• DVQ

Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

Cusoon skrev 2023-01-14 11:22:38 följande:

Du kan inte göra annat än att fortsätta förklara för läraren när du blir ifrågasatt, men det tycks ju föga hjälpa när läraren ändå inte lyssnar. 

Jag funderar på om det kan vara en idé att vända sig till rektorn för ett möte, att där ta upp din och lärarens meningsskiljaktigheter och förklara att du upplever att läraren inte lyssnar på dig. Det är ju trots allt lärarens chef. 

Om du känner att din dotter behöver lära sig att säga ifrån istället för att hitta på ursäkter så kanske du kan fråga BUP om dom har råd? Även fast du och dottern har en utmärkt relation så skapar det trassel för dig när hon inte vågar säga att hon hämtar sina syskon av fri vilja och helt enkelt för att hon inte vill umgås med kompisar direkt efter skolan. Skolan ifrågasätter ju dig nu. Väldigt beklagligt missförstånd.

Du skrev att hon har autism, hon blir säkert överstimulerad och mättnad av många timmar socialt samspel som skola faktiskt innebär, att hon måste få ladda sitt inre batteri för att orka med nästa dag. Det viktigaste är att hon inte skärmar av sig helt från sina vänner, att hon orkar umgås med dom en timme eller två några gånger i veckan eller på helgen, så att hon stimulerar sin sociala kompetens.

Jag önskar dig lycka till, jag hade blivit vansinnigt frustrerad att gå i dina skor.

Nja, det är inte BUPs roll att ge tonåringar råd om hur de ska slippa hitta på ursäkter. Det kan möjligen en kurator på skolan eller liknande hjälpa till med.

Men annars tycker jag det var bra råd. Särskilt att vända sig till rektorn om det inte går att nå fram till läraren. 
  • DVQ
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-14 10:46:09 följande:

Nej, att lägga på kanske inte var det bästa, men den här människan har varit på oss om saker som inte angår henne i flera månader. När hon vägrade lyssna på mig orkade jag inte. Tex har hon flera gånger varit på mig om att det är fel att dottern får gå hem, att jag behöver hämta eller fixa busskort. Min dotter har aldrig pratat med henne om något av det här, utan hon har hört dottern berätta för sina kompisar.

Jag har en supertajt relation till min dotter och jag har inga problem med att vara the bad guy i kompisarnas ögon, men inför lärare?
    Dottern har autism och är närmast gråtfärdig av trötthet när hon kommer hem. Hon har umgåtts med kompisar efter skolan kanske fem gånger totalt senaste året, jag peppar och peppar, men hon vill inte. De gånger hon varit iväg har vi haft ett system för hur hon ska visa att hon vill att jag ska ringa och säga att det är dags att komma hem utan att kompisarna förstår att det är hon som ville det.
    Som sagt, hon behöver inte hämta syskonen. De kan gå hem själva, vilket de gjort många gånger, men hon VILL hämta för att ha det att skylla på. Hemma har hon inget ansvar för dem alls.

Så, kan vi återgå till det tråden faktiskt handlar om? Hur ska jag få läraren att lägga ner? Inte en enda gång har hon trott på det jag säger.

Av ren nyfikenhet: hur långt får dottern gå hem? Om det handlar om miltals kanske det är lättare att förstå att läraren tjatar om busskort.

Annars tycker jag det låter som att läraren har bristande kompetens i att förstå och bemöta autism. Ett samtal med rektor vore nog lämpligt.

Det kanske också vore bra att prata med rektorn om värderingar hos kompisar. Om det förekommer uttryck som autistbarn är det något som skolan borde jobba med för att få bort. Förstås utan att din dotter känner sig utpekad specifikt.
  • DVQ
    Cusoon skrev 2023-01-14 23:49:38 följande:

BUP.se;

Så får du hjälp och stöd när du har autism

Om BUP gör bedömningen att du har autism finns hjälp och stöd att få. Hjälpen kan se olika ut för olika personer beroende på vad de har svårt med, men går ut på att öka kunskaperna om diagnosen och själv lära sig om det som känns svårt och att kunna hantera det.

När utredningen är klar hos oss på BUP erbjuder vi dig och dina föräldrar information, råd och tips om hur vardagen kan underlättas utifrån dina svårigheter och styrkor. Föräldrar till yngre barn kan ibland även erbjudas föräldrakurser.

Ja det har du rätt i. Jag tänkte inte på att det troligtvis redan finns en kontakt på BUP i och med diagnos. My bad!
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-15 06:51:55 följande:
    Beror på väder och hur mörkt det är. Det är ca 1,5 km till småsyskonens skola härifrån, det tar dem runt 15 minuter att gå dit, 20 till högstadieskolan.
    Området är tryggt och jag är hemma när de kommer hem vid tretiden, så vi får mycket tid tillsammans.
    Eh ok. Två kilometer genom ett lugnt villaområde alltså. Det är nog dags för ett samtal med rektorn som förhoppningsvis kan tala vett i sin medarbetare.
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i