Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i
Du kan inte göra annat än att fortsätta förklara för läraren när du blir ifrågasatt, men det tycks ju föga hjälpa när läraren ändå inte lyssnar.
Jag funderar på om det kan vara en idé att vända sig till rektorn för ett möte, att där ta upp din och lärarens meningsskiljaktigheter och förklara att du upplever att läraren inte lyssnar på dig. Det är ju trots allt lärarens chef.
Om du känner att din dotter behöver lära sig att säga ifrån istället för att hitta på ursäkter så kanske du kan fråga BUP om dom har råd? Även fast du och dottern har en utmärkt relation så skapar det trassel för dig när hon inte vågar säga att hon hämtar sina syskon av fri vilja och helt enkelt för att hon inte vill umgås med kompisar direkt efter skolan. Skolan ifrågasätter ju dig nu. Väldigt beklagligt missförstånd.
Du skrev att hon har autism, hon blir säkert överstimulerad och mättnad av många timmar socialt samspel som skola faktiskt innebär, att hon måste få ladda sitt inre batteri för att orka med nästa dag. Det viktigaste är att hon inte skärmar av sig helt från sina vänner, att hon orkar umgås med dom en timme eller två några gånger i veckan eller på helgen, så att hon stimulerar sin sociala kompetens.
Jag önskar dig lycka till, jag hade blivit vansinnigt frustrerad att gå i dina skor.
Men annars tycker jag det var bra råd. Särskilt att vända sig till rektorn om det inte går att nå fram till läraren.