala om att du uppskattar att din dotters lärares bryr sig, men att hen inte lyssnar och att det har gått så långt nu att du känner dig trakasserad av läraren.

Läraren vill säkert väl och har också en skyldighet att anmäla misstänkta missförhållanden och så länge hen tycker sig se sådana tecken vill hen inte bara hjälpa sina elever utan också ha ryggen fri liksom rektorn. Om ni sätter er ner tillsammans kanske ni kan komma framåt. Om du fortfarande inte får gehör fortsätt uppåt till rektorns chef.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2023-01-14 10:57:10 följande:
    Det är klart hon misstänker att tjejen far illa! Och då är det hennes plikt att bry sig. 
    Naturligtvis far tjejen illa. Ingen mår extra bra av att ha en autism som gör att man inte orkar med sociala kontakter efter skolan. Det är bara som det är, men att tvinga någon till något de inte orkar blir ju ännu sämre.

Frågan är om läraren i fråga är insatt i NPF-diagnoser.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 13:33:21 följande:

Skolan vet om hennes problematik ja. Dottern vill inte att kompisarna ska veta, för det är tydligen en grej att kalla folk för "autismbarn" etc om de beter sig på ett visst sätt. 

Världen kommer aldrig anpassa sig, inte tillräckligt, och det är tyvärr upp till en själv att lära sig hantera det och det är precis det vi gör. Jag ger henne sätt att ta sig ur situationer hon har svårt att hantera just nu, utan att själv bli stämplad som "konstig". Hon har väldigt bra självinsikt och försöker ofta utmana och se på sig själv från fler perspektiv. Jag är inte orolig, hon har mognat enormt de senaste åren och kan ofta skratta åt sig själv när hon fått distans till sånt som i stunden var enormt.

Jag tycker det låter som att du och din dotter har utarbetat en för henne fungerande strategi och att ni blir motarbetade av hennes lärare som inte vill se the big picture.

Ta det vidare med rektor för det låter inte som att läraren kommer ge sig om det redan pågått i flera månader. Det måste vara frustrerande att tala för döva öron och hela tiden vänta på nästa "angrepp". Jag tror det skulle göra gott att i stället ta över styrningen och agera aktivt med mål att få ett samarbete med skolan värt namnet.
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i